I westernklubben jag är med i, är det väl sagt att de som tävlar rimligen bör hjälpa till som funktionärer också. Emellanåt har det varit lite knepigt att få funktionärer till tävlingarna, och finns det inga funktionärer så blir det ju heller ingen tävling (eller så får de som ställer upp jobba häcken av sig..). Det är inget uttalat krav, men det är ett önskemål. Åtminstone för de som tävlar regelbundet, tänker jag att det är fullt rimligt utifrån förutsättningarna (t.ex. jag bor ca 15mil från orten där tävlingarna hålls...men så startar jag heller inte ofta, alls - hittills en gång vartannat år i snitt. Jag försöker att ställa upp på andra sätt istället.). Klubben har ett par-tre tävlingar per år och de är på olika nivåer.
I de "engelska" klubbarna jag ridit för tidigare (är inte medlem i någon f.n.) har det i regel funnits nån typ av poängsystem för funktionärer. Jobba X timmar, få X poäng. Poängen har kunnat lösas in mot lite olika saker sen, utifrån förutsättningarna (vet att på en klubb kunde man handla för poängen i den lilla ridsportsbutik som ligger på anläggningen, t.ex.). Krav på att man ska ställa upp som funktionär har inte funnits där jag varit med.
På P&J/P&R, märkestagningar och liknande evenemang så har det då jag varit med varit ett uttalat krav att man också hjälper till på nåt sätt eller att man hade med sig en funktionär. När jag red på ridskola var mor med och var funktionär medan jag pysslade med hästen/red.
På de flesta anläggningar har det också varit en eller två städ-/fixardagar per år. Frivilliga men uppskattas att man dyker upp och gör ett handtag. I de klubbar som har/hade distansritter fanns det också möjlighet att hjälpa till med att markera banor etc etc innan tävling.
Jag tycker att det är rimligt att om man tävlar någotsånär regelbundet på klubbens tävlingar, ställer man också upp nån gång ibland som funktionär. Imo ska man inte behöva ställa upp varenda gång, och kanske inte en heldag åt gången heller, men det är rimligt att man hjälper till lite när man inte ska starta själv.
Däremot hade jag själv dragit öronen åt mig lite om det ställdes icke förhandlingsbara krav på att man ska göra ditt eller datt vissa dagar. Helt enkelt för att jag faktiskt inte ofta haft möjligheten att ställa upp på tävlingar etc. Jag tänker mig att det är lättare om man står på anläggningen eller bor nära, kanske, men det kan ju ändå köra ihop sig med övriga schemat. Det är väl också skillnad på en klubb som har mycket tävlingar och en som kanske bara har ett par per säsong (fler tävlingsdagar = större möjlighet att man även med ett oregelbundet schema kan ställa upp, färre tävlingar = såklart också färre datum att "välja på"). Samtidigt är det ju så att utan nån som kan ställa upp på tävlingarna blir det ingen tävling, det säger ju sig självt. Så det blir ju något av en balansgång det där. Min erfarenhet är dock att de klubbar som har någon form av "belöningssystem" för funktionärerna är de som verkar ha lättast att få funkisar att ställa upp - det blir nån form av morot.
Sen finns det ju fler sätt att ställa upp än att just jobba. T.ex. ta med en kaka till kafeterian (som de kan sälja) osv. Det gjorde jag själv sist (tävlade inte själv den dagen, men var på plats på tävlingsplatsen) - det efterfrågades och gynnar klubben men är inte något särskilt tidskrävande heller.
Däremot kan jag känna att om man inte tävlar och inte heller vill göra det, är det inte helt rimligt att ställa krav på att man ska jobba på tävlingar heller. Men det beror kanske också lite på. Om jag vore medlem i en klubb som ordnar en del tävlingar, men också ordnar en hel del träningar etc som jag deltar i - då hade jag absolut kunnat ställa upp som funkis nån gång per år också. Klubben är sina medlemmar, och vill man ha en aktiv klubb behövs det ju att man hjälps åt lite också, iaf delvis. Men ja, något "utbyte" ska man ju ha av det också, om jag kan säga så utan att det tas på fel sätt.