Hur mycket grovfoder äter era hästar under 'natten'?

Sv: Hur mycket grovfoder äter era hästar under 'natten'?

Tänkte bara tillägga att alla är i perfekt hull. Tom fullblodet som förr hade lätt för att falla ur. När han gick på galopp så åt han vansinniga 16 kg kraftfoder och 12 kg grovfoder/dygn!:eek:

Våran ardenner klipper lätt 40 kg mellan 18-07.

Ponnyn tar ca. 5-6-kg på samma tid.

Araberna äter ca. 10 kg.
Då har alla hästar fri tillgång hela dagen i hagen med.

4 kg hö eller 6 kg silage på mellan 54-62% ts.
Islandshästar.

6kg hö eller 8kg silage på mellan 54-62% ts.
Kallblodstravare.
Saddlebred.

Sedan så blev det kvar i boxen på morgonen.

Så, hur mycket äter era hästar under motsvarande tid, om de får välja? Och vilken TS.[/QUOTE]

Ohh det är så olika!
Mitt hbl-sto på 158 cm får i princip fri tillgång nattetid, dvs jag försöker att alltid ge så mkt att det alltid finns lite kvar på morgonen.
I höst har hon ätit mellan 7 och 9 kg hösilage ts ca 60% under nätterna. Kommer in i snitt runt kl 19 om kvällarna. Står i utebox och tilläggas bör att det inte ens är nära vinterkallt här i småland. Löjligt varmt. Hon äter mer när det är kallt och mer när hon rids rejält.

(äter ca 12-14 kg/dygn)

Fått mycket beröm på senaste att hon är så fin i hullet!

Ditt sto borde definitivt kunna få i sig lite mer grovfoder nattetid. Men det tar tid att få upp hungern och lusten att äta rejält på dem. Oroa dig inte för mkt, låt inte henne känna press av din stora önskan att hon ska äta mer.

Min häst, ca 600 kg, äter mellan 12-14 kg hösilage TShalt ca 60% under natten; 21-05. Förra vintern (trots att det var kallt) åt han inte mer än 6 kg. Nu däremot rider jag lite mer (dock inte så mycket mer) samt att han får extra B-vitamin.
Det var en period i höst som jag inte gav vitaminerna men då åt han inte lika mycket, vet inte om det berodde på det men så länge han äter så..
Dagtid äter han 3 kg hösilage och 4 kg hö samt pillar i gräset som finns kvar.
Han inte inte tjock utan normalhull.

Mina går på lösdrift och har fri tillgång på hö och halm, de äter ju lite olika beroende på väder och så. I ena hagen går en andalusier valack 11 år, en fullblods arab, sto 7 år och en welsh mountain, ett sto på 2 år. Mellan ca 22.00 och 07.00 skulle jag tro att de äter ca 9 kg hö och 2 kg halm nu när det är plus grader ute.

I den andra hagen går två arab hingstar, 3 och 1 år och en shettis hingst på 10 år. De äter nog ungefär lika mycket.

De äter faktiskt mindre och under längre tid än när de stog uppstallade, då kunde de få 6kg hö på kvällen och det var slut väldigt snabbt. Så det är skönt att de har slutat hets äta nu.

Min stoppar lugnt i sig 14 kg hösilage under "boxtiden"(ts 51%). Står dock inne 13-15 timmar denna mörka årstid.

Nu står hon dock på 5,5kg hö och 6 kg hösilage kväll/natt , men jag kommer att gå över enbart på hösilage om bara den förbaskade kylan kommer snart!

Liten fullblodstös, 525 kg ca i normalt tillstånd. Nu väger hon dock mer eftersom hon är dräktig, och jag hoppas kunna få henne mer än 14 kg hösilage inne from månad 8.

Så, hur mycket äter era hästar under motsvarande tid, om de får välja? Och vilken TS.

Min kommer in på kvällen mellan 18-19 tiden och får då ca 1 kg hö (ts på 84)och får sedan vid 21-22 tiden 4 kg till.Han får oxå ½ kg luzern vid den tiden.
Denna hömängd blir som fri tillgång till min häst.Det är sällan han äter upp allt detta vilket resulterar i att jag får mocka ut en del hö på dagen därpå. Har försökt ge mer men Näpp det går helt enkelt inte ner. Möjligt att han kan klämma ner 1 kg hö till om det är kallare på natten. men som det är nu så får jag vara glad om han äter 4 kg över natten.

Han har även fri tillgång på grov foder i hagen och äter ca 10 kg hö per dygn i bland ett kg mer i bland nått kg mindre.
Han är 9 år gammal och 163+ i mankhöjd och av varmblods typ.Han håller doch hullet och är rund och fin. värderna på höt har jag inte i huvudet just nu.

Har haft honom i precis 2 år . Ingen större skillnad på hur mkt han äter ,som mest under den smällkalla snöperioden i vintras fick jag i honom knappt 12 kg hösilage TS 55-60%+ lusern 1-2 kg.Har provat både vanligt hö och hösilage.Han får ca 2kg hel havre + 1kg Musli + 4 dl betfor + olja i kraftfoder . Tyvärr är han väldigt stressad (vävare)på morgonen och vill bara ut i hagen så då äter han knappt något grovfoder alls.Han har alltid tillgång till hö/hösilage i boxen . Normalt sett under vintern brukar han äta ca 9 kg hösilage ,ger oftast 10kg/dygn men det finns i stort sett alltid kvar . Har ingen möjlighet att ge hösilage ute under dagen ,det hade kanske kunnat öka på dygnsgivan något.Har åtskilliga gånger försökt öka upp givan men tillslut tvingats inse att det faktiskt är rätt onödigt att köra ut flera kilo på gödselstacken varje dag ,det kostar ju bara pengar som kan användas bättre i såfall.

Senast ändrad:

Mina står inne mellan ca 21.00-06.30

Min arab och D-ponny har jag vid några tillfällen gett dom lite mer än jag brukar, I vanliga fall får dom ca 3-3½ kg, vilket dom äter upp. När jag har provat att ge dom strax över 4 kg så lämnar dom kvar omkring ½ kilo. Jag har provat det vid ett flertal tillfällen och det är samma sak varje gång.

fred - tack för svar. men 'äsch då'. Får hoppas min dam inte tänker vara/bli likadan. Jag har from igår gett fri tillgång ute med och plockat bort dem från gräset. Men misstänker det kommer sluta med att den andra treåringen blir smällfet och inte så mycket mer *sucka*

Min fullblodsgrabb, 1.70, smäller lätt i sig 7 kg silage, TS 71% nattetid mellan 20.00 och 06.00. Just nu får han bara 5 kg till natten, sen brukar jag lägga på ett par extra kg när det blir kallare och vi är längre in på vintern. Han har i princip inget stopp, total givan vintertid brukar ligga nånstans mellan 12 och 14 kg, lite beroende på ts. Han är lättfödd så lite får man vakta honom även om jag vill ha honom på så mycket grovfoder som möjligt.

Jag ger så mkt han orkar äta, tyvärr bara 4 kg hösilage men sen äter han lite halm med skulle jag tro. Han har dock blivit duktigare på att äta nu, händer lite mer ofta nu att där är nästan rensopat på morgonen så jag tänker öka med ½kg och se vad som händer. Innan låg iaf 1 kg gömt i halmen, nu kanske det bara är några strån. Värre är det med morgondosen där han knappt äter 1,5 kg hösilage med ts på 59%.. sen är det andra ustspridt här och var.
Är ett hbl på runt 570 kg. 163 cm. Normalhull. Får nattgivan kl 22-22.30 som ska räcka till 6.30, då de får morgongiva.

Ibland blir man lite avis på de som har hästar som tycks inte ha nåt stopp alls, skulle varit bra om inte min haft det iheller. Är rätt svårfödd och tycker det är synd att kompensera med en del kraftfoder för han inte är så pigg på grovfodret. Men sen jag börja med lucernhack också, så har han blivit duktigare på att äta hösilaget.

Senast ändrad av en moderator:

Arabvalacken får 4 kg hö vid 21 och 4 dl lucernpellets och morgonfodras vid 05.

Kallblodsstoet får 4 kg silage och 6 dl strålucern vid 21 och fri tillgång på halm i boxen

Nordsvenska Bruksvalacken 5 kg silage och 6 dl strålucern vid 21 och fri tillgång på halm i boxen.

TS 84 % både på hösilaget och höt.

Mina kommer in vid 19-tiden och får då 3 kg hösilage/häst. Vid 22-tiden får de vardera 4 kg. Om jag lägger in mer bäddar de bara in det i torvbädden.

På dagtid får de (per häst) 5 kg till frukost och 3 till lunch. Ännu finns det gräs i hagen....

Immer

Mina hästar delar just nu en bal hö ( ca 13-14 kg, ts 84 om jag inte minns fel..) varje kväll och äter nästan allt.
Det som blir över äter de under dagen så varje kväll är det tomt i häckarna.

Hade jag gett dem vars en bal istället hade de dragit runt det i bädden..
Det är två kallblodstravare, unghästar som går på lösdrift med gräs i hagen fortfarande.

Min nordis äter cirka 5 kg hö, får hon 6 kg är där en del kvar på morgonen.
TS 84%.

Just nu får hon 4 kg hö, kan ej få mer pga skyhöga värden, och äter även halm omkring 1 kg. Hon äter ca 5 kg grovfoder allt som allt under natten.

På morgonen får de ca 3 kg hö vardera, det finns fortfarande gräs kvar och vi lägger ut en del halm, men de väljer gräset före halmen även om halmen är smaklig (de äter den inne i boxen när höet är slut).

Senast ändrad av en moderator:

(kl)

Mitt fullblod äter 6 kg höensilage ts 84%

Varmblodet äter 4 kg ts 84

KL

Mina hästar står inne mellan ca 21-06. Lite olika beroende på om de rids.

Nordisen: 3 kg hösilage (ts 81 % (!)) Totalt 6 kg ute.
Russet: 1,5 kg silage, Totalt 3 kg ute
Shettisen: 1,25 kg silage, Totalt 2,25 kg ute

Det 3 åriga halvblodsstoet (som jag försöker få upp lite i hull) äter ca 6 kg hösilage och 1 kg hö under natten. Under dagen äter hon kanske 3 kg hösilage och 1 kg hö. Lite svårt att veta vad var och en äter när de går i flock. Hon äter också ca 1-2 kg lusernhack på natten.
De 1 åriga halvbloden äter ca 5 kg hö var per natt och det gör även den 1 åriga friesern. Jag ger så mycket de äter upp och runt 5 kg brukar de kunna äta på natten. Sen äter de väl också ca 3-4 kg hösilage och hö var ute i hagen.

Jag ger även 0,75 kg g

Liknande trådar

Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 669
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 800
Senast: Hedwig
·
Foder & Strö Som rubriken säger, hur mycket grovfode räter ena shettisar/a-ponnyer? Enligt foderstatspogrammet jag räknar i ska min shettis ( 1m...
2
Svar
25
· Visningar
6 234
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar