Hur mycket grovfoder äter era shettisar?

Sv: Hur mycket grovfoder äter era shettisar?

280 kg bara? Då har du inte vägt den.

Jag har en C-ponny på ca 135 cm och jag räknar på att han väger minst 350 kg. Ska väga honom när jag får tillfälle till det.
Mitt varmblod jag hade innan på 160 cm vägde jag regelbundet eftersom jag hade tillgång till våg hela tiden. Han vägde prick 400 kg. 420 kg efter sommarbetet och 380 kg en gång när han var sjuk och då såg han ranglig ut och det skulle min ponny verkligen vara vid 280 kg...

Tycker 4 kg låter rätt lagom. När jag hade min häst i ett shettisstall så fick dom ungefär så mycket om dagen men ägaren räknade inte på det dock. Men alla såg jättefina ut i hullet.

Hej!

Min arab är som snyggast när hon väger ungefär 425, hon är 155 cm hög. Min förra (connemara på 160 cm) var snyggast när hon vägde 500. Det förefaller som att det är viss skillnad mellan olika raser och kroppbyggnader.

Jag räknade lite snabbt på hur mycket mat "vår" shettis borde få: 3 kg silage och 0.5 kg halm (och en mängd potatisprotein som jag inte minns). Jag misstänker att han får minst det dubbla, vilket skulle kunna förklara hans minst sagt runda kroppshydda :-). 3.5 kg grovfoder känns så sjukt lite!

/Lavinia

Självklart är det skillnad mellan raser och kroppsbyggnader.
Vi har en connemara i stallet och jag tippar på att hon väger ca 500 kg. Hon är grov.
Sedan är det många Islandshästar i stallet och dom är lika stora som min och därav gissar jag att dom väger rätt lika. Min kommer dock väga mer än dom när han är vuxen eftersom han är är en ras som är naturligt grov.
Sedan finns det några halvblod i stallet och det skiljer minst 100 kg mellan två av hästarna. Den ena är smäcker och den andra grov.

Tycker 4kg låter väldigt rimligt, beroende på innehållet i höet vill säga...
Mina småkillar är 86 resp 90cm höga, och väger 175kg (invägda) och båda är i alldeles lagom hull!
Båda valacker, och får 3kg hö om dagen och halm att pyssla med vid sidan av.
Båda fodras enligt väl uträknade foderstater och får hö av riktigt fin kvalitét.

de shettisar som stått i mitt stall har sett bra ut på 4-5 kg torrt hösilage av bra kvalitet, eller 4 kg plus lusern. O givetvis allt annat de behöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25