Hur mycket hö nu?

Skogstroll

Trådstartare
Har äntligen blivit av med den sista varmblodiga hästen i flocken, så nu är bara tjockisarna kvar (fjording, fjordkorsning och ardenner/knabbekorsningar) Alla är i allra högsta grad välmående och bör gå ned en del. Jag bor i norra bohuslän och även om det inte har börjat växa än så finns det gott om gammalt gräs i deras hage på ca 4 ha (det är fyra hästar) Klarar dom att få bara ett par kg hö ute i hagen på morgonen och sen inget förrän till kvällen när dom kommer in? Dom behöver ju inte gå helt tomma i magarna eftersom dom går och nopprar och betar för fullt ute.Jag tänkte ge dom en tuss lunch hö bara vid riktigt kass väder. Dom får ca 8 kg hö var på natten och så står dom på halm som dom kan äta när det är slut (det tar slut ganska fort;)) Jag är nog lite en sån som tenderar att oroa mig och ge dom lite för mycket hö så jag behöver en spark i baken. Visst klarar dom sig? Till sommaren kommer dom att gå på ganska magert bete.

Sv: Hur mycket hö nu?

Om de hela tiden har något att tugga i sig så skulle jag vara "elak" säga att de nog klarar sig utmärkt. :devil: ;)
Kanske slängt ut några kg halm mitt på dagen.

Jag utgår från hästens normalvikt när jag ska lägga upp en foderstat. Nu vet jag inget om värdena på ditt hö, men om man utgår från att de är för tjocka är nog åtminstone energiinnehållet hyffsat.

En medelstor fjording väger kanske 500 kg (?) om den är i normalt hull. Då ger jag gärna ca 1,2-1,4 kg torrsusbstans per 100 kg kroppsvikt, vilket ger ca 7-9 kg hö per dygn. Jag tycker att 8 kg på kvällen låter för mkt över natten för en kallblodshäst som blir för fet. Dessa raser klarar inte att få hur mycket mat som helst på ett och samma ställe, eftersom de genom generationer överlevt karga klimat genom att äta allt de får tag på. (Inte alla individer, men generellt sett)

Därefter utgår man från analysvärdena på höet och lägger till ev, proteinfoder eller byter ut hö mot halm så man får ordentligt med protein. Det är viktigt att bibehålla tillräcklig mängd muskler på dessa hästar så förbränningen hålls uppe, annars blir de feta på " ingenting".

FÖrdela maten så bra som möjligt, över dygnet. Så fort nytt gräs börjar dyka upp måste du dra ner lite på höet men inte så mkt så att fibermängden blir för liten. :) Lycka till!

Som exempel får min fjordkorsning(nordis-fjord) på 142 cm och ca 430 kg:
1 kg hö, plus en morot till frukost, 2 kg hö i hönät ute på fm, 1 kg hö och en tuss halm vid 16, sedan 2 ½ kg hö plus 1 kg halm inne, några hekto lucern och morot.

Att hon får endast 6½ kg hö beror på mkt högt energiinehåll, men fibermängden hålls upp av 1½ kg halm plus lite gransris att gugga på. Dessutom lite lucern för proteinintaget. Totala värdena blir ca 60 Mj, 350 g smrp och ca 7 kg torrsubstans. Hon är nöjd och glad och numera i riktigt fin form. Är fibermängd, ättid, fettsyror, energi och protein i balans blir resultatet bra. Man ska inte svälta en häst i form men heller inte ge en kallblodshäst för lätttillgänglig mat i stor mängd. :)

Senast ändrad:

Att ge dom halm ute är ingen idé, det äter dom inte ändå, då går dom mycket hellre på det gamla gräset, som det finns en hel del av. När det börjar växa minsta lilla får dom inget ute, bara inne på natten. Jo, det är kanske mycket på natten, dom har ju fri tillgång på halm då. Dom har saltsten med mineraler och B vitamin, selen och så får dom 1 dl musli var i krubban som skrammel på kvällen och morgonen. Mitt hö är inte analyserat, det erkänner jag, men det är taget under optimala förhållanden på gammal vall (riktigt gammal) i början på september (plastat hötorrt på rundbal) Så det är optimalt för dom. Inga problem med kass överlinje ellerr annat. Dom är jämntjocka vill jag lova;) Jag kan inte fodra dom massor av gånger per dag, utan max tre, men eftersom dom nu kan gnaga gammalt gräs så tänkte jag att lunsch/middags hö kunde utebli. Anledningen att dom blivit väl runda i vinter är att jag har haft blandflocker av olika anledningar med även svårfödda hästar, vilket resulterat i att jag tyvärr fått fodra efter dom med större behov. Men nu är det löst, så nu har jag ju alla förutsättningar att kunna banta ner dom:devil:

Sen går jag efter principen att en häst aldrig ska stå utan mat mer än 4 timmar pga att de tillverkar magsyra hela tiden, och därmed lätt får magsår. Men gräset fyller ju tuggbehovet och håller magen med lite innehåll.

Det är alltid svårt att fodra men att ge mer än dom behöver är riskfyllt.
Med tjock häst så finns alltid risken för fång, även på vintern.
Överdriv inte fodring för att vara snäll, hästen behöver inte mat var 4:e timme.
Magsyran börjar fräta när hästen stått utan mat i 24 timmar.
Med det menar jag inte att hästen skall svälta eller inte få sitt tuggbehov tillgodosett men de flesta hästar är faktiskt för feta.
Har själv en häst som fick fång nu i vintras och han var inte ens fet utan bara lite småmullig.

Jag vet om fångrisken,och har på 25 år med egen häst och massor av inackorderingar aldrig haft ett enda fånganfall. men det finns massor av dokumentation på att hästen inte bör stå utan något alls att äta mer än 4 timmar och den väljer jag att tro på. Därför får dom halm eller gammalt gräs utöver sitt hö. 6 kg hö äter mina hästar på max två timmar, och dom kan inte stå helt utan mat i 22 timmar per dygn. Jag ska sänka hömängden till 6 kg på natten och två kg på morgonen, ev något kg på dagen vid skitväder.Fri tillgång på halm nattetid (dom står ju som sagt på halmbädd) samt gammalt gräs ute i hagen dagtid. Detta är kraftiga hästraser, att få dom att se superslimmade ut går inte, men jag vill gärna bli av med lite övervikt. Dom är inte sjukligt feta.

Jag känner igen mig lite i dig.. . blir också nojjig när det går för lång tid mellan fodringarna. Mina pojkar har en höautomat ute, men du tror väl inte att de går dit vid lunchtid? Iaf inte nu när det finns gammalt gräs ute. Först vid 15-16 tiden börjar de söka sig ditåt... då har det gått måånga timmar sedan utsläpp.

Men, du skriver att de har gott om gräs i hagen att pilla med och halmbädd inne - betyder inte det att de ALLTID har mat? De har inga timmar utan mat, sett ur hästens perspektiv. Det är bara vi människor som tycker att halm och gammalt gräs inte är mat :p

Räkna du på vad de behöver och ge dem det, resten dvs tuggbehov, TS och ättid kan de klara på egen hand eftersom de har alltid har gräs eller halm!

Visst, ja du ville ju ha en spark - här kommer den ;D

Senast ändrad:

Tack;) Jo, de har ju det. Min kritik är nog mest riktad mot de som inte har hästarna på halm, och inte har något gräs alls i hagen, och ändå låter sina hästar leva på 6 kg hö. Det är inte okay att låta en häst stå 20 timmar per dygn utan mat. Magsår är inte att leka med. Om dina hästar inte äter sitt hö, så behöver de det inte, dom har ju gräs och det är samma med mina. Dom äter en stund på morgonen nu när snön försvunnit, sen går dom ut och letar gräs istället, för att återvända till höet senare. Detta när dom fick mer, nu får dom ju bara ett par kg var på morgonen, så det går åt ganska snabbt.Jag fick precis syn på att det har börjat växa typ på en natt här:bump: Välkommen våren, och inom en vecka får jag nog skippa hö helt ute dagtid.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 911
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel