Hur mycket får man sätta en häst i rygg?

Gabbi

Trådstartare
Det är ju inte helt ovanligt att sätta en het häst i rygg på någon för att slippa ligga och dra, men hur mycket är det ok att släppa av när man väl är i rygg?

Ta V75s första avd idag. Zoccer Mickey styrdes ner i rygg på Björn Goop, och sen släppte hans nos i stort sett inte kontakten med Björns rygg förrän Björns häst gick iväg över upploppet. (vann inte dock.)

Att man får räkna med en viss hästkontakt i ett lopp är självklart, men jag antar att det finns en gräns? Var går den?

Vad är det värsta ni sett i denna väg?

Sv: Hur mycket får man sätta en häst i rygg?

hästen bakom försöker kliva över kusken framför.. riktigt otäckt...

så länge dom sitter klistrade i ryggen och går där tycker jag det är ok, men när man börjar känna att dom klättrar, då är det otäckt.

Ja det undrar jag med! Det finns ju inga klara regler (vad jag vet) och dom oskrivna verkar lite diffusa... Körde ett lopp här i höstas med en amatörtränad häst som jag inte kört innan. Han var inte het och jag tyckte inte själv att jag var ens "nära" farmförvarande kusk, då kusken framför oss flertalet gånger under loppet dunkade huvudet bakåt och skrek och gapade. Till slut hoppade min häst, för det är klart han blev störd. Man ligger ju bakom även om man inte är och nosar i nacken. Jag kanske var för nära, fast jag tyckte inte det, men killen framför tyckte ju uppenbarligen det. Det såg i varje fall illa ut då han gormade och svor och skallade hästen bakom. Det var dessutom en lärling...:crazy: Men jag vet inte. Jag skulle i alla fall aldrig komma på tanken att göra så.

Jag har en känsla av att du var för nära om kusken framför slängde huvudet bakåt, ja. Annars hade han knappst stört din häst?

Jag har en häst som gör så i lugna farter och det gör skitont med ett tryckande näsben i nacken, man har både försökt knocka henne med hjälmen och boxat till henne på mulen med handen här hemma.
Som tur är har hon blivit bättre på det men från början var hon gräslig.

Jag har även blivit rejält utskälld efter ett lopp för att jag kört upp i rygg på framförvarande kusk. Typ "Lär dig för f-n att köra häst innan du ger dig ut och kör lopp" men den gången var det bara fejk för den hästen "körde sig själv" och gillade inte att ligga precis i rygg, man gick jaga på henne för att hon skulle ligga så pass nära att hon inte släppte in andra hästan. :smirk:

Själv vill jag inte ha nån tryckande bakifrån för det är ju i princip omöjligt att flytta sig i sidled om man har en häst upptryckt i nacken. :crazy:

Ja fast SÅ nära var han ju inte! Men strunt samma. Hur nära får/ska man ligga då, tycker ni?

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 451
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar