Hur mycket förstår en person med diagnos?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vadå "blev knäppt"?

Det är en respektlös fråga, oavsett vilken funktionsnedsättning det gäller och oavsett om det är bakom ryggen på personen som i detta fallet, eller om det är rakt fram i ansiktet på personen.

Har vi inte mer acceptans i samhället än så?

Lager - med synlig funktionsnedsättning, och som gärna slipper ha folk diskuterandes mig och hur normalt jag eventuellt är, eller om jag kanske fattar att jag är det eller inte är det...
Jag menar att jag tror att hon inte menar att använda ordet diagnos på det sätt som det görs.
Sen är det naturligtvis inte etiskt att undra hur en person mycket en person som ser avvikande ut förstår.
Det går knappast att svara på.
Men det har nog kommit fram till ts nu att det var klumpigt.

De flesta med diagnosen diabetes vet att de har diabetes.
De flesta med diagnosen astma vet att de har astma.
De flesta med diagnosen hälsporre vet att de har hälsporre.

Ja, vilken diagnos tänker du på, TS?

I ett vidare perspektiv tänker jag mig en alternativ frågeställning "Hur många är medveten om hur omgivningen uppfattar dem?". Och det känns ju också som en konstig fundering, omöjligt att svara på, men i alla fall inte nedlåtande och obehaglig.

(för visst hade det känts lätt obehagligt med en tråd som diskuterar om feta människor vet HUR feta de upplevs i andras ögon)

Fast vadå "blev knäppt"?

Det är en respektlös fråga, oavsett vilken funktionsnedsättning det gäller och oavsett om det är bakom ryggen på personen som i detta fallet, eller om det är rakt fram i ansiktet på personen.

Har vi inte mer acceptans i samhället än så?

Lager - med synlig funktionsnedsättning, och som gärna slipper ha folk diskuterandes mig och hur normal jag eventuellt är, eller om jag kanske fattar att jag är det / inte är det...
:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 442
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka