Sv: Hur mycket betalar era medryttare?
Måste få återupprepa mig (nu när jag dessutom inte är halvsovande).
Är inte hela den här situationen orsakat på grund av missförstånd och olika uppfattningar om vad som är medryttare och vad som är delfodervärd?
Är inte alla som betalar egentligen delfodervärd, som således också borde ha rätt till träning/tävling etc? (Med vissa förhållningar förstås..) Är inte en medryttare ett hjälpmedel för den som har dåligt med tid, men utan ekonomiska svårigheter (eller vad man ska kalla det)? Jag vet vad det kostar att ha häst och kan absolut betala för att någon annan håller mig med häst (hästens "driftskostnad") om jag får möjlighet att träna och eventuellt tävla. Om man sedan kallar mig medryttare eller delfodervärd kvittar egentligen för min del, för ofta ska man som medryttare ta hand om allt annat kring hästen också = vilket ger medryttaren ett större ansvar och därmed också genererar i något mer än bara medryttare. En medryttare för mig är i grund och botten någon som hjälper mig att rida, resten sköter jag som ägare.
En delfodervärd hjälper till både ekonomiskt och tidsmässigt eftersom det är den sortens hjälp man behöver vid delfodervärd. Förstår ni vad jag menar? Det borde egentligen handla om folks syn på vad som är vad och inte att man ska betala eller inte? Så var det i alla fall för 12-14 år sedan när jag var barn. Kommer aldrig ihåg att någon medryttare betalade men att delfodervärd å andra sidan gjorde det. Så, summa summarum så innebär det för min del att jag som medryttare med stora begränsningar INTE betalar, men som delfodervärd med mindre begränsningar och tillgång till träning kan betala (om man inte är en superduktig ryttare som utbildar häst, för i det fallet borde man ju snarare vara glad över att den här duktiga ryttaren vill rida och utbilda min häst gratis liksom).
Äsch, jag vet inte om det blir lätt att tyda min ståndpunkt, men i min mening så tycker jag att det är benämningar och de olika åtagandena som är problemet i den här diskussionen. Likt förbannat är det dock inte en sanning som inte kan avvikas från, eftersom det hela handlar om hur jag, du och andra ser på. Dock borde man acceptera att alla har olika uppfattningar och inte börja att ifrågasätta dessa, för i det fallet så är ju ägare + medryttare dömd att hamna i "tvist" med varandra.
haha