hur mycket hö?

RIA

Trådstartare
OBS: detta är INTE en fråga om hjälp med enskild foderstat, jag vill bara veta vad andra tror att min häst passar in på för värden!

jag ska byta från hösilage till hö eftersom vi kommer byta stall snart. i detta stallet jag står i nu finns det ingen analys.
jag ska åka till nya stallet i helgen och ta lite hö så jag kan kan skicka in det på analys.

jag undrar vilka värden som skulle kunna passa min häst.

det är ett sto på 3 år, halvblod. just nu kan man säga att hon strosar i hagen men ska börjas rida in vid månadsskiftet då vi byter stall (självklart kommer hon få tid att anpassa sig till det nya hemmet en tid) och då kommer arbetet ökas på.

hon är rätt så lättfödd men helst så ser jag att hon kan få näst intill fri tillgång.
hon är av den lite grövre typen och i runda tal kommer hon arbetas ca 30-50 min 3-5 dagar i veckan med arbete av lugnare sort som gradvis kommer ökas.

vilka värden på höet tror ni kommer passa henne?

tänkte det kunde va kul å se vad ni tycker och se vad dom kommer på analysen ;)

en fråga till, hur lång tid tar det att få svar på en analys från det att man skickat iväg höet?

Sv: hur mycket hö?

En kvot på 6. Det handlar ju inte om unghäst i utfodringsbemärkelse, även om den bara är 3. Räknas in som vuxen.

Sv: hur mycket hö?

Först bara: Glöm inte att ta tussar från flera olika höbalar och helst så långt in i balarna som går.

Om nu din häst är lättfödd, och du dessutom vill ha fri tillgång, så vill man ju helst ha så lågt energi (MJ)-värde som möjligt men det är sällsynt att det är mindre än 7-7.5MJ per kg foder. Så om du lyckas få MJ runt 7 vore det kanon! Vanligt är dock att det ligger på runt 8.

Sen vill man normalt sett ha ca 6gram smältbart råprotein per MJ - dvs en kvot på runt 6. Så om det är 7MJ per kg foder så vill man ha minst 45-50gram smb rp per kg foder. (ta 6 x MJ-värdet)

Det är dessa värden, MJ och smb rp, som är det viktiga att utgå ifrån. Mineralvärden kan man justera till sen med passande mineralfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 135
Senast: Habina
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka