hur mycket hö?

Nobligan

Trådstartare
Hej!

Jag har precis köpt ett nio år gammalt varmblod (Valack). Den förra ägaren gav honom 11 kg Hö per dygn, och endast kraft på morgonen i form av 25 g betfor 25 g korn ½ dl svarthavre och mineraler.

Jag tycker det känna som för mycket hö och för lite kraft, vad tycker ni?

Han rids varje dag, skogsturer blandat med dressyr och hoppträning.

Tacksam för svar!:)

Sv: hur mycket hö?

Rekomendationen brukar vara MINST 1,5-2kg hö per 100 kg häst. Om din häst väger ca 500kg bör den ju ha minst 7,5 till 10 kg hö. Så 11kg är inte för mkt. Jag ger mina hästar så mycket hö de orkar äta. Och vad gäller kraftfodret behöver du ju inte ge mer så länge hästen är fin i hull och lagom pigg.

Tycker inte 11 kg låter så mycket, men det låter konstigt att han inte får hö på morgonen också?
Gör en foderanalys på nätet utifrån det näringsinnehåll ditt hö har. Eller är det hösilage? Då får du veta rätt mängd. Mitt varmblod åt 15 kg hösilage förra vintern!

Har man ett bra hö som täcker hästens behov behövs inte alltid kraftfoder.

Vissa hästar har stort tuggbehov, en sån häst mår bäst av att få mycket grovfoder och sen behöver man bara komplettera med kraftfoder.

Andra hästar äter inte alls så mycket hö som de borde så de kan behöva mer kraftfoder för att få i sig ordentligt med näring.

För mycket hö kan inte normala hästar få. Det är liksom basen i deras diet. Däremot kan en häst få på tok för mycket kraftfoder.

För att veta om hästen får i sig tillräckligt behöver du göra en ordentlig foderstat. Har ni några analysvärden på höet du ger? När du vet värdena på höet kan du göra en foderstat här:
http://nutrina.se/

En "normal" storhäst äter mellan 10-15 kg hö per dag, men det finns många som äter mer än så. Jobbar inte hästen speciellt mycket eller är lättfödd kanske den inte behöver mer mat än så. Däremot om hästen känns lat och trist och orkeslös så är det ju klart att någonting fattas. Då måste man fodra upp hästen med mer energi.

Varför bemöda sig med att ge kraftfoder alls om det doseras med matsked?

För att det är såååå roligt att pytsa med fodret, och hästen ser väl glad ut när den får lite godis. ;)

Nu är jag i den situationen att jag får bestämma i stort sett själv hur hästarna ska fodras, och jag har rationaliserat bort pytsandet helt. De får mineraler på kvällen, that's it. Skönt! :cool:

Jo han får hösilage på morgon men jag menade att han får kraft bara morgon och inte kväll. Så mängden Hösilage är lagom men jag borde öka kraften lite och ge både morgon och kväll? Är lite förvirrad :P

Det finns inget som heter "för mycket hö och för lite kraft".

Sedan beror det helt på vad det är för näringsvärde i grovfodret hur mycket av vart man kan/behöver ge.

Jo han får hösilage på morgon men jag menade att han får kraft bara morgon och inte kväll. Så mängden Hösilage är lagom men jag borde öka kraften lite och ge både morgon och kväll? Är lite förvirrad :P

Hur är hästens hull? Om du ska ändra på något så måste du veta varför.
Saknas det något i foderstaten?
Sen är 11kg av ett grovfoder inte samma som 11kg av ett annat. De har olika näringsinnehåll.
Ta reda på analysresultatet av grovfodret o räkna på vad han får. Tappar han i hull så öka främst grovfodret. Kraftfoder används bara för att korrigera vad grovfodret inte ger.
// Linda

Tycker att du ska vara jätteglad att du verkar ha en lättfödd häst som klarar sig bra bara på hö.
De små mängderna betfor, korn och havre han får gör väl knappast varken till eller från vare sig på hullet eller orken. Det blir bara dyrt för dig att hålla på att köpa, eftersom du kommer att ha svårt att hinna fodra slut på en säck innan det blir dåligt.
Mitt förslag är att du tar bort "duttandet" med kraftfodret och tar en analys på höet/hösilaget så att du vet vad han får i sig. Tänk på att man måste fodra mer hösilage än torrt hö eftersom hösilaget innehåller mer vatten. Är det 11 kg hösilage du menar låter det snarare som att han får för lite grovfoder!
Om han magrar eller blir orkeslös är det dags att börja se över vad du stoppar i honom!

Hej!

Jag har precis köpt ett nio år gammalt varmblod (Valack). Den förra ägaren gav honom 11 kg Hö per dygn, och endast kraft på morgonen i form av 25 g betfor 25 g korn ½ dl svarthavre och mineraler.

Ifall jag var i din sits skulle jag ta en analys på höet/hösilaget och sedan räkna ut hur foderstaten skall vara efter det. Har du tur så är höet såpass bra att du slipper öka kraftfoder givan eller köpa nytt foder!
Men innan du fått analysen skulle jag inte ändra på foderstaten alls om inte hästen börjar magra. Det beror helt på hur hästen reagerar på flytten, ny ryttare, ny miljö osv osv osv. Vissa hästar anpassar sig snabbare, andra långsammare.

I min värld finns inte "För mycket hö och för lite kraft"
Själv köper jag ett superbra hö och hoppas på att slippa proppa i hästarna onödiga mängder kraft foder, det verkar dock vara något slags mode hos många hobbyryttare, något coolt med att ge och blanda 12 olika slags kraftfoder och jag förstår mig inte på det överhuvudtaget. Däremot gäller detta ej högpresterande hästar som tävlas i bla. trav, galopp, hoppning, fälttävlan osv.

Hade jag varit du hade jag skickat in höet på analys och sedan räknat upp en foderstat efter det.

Precis som så många andra sagt, inte alls för mkt hö. Ger min ponny (!) 12-15kg av mkt näringrikt och högkvalitativt hö.

11 kg är alldeles lagom för ett varmblod. Jag skulle aldrig ge mindre än 10 kg till en liten storhäst.
Däremot om det är hösilage (som du skrev i ett inlägg!) så kan det snarare vara för lite.
Ju blötare foder, desto mer måste du ge.

Instämmer

Prova att pyttsa på mer och mer tills du ser hur mycket som går åt.

På en häst i normalhull, dvs inte fet, är åtgång på upp till 2½kg/100kg häst normalt enligt den äldre generationen.

Ptr

Hej! Med tanke på ditt användarnamn så är jag säker på att jag "känner igen" din nya pålle, Om han heter Nobligan så har min vän ägt honom och jag har ridit honom en period:)
Ang foder så funkade denna häst bäst på mycket grovfoder och endast tillskott av mineraler och ev protein beroende på grovfodrets värden.
Så 11 kg låter inte för mycket alls.
Lycka till med hästen!

Hej!

Som tidigare skrivits så kan man inte ge för mycket grovfoder. Om det inte är så att man har väldigt höga energivärden och hästen är väldigt lättfödd eller fånghäst. Du bör ju ta en analys på ditt grovfoder så att du vet innehållet och utefter det vad din häst behöver.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 834
Senast: corzette
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
825
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej Vad säger ni om dessa värden av årets skörd torr hö Råprotein per kg foder g 139 Smältbar råprotein g 103 Omsättbar energi 9,4...
Svar
1
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka