Låter mkt bra
vart bor du och när ska vi fika?
*kl
I övrigt tänker jag rätt ofta numera på den här känslan av rotlös, som beskrivs av andra i tråden också. Vad är det? Vad gör att man känner sig rotad? Vad gör att man inte känner det? Är det superviktigt?
Jag tänkte ju länge att rotad är man därifrån man kommer. Nu är jag här. Visst känner jag mina rötter, men samtidigt kanske jag vuxit ifrån den typ av livsföring som många lever i här? Det i sig kanske gör att jag inte kommer känna mig tillhörig här heller?
Jag kan inte se mig sittandes i ett hus med en karl vars prilla är större än läppen, där huvudansvaret för det gemensamma livet är mitt och där mannen ska lattja med grabbarna, köra skoter och jaga älg. Där jag får hänga med som nåt sorts kuttersmycke, delta på kvinnliga villkor dvs lite i bakgrunden. Och lyssna på de roliga skämten om "hur kärringar är". Och om vad som är för bögigt för att göras av en man, och görs det så är det under hot från frun. Alltså detta hör jag dagligen på jobbet, och jag tänker att är det såhär det är i alla förhållanden är jag faktiskt glad att jag är singel. Eller sett världen för den delen, och vet att annat finns.
Jag känner ju tex att nu har jag hittat dit där jag skulle vara rotad. Jag har förvisso inte bott i den här staden förr men det är i rätt område, och det finns faktiskt ingen annan stad i den här delen av landet som är ett alternativ öht om man har något som helst krav på hästlivet Och att kunna ha ett jobb som är fungerande samtidigt. Med andra ord så här det här jag ska bo, eller så kan jag flytta tillbaka till Mälardalen igen. Där vet jag att hästlivet fungerade. Eller så kan jag dra ner till Skåne, om det inte duger med hästlivet där så är jag orimlig i mina krav.
Det bästa som den här flytten hit har gett mig är faktiskt insikten om att detta var vad jag suktade efter i åratal och det blev inte guld och gröna skogar av det. Det är faktiskt jätteskönt. För det ger mig också friheten i att känna att om jag nu efter 1-2 år (för jag tycker att det är den tiden man måste ha för att ge det en ärlig chans att hitta vardagen) inser att Nej, jag kan inte ha det såhär - jag kan inte leva med att hästeriet går på lågfart för det är det enda jag gör utom jobbar, och jag kan inte leva med att jämställdhetssynen är fastfrusen på 60-talet... Då har jag faktiskt ett annat lugn i att faktiskt flytta. Då behöver jag inte gå runt i åratal och sukta efter att flytta hem. Då har jag provat. Och kanske kan jag då etablera mig dit jag kommer, istället för att gå och vänta på att flytta hem.
Jag har bestämt att ge det 1-2 år, minst. Sen kan jag utvärdera. Just nu känner jag dock en ganska stor ångest över just den biten som faktiskt fungerar bra här - närheten till familjen och släkten. Jag känner mig liksom skyldig dem att vara här, de blir inte yngre precis. Och flyttar jag igen kommer jag antagligen aldrig tillbaka heller mer än som gäst. Jag slits mellan det och mitt ego - jag lever bara en gång och ridningen är det enda jag satsar på. Jobba gör jag i huvudsak för att betala ridningen och jag har en arbetsmarknad i hela landet.
Frågan är om närheten till familjen och släkten väger upp nedbytet hästmässigt. Och frågan är om uppbyte hästmässsigt väger upp avståndet hem till dem, om jag flyttar igen. Det är vad jag hoppas veta om jag ger det lite mer tid här.