Hur mycket fattar dom egentligen?

Thera

Trådstartare
Min gamla dam har alltid varit dum att fånga i hagen. Nu har jag börjat sätta hårt mot hårt, får jag inte tag i henne direkt så får hon vara ute den natten.

Innan har jag alltid "krusat", sprungit med mathinkar, försökt trötta ut, jagat i ösregn i en halvtimme och liknande. Nu får hon helt enkelt skylla sig själv. :devil:

Men fattar en häst en sån sak, att kommer jag inte till matte får jag heller inte komma in = inget kraftfoder den kvällen?

Förhoppningen är ju att det ska bli bättre, men sen funderar jag på om hon egentligen ser sambandet...

Sv: Hur mycket fattar dom egentligen?

Mina fattar det! Kanske med en gång men efter att par dagar (eller nätter) så har dom super koll på vad som gäller.

Hästar förstår allt de vill förstå och vet allt de vill veta. När vi Människor inser det blir samspelet plötsligt lite enklare.

:p

Jag skulle aldrig lämna min häst ute på vintern.

Många hästar förknippar intag=arbete

Om de alltid får mat först så blir intag=mat

Trots att min är ett matvrak så hjälper inte det...

Han går iväg ändå när han är på det humöret.
Jag har testat med att han alltid får mat när han kommer in - under ett år faktiskt. Det gjorde ingenting bättre tyvärr :(

Har tanken aldrig slagit er att de kanske värderar utevistelsen högre än kraftfodret? Alternativt tatt de inte tycker att arbetet är så kul= dags att GÖRA det roligare för hästen. :)

förmodligen inte. Den lär ju inte koppla ihop att du försökt ta in den, och sedan gått därifrån och låtit den stå utan mat hela natten.. :confused:

Mina hästar måste tycka att arbete är kul;)

jag tycker att moroten är värd guld.
Om de inte kommer, utan att jag måste gå o hämta dem=ingen morot.

Jag har dock överséende med att de oftast ställer sig o kissar när jag har kallat in dem.

Jag kanske ska tillägga att hon går på lösdrift sen ett tag, hon kommer alltså bara in för att äta och går sedan ut igen.
Så den enda skillnaden om hon inte kommer är att hon blir utan kraftfoder, som hon dock älskar.

De har dessutom fri tillgång på hö dygnet runt så hon står inte hungrig hela natten om hon skulle vägra att gå in.

Men tro det eller ej, igår kom hon minsann med raska steg och skulle in.. Så det kanske har gått upp ett ljus i alla fall.. :idea:

jag vet inte varför din häst är svårfångad men jag tror inte att hon blir lättare att fånga för att du "sätter hårt mot hårt " o lämnar henne ute. d löser inga problem. hon hajar inte d som bestraffning utan hon trivs säkert superbra i sin lösdrift. förmodligen e d din o hästens kemi som måste tränas upp. litar ni på varann? känner hon obehag av träningen el kanske av utrustningen? ett tips är att när du närmar dig henne i hagen gå ej direkt på. det gör nämligen ett rovdjur utan gå i stället lite omvägar o låt henne undra lite. prova dessutom att gå in i hagen utan att fånga henne. detta har funkat med en av mina kusar. en av våra blev extremt svårfångad när vi fick en medryttare som krävde lite för mkt. lycka till o hoppas d löser sig

aha, okej jag uppfattade det som att du lät henne stå ute utn mat hela natten..:o

Det är mycket sällan hon tas in för att arbeta, då hon nästintill är pensionär...

Jag har testat de flesta metoder som finns, som att vänta ut henne, få henne nyfiken, gå efter och mana på tills hon tröttnar, gå i omvägar och allt annat.. Har man däremot mat med sig kommer hon direkt, men jag vill inte börja med den rutinen, tycker att det ska gå ändå.

Jag har svårt att tro att det beror på att hon inte litar på mig eller att det inte stämmer mellan oss. Har haft henne i 8 år och har aldrig haft några andra problem.

Jag tror helt enkelt att hon vill bli lite "krusad", att hon tycker det är ganska skoj när matte tvingas pulsa runt i meterhög snö. Själv springer hon glatt omkring och har jättekul.

Min fråga var egentligen om de fattar sambandet mellan att inte komma = ingen mat, eller om det helt enkelt är bättre att locka och pocka så hon får sin mat?

Vi får se hur det går, jag vill ju gärna tro på Carolas teori.. :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 082
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag har tänkt göra den här tråden ett tag men inte kommit till skott. Jag har skämts, känt mig dum och fånig, medverkande, "jag får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 828
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30