Sv: Hur mycket grovfoder äter era hästar under 'natten'?
Lite sen i diskussionen men har själv försökt hitta vägar att få min häst att äta så mycket grovfoder det går.
Som det ser ut nu med ett hösilage med TS på 68% äter hon 6,5kg från ca 19-06. Lägger jag in 7kg är det alltid lite kvar, lägger jag in 5,5-6 är det soprent. När det blir kallare som i början av november gick det ner ~8kg.
På morgonen är 1,5-2kg MAX vad hon äter inne, sen ska hon UUUT!
Väl ute kan hon fortsätta äta i lugn och ro så jag ställer alltid fram en extra frukostpåse som den som släpper ut får lägga ut i hagen, den innehåller 4-5kg som min + en till delar på.
Så totalt under ett dygn får hon i sig ungefär 14 kg hösilage med TS på 68% = 9,5kg TS på 500kg häst. Något jag får jobba upp till den första månaden efter betesintag i slutet av september.
Har konstaterat att ju fler gånger hon får mat, desto mer mat äter hon även om totalsumman hon blir erbjuden under dygnet är densamma. Detta då vädret är som det är just nu. De där sista stråna närmast marken skiter hon i och blir maten för blöt av regn under ett uppehåll i ätandet så vill hon inte äta mer i den högen, det ska vara "torrt" och färskt tycker hon. Vintertid, som förra vintern gick det bra att lägga ut allt i hagen på en gång på morgonen så åt de när de ville.
Har ju läst om dina grovfoderproblem med fullblodet, antar att du har testat "min" variant redan med extrafrukost, extra tuss ute medan du mockar innan du tar in på em/kväll, om inte så är det ett tips. Det är ju inte alltid det funkar rent praktiskt, beroende på hur man jobbar men när man kan att man då erbjuder färskt hösilage oftare. Kanske ett tips?