Hur mycket betalar ni för hö?

P

Precious

Tja!

Jag undrar vad ni betalar för ert hö per kg?

Själv höll jag på att få en chock sist jag var och hämtade ett lass. Jag betalade 1075 kr för 21 balar hårdpressat hö, alltså 3 kr/kg. Jag tycker detta är väldigt dyrt, det är iofs väldigt fint hö men är det verkligen värt priset, kan man ju fråga sig. Har det blivit så dyrt att handla hö? Jag försöker nu hitta någon annan bonde som jag kan köpa utav, för detta lasset går åt på ca 3 veckor:crazy:

//Jennie

Sv: Hur mycket betalar ni för hö?

Vi ger över 3 ink moms.. tror 3.20 kr/kg.

Det har blivit dyrare.. men hö är väl inget man ska snåla på.
Har du ett sämre hö så kanske du måste ge mer kraftfoder
och det är ju ännu dyrare.

Vi ger över 3 ink moms.. tror 3.20 kr/kg.

Det har blivit dyrare.. men hö är väl inget man ska snåla på.
Har du ett sämre hö så kanske du måste ge mer kraftfoder
och det är ju ännu dyrare.

Jo det är sant, hö är ju viktigt att det är bra och fräscht! Har sett i andra annonser att de tar runt 1-1,50 kr/kg men sen vet jag ju inte hur bra det är. När vi började köpa hos den här bonden för några år sedan betalade vi inte mer än 1.20 kr/kg..Någon som vet om man kan blanda hö och ensilage? Jag menar alltså om man köper en rundbal och ställer ut i hagen, men att de fodras med hö inne morgon och kväll..Kanske blir rörigt för magen?

Jag ger 20:-/bal. Runt 10kg/bal, så 2:-/kg.

Det är inte analyserat, men det är grönt och fint och hästen älskar det. Det är svårt att få tag på hö, så man får vara glad om man hittar något. (Speciellt eftersom jag var sent ute, bytte från uppstallning där det ingick hösilage till ett stall där man får fixa stråfoder själv = hö. och det var nu i november.)

De andra i stallet betalar 15:-/bal resp 30:-/bal. Den sistnämnda är ett riktigt bra hö med analys.

vi betalar 4 kr kg.
Det dyraste jag hört talas om iår var en höleverantör som tog 5,90 för fjolårshö:grin:

vi betalar 4 kr kg.
Det dyraste jag hört talas om iår var en höleverantör som tog 5,90 för fjolårshö:grin:

Oj! Då kanske inte 3 kr/kg är så mycket. Men som sagt, jag har varit van vid att betala runt 600 kr för ett lass tidigare och sen helt plötsligt över 1000 kr, så det blev lite som en chock för mig med tanke på hur snabbt det går åt. Där jag köper hö har det alltid varit analyserat, men inte i år..Men det är lika grönt och fint som vanligt så det kanske är värt priset, luktar gott osv. Bönderna är till och med återförsäljare till granngården mfl.

Jag betalar 2kr/kg för hö till hästen..skulltorkad årsskörd.. kanon fint med andra ord.

Kossornas hö får kosta max 1kr/kg.. men får inte vara för taskigt kvalitet.. tex mögel eller mycket dammigt..

visst har priserna förändrats förr köpte vi hö för 1,50 dock inte från samma leverantör. Nuförtiden är standardpriset 3 kr häromkring.

Vi betalade 3000 kr för ett hölass om ca 200 balar (alltså 15 kr/bal), när vi fick hem i somras.
Det är ca 8 kg/bal så då skulle priset per kg bli... ca 2 kr.

Vi betalar 2.40 kr/kg i år, förra året betalade vi 2 kr/kg. Då får vi det levererat till stallet och hjälps åt att lossa det. Helt okej pris tycker jag, det är bra hygienisk kvalitét, värderna är okej och hästarna tycker om det.

vi ger 1.60/kg för småbal (10 kg), analyserat och 1 kr/kg för storbal (250 kg)

2 kr kg, analyserat, höga värden.

jag betalar 1.50/kg för rundbalshö som jag själv har skickat in på analys

Jag betalar inte mycket för mitt ensilage... i kg räknat.
Runt kronan per kg skulle jag tro att det ligger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 077
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 508
Senast: Casacha
·
S
Ekonomi & Juridik Vi har tingat hö av en bonde. När vi hämtade första lasset visade de sig att det var superdammigt och det är något jag absolut inte vill...
Svar
12
· Visningar
1 824
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka