Hur mycket hö till tom mage?

MonteRose

Trådstartare
Om en häst gått utan mat i typ 4 timmar, hur mycket hö och/eller hur länge behöver den äta innan man rider? Alltså, hur mycket hö går det åt för att den övre magslemhinnan inte ska ta skada?

Sv: Hur mycket hö till tom mage?

Är den verkligen tom redan efter 4 timmar då?
När vi gjorde gastroskopi skulle hästen fasta 15 timmar för att magen skulle vara tom.

Beror nog på hur mycket den fått att äta tidigare. ....

Jag lägger in ungefär 1kg hö i boxen innan jag tar in hästarna från hagen.
Sen tar det mellan 30-60 minuter innan vi är färdiga att rida.

Om en häst gått utan mat i typ 4 timmar, hur mycket hö och/eller hur länge behöver den äta innan man rider? Alltså, hur mycket hö går det åt för att den övre magslemhinnan inte ska ta skada?

noll.. hästar är konstruerade för att gå utan mat utan grovfoder emellanåt i flera timmar. du verkar blanda ihop det med att de öht inte har fått ngn tugg aktivitet osv eller? de är gjorda för att leta mat och magen hålls igång ypperligt med minsta lilla de har att pilla med/tugga på under så kort tid. dessutom är grovfoder just grovfoder, dvs de påverkas inte att arbetas utifrån det om det gått några timmar, eler hur menar du????

Antar att det menas att på tom mage (magsäck) så"skvalpar" magsyran omkring och ökar risken för magsår

Nej, blandar inte ihop. Det blidas magsyra i hästens nedre magsäck oavsett om hästen får i sig nån mat eller ej. Om då hästen motioneras så skvalpar magsyran upp i den övre delen av magsäcken som då tar skada.

Ok, runt ett kg borde räcka då. Jag ska googla lite o se om jag kan ta reda på hur fort magsäcken töms. Har för mig att det går relativt snabbt.

Intressant, lägg gärna ut det du hittar. :)
Själv har jag inte funderat speciellt på detta då vi i princip alltid haft fri tillgång till våra hästar under åren.

Fast, är det verkligen ett frekvent förekommande problem att detta sker? Jag menar, det räcker ju att hästen ätit några tuggor eller ätit grässtrån i hagen eller lite bark i hagen osv så finns där ngt i magsäcken.
jag har aldrig hört talas om att hästarna skulle behöva x antal kg hö precis innan ridning för att inte ta skada. att de däremot inte skall vara utan mat i för långa intervaller - absolut!

Jag har nyligt gjort en gastro på hästen och sett hur där ser ut. Den nedre delen av magen är gjord för att klara att hålla magsyran, de övre slemhinnorna är det inte. Om hästen ska springa/anstränga sig så kan det skvalpa upp om magen är helt tom.

Om en häst hela tiden har tillgång till något att peta i sig så är magsäcken aldrig helt tom, och då kan man självklart rida direkt.

Så frågan är ju om magen hunnit tömma sig på 4 timmar. Och det lär ju bero på hur mycket mat den fick innan matuppehållet.

Hur stort problem detta är är svårt att svara på. Vid obduktioner har man ju sett att ett skrämmande stort antal hästar har magsår trots att man inte anat minsta lilla. Orsaken till detta skulle antagligen i vissa fall kunna vara ridning på tom mage.

Med tanke på det jag såg av insidan av min häst så skulle jag tippa på att något kilo bör göra susen.

Jo men det jag menar är väl att, i dagens (häst)välfärdssamhälle, hur vanligt är det att hästar verkligen inte petat i sig ngt på 4-5 timmar? gräs, bark, hö, halm eller dylikt i ngn form....det kan inte vara särskilt vanligt. :D

Jo men det jag menar är väl att, i dagens (häst)välfärdssamhälle, hur vanligt är det att hästar verkligen inte petat i sig ngt på 4-5 timmar? gräs, bark, hö, halm eller dylikt i ngn form....det kan inte vara särskilt vanligt. :D

Tyvärr är det väldigt vanligt på vintern och med frimärkshagar......

Men alltså, även om det skulle vara så, dvs frimärkshage utan mat i 5 timmar - är folk då verkligen så pantade att de ställer upp hästen direkt på gången, och rider, utan att den får komma in i boxen och äta några minuter?

Men alltså, även om det skulle vara så, dvs frimärkshage utan mat i 5 timmar - är folk då verkligen så pantade att de ställer upp hästen direkt på gången, och rider, utan att den får komma in i boxen och äta några minuter?

Mycket vanligt skulle jag säga.

Jag vill absolut vara på säkra sidan så därför undrade jag hur mycket grovfoder som behövs.

Kl
Det 'r nog pga en mänsklig skröna att det är farligt att motionera efter matintag som lett till att inte utfodra innan ridning.
Det handlar om hur mkt man äter- vi som äter mest kraftfoder:meh:

Hästarna däremot är alltid redo att kunna fly oavsett bukfylla.

Hästarnas magsyra är oerhört konc. o de är ju gräsätare o behöver då stora volymer. Det räcker inte med att gnaga på en pinne;)

Sen beror det på hur hästarna rör sig o arbetas. Just hoppning ses som en större skvalprisk.

vet många som inte ger ngt alls innan ridning o hästen som kan sina mattider blir dessutom "jobbig". No wonder....

man har ju funnit magsår i mkt större utsträckning än vad man har trott.

Otroligt vanligt i de här trakterna. Hästarna står utan mat mellan 8-15, ute i hagen med lera upp till kotan. Ingen utfodring mellan ut- och insläpp.

Sedan kommer matte direkt och ska ta ut och rida, bäst innan hästen har fått mat.

Otroligt vanligt i de här trakterna. Hästarna står utan mat mellan 8-15, ute i hagen med lera upp till kotan. Ingen utfodring mellan ut- och insläpp.

Sedan kommer matte direkt och ska ta ut och rida, bäst innan hästen har fått mat.

Jag förstår inte varför folk inte anammar det här med utfodring. Det kan inte bara vara okunskap, man läser ju om det överallt hur viktigt det är med grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 350
Senast: skiesabove
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka