Hur mycket grovfoder äter era hästar under 'natten'?

Alexandra_W

Trådstartare
Frågan som rubriken lyder, hur mycket grovfoder (och med vilket TS) äter era hästar under 'natten'? Och jag menar alltså hur mycket de äter omd e får välja själv, inte hur mycket ni ger.

Jag tycker ju fullblodsdonnan borde sätta lite fart på 'nattätandet' vid det här laget, men hon tycks inte hålla med. Ibland blixtrar det till och hon äter soprent (5 kg) men ofta så äter hon ungefär 4 - 4½ och lämnar.

Arabstoet (en modell 'mindre' än fbl) har avancerad bulimi och kan lätt trycka i sig 8 kg under samma period (just nu står de inne mellan 20 - 08 av sällskapsskäl), arabvalacken äter utan problem 6 kg (maxad D), så jag tycker ju att fullblodsdonnan mycket väl borde äta 7 kg under samma tid. Men nu börjar jag undra om jag är för optimistisk..

Så, hur mycket äter era hästar under motsvarande tid, om de får välja? Och vilken TS.

Sv: Hur mycket grovfoder äter era hästar under 'natten'?

Min kommer in vid 17 och får då 4kg hö. Sedan ytterligare 3kg vid 21, så totalt får jag i honom 7kg. skulle gärna försöka få i honom lite mer, men han vill inte äta mer..

Min häst får ca 7-8 kg hö på kvällen och på morgonen ( 19:00-07:00) är de mesta uppätit, brukar ligga kanske ½ kg kvar eller liknande!!
Är en Isläning, som tyvärr haft ett väldigt kraftigt fång anfall i höst så han får bara äta hö, därför får han ganska så mkt, annars håller han inte hullet!!

Senast ändrad:

mellan 21-07 satte han i sig 7 kg hö ,stod på halm oxå

Mitt fullblodssto äter max 5 kg hö med 84% ts och 3 kg uppblötta lusernpellets. De kommer in vid 17 ungefär och min häst får all sin nattmat då, frukosten serveras vid sjutiden.

Senast ändrad:

Turbo (hbl val, 6 år, "normalrids", "normalhull"):
Hö, torrsubstans 84%.
Får just nu 3 kg vid kvällsfodringen. Äter soprent. Fick 4 kg förut, men fick minska av olika praktiska anledningar, det åt han också upp.
På morgonen får han 3 kg inne, det äter han upp på 1½ timme.
Under vid insläpp/em-fodring får han 2-4 kg beroende på om han fått lunchhö eller inte i hagen under dagen. Äter upp allt.

Min häst får 3 kilo hö vid nattningen och på morgonen finns det ofta några höstrån kvar här och där (han har tidigare rensat allt oberoende på hur mycket han fick och såg också ut därefter..), nu äter han väl en 6-8kilo ute i hagen och är väl inte direkt superhungrig på kvällen.

Stoet mellan 7 och 8 kg. Ger jag 8 finns del lite kvar. TS 84%
(8,1 mj 89g smrp /per kg)

Vallacken bantar...

Blir lite oroad när sådana diskussioner kommer på tal, vet ni om att hästar skall ha 2kg ts per 100kg häst per dygn? En häst är dessutom gjord för att äta 16-18 timmar per dygn....

Bara en tankeställare! :confused:

Engelskt fullblod ,inte så stor ca 155 cm men kraftig. Han får 5-6 kg hälften hö o hälften hösilage 62% TS ,oftast har han kvar både från morgonens ynkliga 1.5kg hösilage och em 2-3 kg hälften hö hälften hösilage. En bra natt har han ätit upp det mesta men lika ofta har han bäddat med säkert 1-2 kg. Nu har det ju varit extremt milt med grästillväxt o han går i en mkt stor gräshage under dagen .Han får även ca 1kg lucern hackat strå fördelat på 3 måltider.I perioder äter han helt rent o andra dagar lämnar han mkt så jag ger hela tiden merän han äter o hoppas på ett mirakel.

Eh, har du läst TS inlägg? Hon ville veta hur mycket de äter på natten. Om de har fri tillgång! Inte hur mycket de får per dygn. Jag kan ju lugna dig med att min häst alltid har tillgång till grovfoder, såväl ute som inne.

Engelskt fullblod ,inte så stor ca 155 cm men kraftig. Han får 5-6 kg hälften hö o hälften hösilage 62% TS ,oftast har han kvar både från morgonens ynkliga 1.5kg hösilage och em 2-3 kg hälften hö hälften hösilage. En bra natt har han ätit upp det mesta men lika ofta har han bäddat med säkert 1-2 kg. Nu har det ju varit extremt milt med grästillväxt o han går i en mkt stor gräshage under dagen .Han får även ca 1kg lucern hackat strå fördelat på 3 måltider.I perioder äter han helt rent o andra dagar lämnar han mkt så jag ger hela tiden merän han äter o hoppas på ett mirakel.

Hur länge har du haft honom, dvs hur länge har han 'ätit så'? *nyfiken*

Jag börjar ju snart misströsta om att damen ska 'börja äta ordentligt' liksom.. Kanske är en 'sån' som inte går få i mer nattetid. Vi har dock även som ni gräs kvar i hagarna, och det är väldigt milt. Så liite kanske man får skjuts på det när/om kylan kommer. Fast just nu känns mitt 'mål' med 14 kg hösilage som rena utopin och att det aldrig kommer inträffa. Och då blir det ju..intressant att försöka lösa TS-behovet (hon ligger för lågt nu)

Blir lite oroad när sådana diskussioner kommer på tal, vet ni om att hästar skall ha 2kg ts per 100kg häst per dygn? En häst är dessutom gjord för att äta 16-18 timmar per dygn....

Bara en tankeställare! :confused:

1. Det finns ingenstans 2 kg TS per 100 kg häst som riktlinje. Det är otroligt bra om de får det, men de siffror som anges när man talar 'måsten' så är det MINIMIbehovet som är 1 kg TS/100 kg häst, rekommendabelt är minst 1.5 kg ts/100 kg häst.

2 kg är jättebra om det äter, men det lär vara en siffra du producerat själv?

2. Läs mitt ursprungsinlägg igen, jag vill veta hur mycket folks hästar äter på natten om de får välja själv, eftersom jag tycker min donna 'borde' äta mer på natten, men hon kanske inte är speciellt 'petig med maten' utan bara att mina andra bulimikerhästar är ovanligt matglada.

Kan lugna dig med att stoet har fri tillgång, men tyvärr inte äter mer än 5 kg TS/dygn (väger 500 kg), vilket allvarligt bekymrar mig.

(De andra två står nu på begränsad giva, och får 6,5 kg TS/dygn på det, de väger 400 resp 440 kg.. På vintern har de fi tillgång och äter då 9,5 kg TS.. )

Våra fodras vid 20-20.30, och Elvira får då 3 kg vanligt hö. Lägger man in 4 kg så är det kvar lite, nertrampat och kissat i. Morgonfodret serveras vid 5-5.30.

Det känns lite lite, men äter hon inte mer så ger jag inte mer heller. Dessutom så är hon liiiiite för tjock, så jag är på sätt och vis glad att hon inte äter mer...:angel:

när jag hade mitt halvblod (med fullblodspappa) på stall för 2 år sedan åt han mellan 8-10 kg torrhö/natt, och han stod på halm som han oxå satte i sig. han är drygt 165 och väger ca. 600 kg.(dock inte tjock) förra vintern åt han och 2 shettisar ca. 280 kg hösilage/veckan med ts på 65.

hans lillasyster är därimot jätte kinkig med allt foder, inte ens kraftfodret duger. men hennes grovfoder strilar vi melass över. då får hon i sig så hon klarar sig. vi har tom. fått göra så att vi lägger ut foder separat till henne nu och strila över, jätte besvärligt när alla står ihop och ska äta i ligghallen (dom har fri tillgång på hösilage, som hon knappt rör om vi inte "beh" hennes givor lite undan) skulle tro att vi får i henne runt 8 kg hösilage per dygn. kompleterar med lusern. hon väger oxå runt 500 kg.

Mina hästar (fullblod, varmblod o arab/varmblod) får fri tillgång på grovfoder. Nu är det hö o när det blir lite kallare hösilage.

Kan säga att det skiljer väldigt mycket hur mycket dom äter från dag till dag. Beror bla på hur kallt det är (även om det blåser, regnar osv), hur mycket dom har blivit ridna osv. Är lite svårt att beräkna exakt hur mycket dom äter, lite lättare dock nu när dom får hö.
Fullblodet kan tex lätt sätta i sej 20 kg/dygn (förstklassigt, bör tilläggas!) hö nu såhär framåt slutet på hösten, och ganska mycket mer när det blir kallare och dom får hösilage (måste ju äta mer då ändå för att få i sej samma ts-halt, men räknat därefter). Varmblodet äter lite mindre, utom när hon var dräktig, o arab/varmblodsstoet vet jag inte så mycket om än; har bara haft henne ca tre veckor, men just nu äter hon ca 12 kg.

Frågan var väl hur mycket dom äter under natten men det är väl bara att dela på 2 iom att dom går på lösdrift så dom kan äta när dom vill.;)

Hösilage Ts 70
D-ponny väger ca 400 kg. 4kg natt (skulle kunna äta 6, blir fet) Får 4kg dagtid Har fri tillgång på halm + att hon får ca 0,5 kg Lucernhack. Boxen kliniskt ren på ätbart på morgonen.

D-ponny 1,5 år väger ca 300 kg (nykastrerad och mager) 5 kg natt + 1 kg Luzernhack. Får 4 kg dagtid + 1 kg Lucernhack. Har alltid några höstrån kvar på morgonen.

Shettis ca 175 kg får 2 kg natt och 2 kg dag + några nävar Luzernhack. Boxen kliniskt ren på ätbart på morgonen.

Min valack, halvblod på drygt 600 kg, äter ca 6 kg hösilge/natt, ts 65% + ca 2 kg hö.

Då har han lämnat lite hösilage på morgonen, ca 1 kg, för han gillar inte de tunnare stråna.
Han går rätt hårt och är lagom i hull.

Innan kvällsgivan vid ca 22 tiden, så får han ca 4 kg hösilage när han går in vid 16 tiden, men det är lite kvar vid kvällsfodringen.

Min 3 åring, halvblod, skulle kunna smälla i sig över 10 kg på en natt, hon är rent gräslig. Så där måste jag vara noga med givan.

Min lilla islänning äter inte mer än 3kg hö och
3dl upblött pellets med alger och kalk (på kvällen).
1kg hö vid 17:00 och nästa 1kg runt 21:00-22:00
Och på morgonen får hon ca 1kg hö.
Låter kanske konstigt men mer änter hon inte...:confused:
Hon står bokstavligt talat bara och tittar ut genom sitt fönster:)

Liten häst, ca 520 kg. Fullblodsinslag.

Totalt per dygn 14-16 kg varav 5-6 under natten. Hö 84% ts.

Om dräktig närmare 20 kg varav knappt 8 under natten.

-
Litet halvblod, ca 550 kg.

Totalt per dygn 12-14 kg varav 4,5-5 under natten. Hö 84% ts.

-
Liten korsningshäst, ca 540 kg, 25% fullblod

Totalt per dygn 14-16 kg varav 6 under natten. Hö 84% ts.

/P DÖben

Liknande trådar

Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 669
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 800
Senast: Hedwig
·
Foder & Strö Som rubriken säger, hur mycket grovfode räter ena shettisar/a-ponnyer? Enligt foderstatspogrammet jag räknar i ska min shettis ( 1m...
2
Svar
25
· Visningar
6 234
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar