Hur mycket erfarenhet ska man ha för att köpa unghäst?

hanny

Trådstartare
Hej!
Ja, som frågan lyder, hur mycket kunskaper ska man ha för att våga sig på en unghäst? Har fått barn och lånade då ut min gammelpålle till en familj som älsar honom nu när jag inte hinner rida honom. Egentligen passar dem honom bättre än mig, som tycker han ska springa fortare, upp med ryggen och dra in magen:smirk:, själv vill han gärna lulla i sin egen takt... Är nu lite sugen på att köpa ett föl eller åring nästa år och ha på tillväxt. Tror det tar ungefär så mycket tid jag har de närmaste tre åren.
Har haft islandshäst i sju år nu, ridit i tjugo. Har innan hjälpt komipsar med sina unghästar, men aldrig ansvarat själv för en... När det man om man är redo för en unghäst?

Sv: Hur mycket erfarenhet ska man ha för att köpa unghäst?

ojdå, dom älsar inte honom utan älskar honom. Ber om ursäkt!

Någon gång måste väl vara den första skulle jag säga. ;)

Har du såpass mycket erfarenhet som det verkar så tror jag mycket väl att du kan ha unghäst. Sedan, beroende på hur komplicerad den är och hur säker du känner dig kan det vara bra att ta hjälp vid själva inridningen/tillridningen. Har du tillgång/känner folk som har erfarenhet av inridning och unghästträning är det dessutom toppen!

Med den hästvanan du har ska du väl kunna våga köpa en unghäst.
Låt den få gå i flock tills det är dax att börja träna lite lätt.
Tag hjälp där du känner dig osäker. Så går det säkert bra.

Jo, jag skulle absolut ta hjälp av en tränare för inridning och grundutbildning. Tycker det är jätteviktigt att en häst blir ordentligt utbildad.
Det som jag mest är orolig för är att jag inte skulle reda ut det så det blir en odräglig häst. Det är det absolut värsta jag vet, ohyffsade och ouppfostrade hästar. Har träffat en del av dem som jag bara är glad att det inte är min häst. Är ju lite skillnad på min genomsnälle gamle pålle och en ny som kanske vill bestämma själv...

Som de andra har skrivit så se till att du har tränare och att hästen får växa upp i unghästflock. Jag tycker det är bra att du planerar framåt, det är viktigt med en ung häst.
Odrägliga hästar är jobbigt, men de blir det för att de inte har fått träna på att vara med människor och lära sig hur man beter sig t.ex. kratsa hovar, stå uppbunden, lastning och så vidare, det SKA man börja med långt innan inridningen startar.

Lita på mig... Jag hade inte planerat en unghäst, men det bara blev så. Hon var ouppfostrad och allmänt kaxig, men det gav mig ju möjligheten att lära mig att handskas med den typen av hästar också, vägen har varit lång och snårig men nu har de flesta olater försvunnit.

Det verkar som om du är "mogen" och redo att ha en unghäst!
Tycker att det är bra att man kollar av och frågar andra om de tycker att man är redo eftersom (enligt mina åsikter!) det är alldeles för många okunniga som köper unghästar nuförtiden!

Hej!
Ja, som frågan lyder, hur mycket kunskaper ska man ha för att våga sig på en unghäst? Har fått barn och lånade då ut min gammelpålle till en familj som älsar honom nu när jag inte hinner rida honom. Egentligen passar dem honom bättre än mig, som tycker han ska springa fortare, upp med ryggen och dra in magen:smirk:, själv vill han gärna lulla i sin egen takt... Är nu lite sugen på att köpa ett föl eller åring nästa år och ha på tillväxt. Tror det tar ungefär så mycket tid jag har de närmaste tre åren.
Har haft islandshäst i sju år nu, ridit i tjugo. Har innan hjälpt komipsar med sina unghästar, men aldrig ansvarat själv för en... När det man om man är redo för en unghäst?

Jag köpte min unghäst som oinriden och otränad 3åring förra sommaren. Han är alltså 4 nu.

Jag har ridit islandshäst i 4år (iofs väldigt aktivt med ridning i princip varje dag på diverse olika hästar, både snälla och "problemare", fyr och femgångare m.m) och ridit annat i 5år innan dess.

Så med din erfarenhet så tycker jag absolut att du kan köpa dig en unghäst!

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 649
Senast: Saeta
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 784
Senast: BMW530D
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024