Hur mycket hö till tom mage?

Sv: Hur mycket hö till tom mage?

Det är bekvämlighet. Hos stallägaren. Dels kan man inte fodra på så djup lera, dels är det ett himla asande till 20 + hästar.

Fast för hästägaren borde det inte vara så svårt att göra i ordning hästen i sin box ist för i gången. Då kan hästen under tiden äta sitt hö, troligen tillräckligt mycket för att förhindra skvalp i magen i alla fall.

Men tyvärr tror jag nog när jag tänker efter att flertalet hästar rids på tom mage då och då.

Men alltså, även om det skulle vara så, dvs frimärkshage utan mat i 5 timmar - är folk då verkligen så pantade att de ställer upp hästen direkt på gången, och rider, utan att den får komma in i boxen och äta några minuter?

Det är nog inte helt ovanligt!

Hade mycket diskussioner i inackorderingsstallet för några år sedan med några hästägare som var tvungna att komma och ta in sina hästar själva på em för att rida, så att de inte skulle hinna börja äta av höet i boxen före ridningen.

De hade lärt sig att hästarna inte ska äta något alls före ansträngning...

Så den uppfattningen finns, även om det kanske går åt rätt håll kunskapsmässigt.:)

*kl*
Personligen har jag alltid sett till att låta hästen äta medan jag gör iordning. Annars är han ju sur och hungrig när jag ska försöka få honom att prestera ;P

Men alltså, även om det skulle vara så, dvs frimärkshage utan mat i 5 timmar - är folk då verkligen så pantade att de ställer upp hästen direkt på gången, och rider, utan att den får komma in i boxen och äta några minuter?

Jättevanligt! Folk tycker att jag är märklig som alltid låter hästen komma in i boxen för att kissa och äta lite innan jag rider.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 350
Senast: skiesabove
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka