Jag ser problem med olika ambitionsnivåer. Jag har varit medlem i klubb där jag tyckt det geografiska läget var bra, anläggningen funkade. Jag var fullt beredd att betala för att nyttja anläggningen. MEN jag var inte villig att lägga ner otroliga mängder tid på något jag inte själv var intresserad av - tävlingar.
När man jobbar supermycket och inte själv är intresserad av att tävla, känns det djäkligt drygt att bli tvingad till en massa funktionärssysslor. Det blir bara fel.
Helt klart! Då har man ju ett val att påverka eller byta till en klubb som har samma inriktning och ambitionsnivå som en själv.
Men man kanske inte tävlar själv och inte har ngt intresse av att det finns tävlingar. Ska man ta av sin fritid och familjetid till det?
Däremot allmänna städdagar tycker jag inte är problem.
Men varför är man då med i en klubb som anordnar tävlingar? SJÄLVKLART ska man ta av sin fritid och familjetid till det, vilken tid annars? Alla andra som hjälper till vilken tid tror du de tar av?
Är du medlem i en ideell förening som uppernabrligen är en tävlingsklubb (det är ju väldigt lätt att ta reda på innan man går med) så är det väl inget att orda om att ställa upp som funktionär några dagar/år där man får fasta tider och uppgifter att sköta? Det är INGENTING jämfört med vad som krävs för att arrangera en tävling.
Bästa svaret när man ringer in funktionärer är ju "Nej då kan jag inte, jag har semester!" Inte är bortrest på semester alltså utan då är jag hemma och ledig enligt personen i fråga.
Har samma problem i "min" klubb, från att få väja mellan att ha förmåner och hjälpa till eller inga förmåner och heller inte behöva hjälpa till, till att ha 25 obligatoriska arbetstimmar och "påtvingade" förmåner.
Jag kommer byta klubb, finns inte en enda möjlighet att jag ska kunna hjälpa till med mycket jobb med egen anläggning 24/7, egna uppfödningar och tävlingar de helger man kan fixa någon som kan ta allt på egna anläggningen.
Sen är jag aldrig i behov av klubbens förmåner som består i gratis box på meetings och halva startavgiften på hemmatävlingar då jag aldrig tävlar på hemmaklubben.
Hade gärna hjälpt till om jag hade tid men det går verkligen inte! det känns inte rimligt för mig att betala någon för att göra mina arbetstimmar alt betala någon som ska sköta min anläggning
Men VARFÖR tror du kravet kom upp från första början? Er klubb har uppenbarligen ett så stort problem att hitta frivilliga funktionärer bland alla er medlemmar TROTS att ni fick förmåner när ni hjälpte till. Troligtvis har ett antal eldsjälar redan förbrukats och de som är kvar går på knäna. Vad tycker du lösningen på problemet är om inte att fler hjälps åt så ett fåtal slipper göra ALLT?
Att du inte har tid handlar enbart om dina prioriteringar. Du har ju uppenbarligen tid till andra delar i ditt hästliv. Vi måste sluta tänka så kortsiktigt! Du tävlar = din hjälp behövs för att tävlingar ska fortsätta arrangeras, du drar nytta av de ideella föreningarna och andra får slita.
Tack för denna tråden! Jag har länge tyckt att vissa krav borde vara kopplade till anläggningskort och andra till licens vilket sällan tagits emot positivt.
Förr om åren (jag är uppvuxen där man är med i närmsta klubb, den låg nog långt bort
) i en aktiv klubb var det självklart för mig att hjälpa till. Dressyr, hoppning och fälttävlan, drömmen med en så fin och aktiv klubb som arrangerade så bra tävlingar! Jag tänkte inte mycket på det, vi var rätt många och det var kul. Alltid ett gäng på hoppbanan, folk som sprang med protokoll och öppnade/stängde dressyrbanorna, 2 hinderdomare vi varenda hinder i terrängen osv. Massa folk, jättekul! Efter en tävlingsdag var man helt slut, det var lyxigare att tävla själv med flera ponnys
Mina föräldrar började engagera sig mer och mer, bygga terrängbana, städa på klubben, arrangera tävlingar. Den tiden när man skickade in de här ljusblå arken för att anmälda, man fick möta posten eftersom brevlådan var för liten de sista dagarna innan anmälningstiden gick ut
SM och andra mästerskap, kul, mycket att göra.
Jag har hela tiden bara varit "vanligt funktionär" som infinner mig dagarna innan för att bygga banor osv, och sedan tävlingsdagarna från start till slut. Vilket LYXLIV det är!!! Har ni som svarat i denna tråden någon som helst aning om vilken tid mammaBerg mfl faktiskt lägger ner på en enda tävling?
Jag vet. Mina föräldrar var väldigt engagerade en lång tid. I flera år svor jag över vad de/mamma (som höll ut längst) höll på med. DET ÄR INTE HÅLLBART! Det är faktiskt inte hållbart att till slut behöva ta ut semester för att arrangera en ideell tävling. Det efter att såklart först ha försummat sina djur, sin familj, sitt hem, SIN SÖMN och självklart lagt all sin vakna tid.
Medan jag pluggade och bara hade unghäst på distans blev det mest sitta på hinder på årets fälttävlansarrangemang och sedan flyttade jag till Skåne. Här finns många fälttävlansklubbar
Hittade massa arrangemang jag ville hjälpa till på och det var så kul att vara med igen! Massa nya roliga människor!
Min sambo började dock undra varför jag la så mycket tid på något jag själv aldrig nyttjade, speciellt när jag inte ens hade tiden att hålla igång min egna häst såpass mycket att jag också kunde komma ut och träna åtminstone. Och jag började undra varför jag (i terrängmomenten) bara träffade på gamla rävar, hoppföräldrar till barn som för länge sedan slutat rida, dittvingade sambos till dressyrtjejer osv. VAR VAR ALLA RYTTARE? Och då upplever jag fälttävlansfolk som de mest "engagerade" i sin sport, vi behöver så himla mycket mer tid, folk och planering för våra tävlingar än hopp/dressyr. Så det är nog inte bättre i hopp/dressyr gissar jag?
När det numera dessutom till och med står vädjan i PM:et och dagarna innan på sociala medier att det är brist på funktionärer så gick jag in i den där jävla väggen. Nu har jag fått nog! Jag blir bara så jäkla arg! Tyvärr. Och jag har så dåligt samvete! Men jag vill inte bidra till den här cirkusen som avverkar eldsjälar som får göra en massa slitgöra helt i onödan när de skulle haft en mer organiserande post efter det är det de är bra på!
Att de ska behöva lägga tid på att tigga om funktionärer istället för att folk själva erbjuder sin hjälp gör mig spyfärdig!
Själv är jag medlem i flera olika klubbar och väljer antingen att anpassa mig eller gå ur. Flera är jag tex mest medlem i för att jag vill stötta klubben med avgiften och min plats i medlemsantalet. Skulle connemarasällskapet tvinga mig till en funktionärsdag på bruksprovet i andra delen av Sverige hade jag funderat på om jag tyckte att det var viktigt att bevara eller om jag tycker avelsintresserade skulle få lösa det själva (jag är avelsintresserad så långt att jag köper svenskfött och av seriös uppfödare, inte en sekund längre).
Min ideella tid lägger jag numera enbart på sådant jag tycker gynnar sporten. Det handlar ibland om klubbar, ibland om banor men allra mest om sportens framtid enligt mig - Sugar Cup och Stilbedömda klasser. Jag tävlar inte och tränar privat just nu så känner mig löjligt fri att välja fritt var jag vill göra min insats.
Men jag har fortfarande dåligt samvete så fort jag är på fälttävlan utan att vara där som funktionär, det kommer jag alltid ha! För jag vet vad stackarna i sekretariatet mfl har gjort för att ha kommit dit. Och jag bara hoppas att folk själva ser till att säga nej i tid.
Min poäng:
Att ställa upp som funktionär på/inför/efter en tävling är det MINSTA man kan göra om man är medlem i en ideell förening som anordnar tävlingar. Det är som sagt INGENTING emot vilket jobb de som håller i arrangemanget lägger ner, vilket jag hoppas framgått.
Tävlar man dessutom själv, ja då har man fasen ingen ursäkt! Tävlar man inte så får man ju påverka klubben eller gå ur.
Var tog det egna ansvaret vägen? Inte fasen kan man komma o gnälla i efterhand.
Obs, ni som inte känner att ni behöver ta åt er, gör inte det! Det gäller situationen i verkligheten, inte nödvändigtvis er här i tråden.