Hur mycket egentligen

K

Katana

är det rimligt att en dyr sadel minskar i värde under årens lopp? Jag har nu förhoppningsvis fått en dyr sadel såld med en förlust på ca 17.000:-! Nu är jag ju glad över att alls få den såld, den har tydligen varit helt fel pris på den från början eftersom det inte har gått att sälja den begagnad.

Nypriset på sadeln var ca 23.000:- och jag har försökt få 10.000:- för den. Eftersom det inte gick så har jag sänkt priset ännu mer och nu ser det ut som om jag kommer att få 6.000:- för den till slut. Nu är jag ju bara glad över att få bort den från förrådet, rätt less på att annonsera ut den.

Köpte sadeln för 5 år sen och den har inte använts alls under 4 år, hästen växte ur den nästan direkt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket egentligen

Oj! Vad var det för sadel? Jag tyckte det lät som väldigt stor förlust! Har själv visserligen bara köpt begagnade sadlar men nästan aldrig förlorat ngt på dem. De sjunker väl mest i början, så fort en ny sadel blir "begagnad" har den ju sjunkit några procent, men är den välvårdad tycker jag inte den ska sjunka så mkt!
Du har inte provat byta in den nånstans? Tex där du köpte den. Om det inte är något fel på den, så lite använd som du sa och den kostade 23000 ny tycker jag den borde vara värd typ 15000 i alla fall..

Det finns speciella företag som sysslar med försäljning av begangnade sadlar, där är det normala priser... Vet en som ligger i kista och har bra försäljning!

låter väldigt dåligt, har köpt min nya sadel för 22k o andrahandsvärdet på ett välskött ex ligger på ca 18k vilket känns helt okej.

Bison skrev:
låter väldigt dåligt, har köpt min nya sadel för 22k o andrahandsvärdet på ett välskött ex ligger på ca 18k vilket känns helt okej.

Fast vad andrahandsvärdet ligger på, och vad du verkligen får den såld för behöver ju inte överensstämma!

nej självklart men nu har jag kollat på vad andra har fått för sina sadlar av samma märke o modell, men jag vill inte sälja älskar den :love:

Man brukar räkna så här (på ett ungefär).

Dra av 5% för att den är begagnad och sedan ytterliggare 5% för varje år den är gammal.
Din sadel är 5år gammal och kostade 23 000kr=

23000*0,95
21850*0,95
20757.5*0,95
19717,625*0,95
18733.64375*0,95
17796.96156*0,95 = ca 16907kr

Det uträkningssättet fick jag från en som har butik där hon bl.a. tar in begagnade sadlar.
Det är ett ca pris. Vissa sjunker fortare i pris än andra och andra håller ett högt andra pris.

Så där skulle du ha förlorat ungefär 9000kr.

Suuz skrev:
Det finns speciella företag som sysslar med försäljning av begangnade sadlar, där är det normala priser... Vet en som ligger i kista och har bra försäljning!
Åh en död:confused:

Men jisses, jag läste det också som kista (som man lägger en död person i) och fick absolut INTE i hop det. Trodde kanske att firman gått i konkurs eller något :rofl: ...! Det blev ju rättså kul...

Ja, jag som är så gammal så jag skriver namn med stor bokstav hade det inte heller så lätt.

Det var ju väldigt dåligt men tyvärr är marknaden för dyra sadlar väldigt liten!! Jag köpte en Passier för över 20', använde den i et knapt halvår och fick 13' för den.. :crazy:

Jmfvis så sålde jag min Prestige med nypris på 10' för 7500 efter två år (sadeln var knapt använd, såg ny ut, men det gjorde ju Passieren med..).

Folk har inte råd att betala så mkt helt enkelt, och dom som har pengar köper heller en ny.

Bison, jag tror aldrig i världen du kommer få 18' för din sadel, det är bara att glömma, med lite tur får du 15'... Det ska vara markant skillnad mellan beg. och nypris. 18 och 22 är bara 4000, och kan man hosta upp 18 så är det inga problem med dom sista få tusenlapparna.

Tyvärr är det köpars marknad nu..

När jag sålde min 2 år gamla butet hade den bara tappat 1000 kr. Den kostade 25.00 ny. Har man vara eftertraktade märken så kan man få ut mycket sen också, nu ville köparen ha exakt samma mått som min hade och skulle hon beställa en ny så var det ett halvårs väntetid. Annars hade jag nog inte fått ut så mycket. Men det är nog nästan bara butet som har det andrahandsvärdet. Min jaguar tappade 4000 på 4 år, det är helt ok andahandsvärde det också

Senast ändrad:

Då såg ju hur mkt Elegant... fick för sin, tappade bara 4000 på fyra år. Jag har inte försökt sälja min heller utan som sagt så har jag sett vad andra har fått för sina, nypriset stiger ju oxå hela tiden.
Sen så vill jag absolut inte sälja den heller :love:

handlar nog till stor det att ha rätt sadlar också. Det finns vissa modeller som alltid är eftertraktade och lite av "innesadlar", då får man ut lite mer. Sen köpte jag min jaguar till ett bra pris, strax efter gick priset på dem upp ordentligt så därför fick jag ut mycket. Båda sadlarna var sålda inom en vecka.

Ja inne-märken håller jag med dig om. Men då får man väl tänka på att bara shoppa Prestige och Butet och andra poppis-märken... :p

Blir lite nyfiken på vad det är för sadel. Typ? Märke?

Det måste ju gå att få mer för din sadel än så, har du försökt med sadelinprovare/faörsäljningsställen?

Det spelar nog i så fall roll vilken modell och storlek man har oxå.
Jag har försökt sälja en Prestige ett tag nu, den är bara ett halvår gammal, knappt använd och jag har sänkt den med 2300kr från nypris men det är ändå ingen som ens har kommit och tittat på den. :(

Fast 2300;- från nypris tycker inte jag är så bra, då har ju faktiskt affärerna egna kampanjer som matchar ganska bra + att man då får en sprillans ny med garantier och allt. För mig känns det då tryggare att köpa en från en butik som är lättare att kontakta om det händer nåt.

Min första köpte jag för 7.900;- (Flera år sedan, kostar i dag 18.000). Den sadeln gick stadigt upp i pris och efter nästan 5 år, sparsamt använd och pedantskött, fick jag 6.500 för den i inbyte. Bra för mig, fick nya med mig hem på en gång.

Har köpt en begagnad, ca 1,5 år gammal. Den fick vi för halva priset - men sadeln var välanvänd. Den tänkta startsadeln hänger dock kvar hemma, unghästen passar fortfarande utmärkt i den :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 660
Senast: Enya
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 659
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 572
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat