Hur muskla hästen jämnt?

Septicemia

Trådstartare
Jag och min ponny har levt som vildar i skogen i ett helt år och inte haft tillgång till en ridbana, men har nu flyttat dit det finns en sådan.
Nu känns det hur mycket han har fuskat och hur mycket jag har missat där ute i skogen. :o Hästen är snedmusklad, har mer muskler på vänster än på höger sida helt enkelt. Fattar därför alltid vänster galopp i första hand, skjuter över mig i trav och skritt och känns lite sned att sitta på.

Galoppen har jag lyckats få att funka bra, nu fattar han rätt galopp i rätt varv men fortfarande känns hästen sned att rida på.

Vilka typer av övningar är bra för att muskla om så det blir jämnt och hur mycket bör man "slita" (hittar inget bra ord :p ) på högersidan? Han behöver ju allsidig träning, men hur mycket av vänster och hur mycket av höger.

Som det är nu så rider jag 3 ggr/vecka på ridbanan, 3 ggr skogen och en dag vila. Ridpassen variera för tillfället mellan 30-60 minuter på bana och 45 min - 1,5 timme i skogen.

Sadeln känns ju självklart också lite sned, kan man använda sig av någon pad för att den ska ligga rakare över ryggen? Finns det padar som man kan ta ut fyllningen på bara en sida?
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

"Been there, done that".

Det är ingen idé att börja tänka på att muskla hästen rätt, innan du sett över problemet med din sadel. Är sadeln sned, leder den till att du sitter snett och då blir hästen sned. Hör med någon lokal sadelmakare, om det kan gå att fixa till sadeln, annars är det bara att fixa en annan.

Jag som har lovat att inte trilla av, och har taskig balans kan inte jobba hästen barbacka. När jag köpte min häst, medföljde en gammal hård och snedriden allroundsadel. Jag red ut i skogen med den under en månads tid, eftersom jag bara skrittade för att lära känna hästen. Men både jag och hästen fick ont i ryggen av den. Därför gick jag över till att longera och fick hjälp att tömköra lite försiktigt, till dess att jag fick tag på en vettig beg. sadel via annons.

När jag fick tag på en bra sadel, fann jag att varken jag eller hästen var så sneda som jag trodde. :)

Lycka till. :bow:
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Sadeln är inte sned, har precis fått en nyutprovad. Har ridit barbacka i 3 månader innan dess (i jakt på ny sadel då den gamla var urvuxen) så den är kollad.
Hästen känns även sned att rida på barbacka. Det är liksom en extra kudde under vänster skinka :D
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Det är inte säkert han är sned. Han placerar säkert dig där han tycker det är bekvämast :angel:
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Ja, dte gör han alldeles säkert :D men hur placerar jag tillbaka mig? Det är nästintill omöjligt emellanåt.
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Du är för lätt :rofl:

känns han ojämn hela tiden eller just vid vissa rörelser?
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

:rofl: det skulle väl vara det, eller så är han för tung :angel:

I skritten känns han jämn, men när jag börjar ställa lite krav, ställa på volter och i hörn så känns han sned i höger varv, i vänster är det inga problem.

I traven så känns han sned hela tiden och gör allt för att slippa jobba irdentligt. Det har blivit bättre och han är mer framåt och han KAN om han vill, men vill han inte så skjuter han över en åt vänster direkt.
galoppen har blivit mycket bättre. Först vägrade han fatta galopp i höger varv (de 3 första gångerna vi var på ridbanan) sen satte jag upp ett hinder på varje långsida och sedan dess har han fattat rätt och känns faktiskt rätt ok i bägge sidorna i galopp. Men ska han in på volt i galopp blir det hemskt jobbigt och han skjuter över mig åt vänster och byter till korsgalopp för att orka bära upp.
(självklart har han märkt att det är bara att sakta av och börja om när han gör så, så han drar ju frdel där.) Försökte strunta i korsgaloppen och fortsätta men efter ett par varv med det skumpandet (de känns som att hästen ska gå av på mitten :eek: :rofl: ) så saktade vi av.

I skogen känns han jämn i både skritten och galoppen, rakställd. I traven så känns han sned. Det är dödsynd att försöka ställa Marco i skogen, han blir stel som en vandrande pinne och knatar på så benen går som en trumvirvel.

Här behövs det dressyras helt klart! :bump: :bump:
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

min pålle är också ojämnt musklad. Men det beror på att han har haft ont i rygg och länd en längre tid. (värt att kolla upp)
nu ska vi försiktigt sätta igång igen och senare när vi kommit igång kommer jag att rida cavaletti för att stärka honom jämt på båda sidorna med benlyft.
sen för att muskla en häst jämt så är det viktigt att rida lika på bägge sidor. dvs att gör jag en volt åt vänster, så gör jag en även åt höger osv,
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

sen för att muskla en häst jämt så är det viktigt att rida lika på bägge sidor. dvs att gör jag en volt åt vänster, så gör jag en även åt höger osv,


Är hästen redan sned måste man jobba mer men den svagare sidan än med den starka. Annars kvarstår ju snedheten...
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

:rofl: det skulle väl vara det, eller så är han för tung :angel:

I skritten känns han jämn, men när jag börjar ställa lite krav, ställa på volter och i hörn så känns han sned i höger varv, i vänster är det inga problem.

I traven så känns han sned hela tiden och gör allt för att slippa jobba irdentligt. Det har blivit bättre och han är mer framåt och han KAN om han vill, men vill han inte så skjuter han över en åt vänster direkt.
galoppen har blivit mycket bättre. Först vägrade han fatta galopp i höger varv (de 3 första gångerna vi var på ridbanan) sen satte jag upp ett hinder på varje långsida och sedan dess har han fattat rätt och känns faktiskt rätt ok i bägge sidorna i galopp. Men ska han in på volt i galopp blir det hemskt jobbigt och han skjuter över mig åt vänster och byter till korsgalopp för att orka bära upp.
(självklart har han märkt att det är bara att sakta av och börja om när han gör så, så han drar ju frdel där.) Försökte strunta i korsgaloppen och fortsätta men efter ett par varv med det skumpandet (de känns som att hästen ska gå av på mitten :eek: :rofl: ) så saktade vi av.

I skogen känns han jämn i både skritten och galoppen, rakställd. I traven så känns han sned. Det är dödsynd att försöka ställa Marco i skogen, han blir stel som en vandrande pinne och knatar på så benen går som en trumvirvel.

Här behövs det dressyras helt klart! :bump: :bump:

Jag tycker det låter som ni har bra förutsättningar att komma tillrätta med det hela, i det att jag tycker du verkar ha en bra uppfattning om hur hästen känns/fungerar, och din egen inverkan etc- det är en förutsättning och en grund att stå på som leder er vidare, definitivt!

Det är säkert i mångt och mycket en styrke grej, men har du ridit regelbundet och effektivt ute under det år du beskriver så har du en god grund - återigen, det bör inte ta så lång tid att få er på bana.
tränar du för ngn som kan hjälpa dig att inte låsa fast er vid de ojämnheter du beskriver? det är viktigt tycker jag så ni inte bara låser er och harvar runt oeffektivt s.a.s.

sen skulle jag försöka göra så att jag integrerar markarbetet/trimmandet med uteridningen, dvs att du nu lägger på ett kol motivations mässigt att verkligen rida EFFEKTIVT ute när du rider ute. det kan vara så att det tillochmed räcker att rida 5 dagar istället för 6, bara du rider funktionellt de dagar du rider, inklusive och INTE desto mindre, när du rider i skog och mark.

det finns INGET som går att göra på ridbana/i ridhus som inte går att göra utomhus!
Hellre utomhus om hästen är mer harmoniskt/avslappnad/naturligt balanserad där, än att låsa fast sig/nöta för mycket inomhus.

de dagar du trimmar i padock skulle jag bryta ner passen och rida oerhört effektivt, KORTA pass. Inte 60 minuter - snarare 30! värm upp utanför banan och när du väl är därinne så RIDER du. Inget harvande runt - isolerande övningar, följda av vilo paus. Han kan ha mjölksyra om han inte är van på böjda spår - då är det ännu viktigare med paus mellan övningarna. Inget harvande varv efter varv efter varv - akta dig för det. jag kan inte nog understryka skillnaden i effektivitet om du kan motstå frestelsen att "nöta" och hellre rider SUPER fokuserat, kort och effektivt på banan. Rid en övning ngra minuter - paus, klappa, lång tygel. även om det bara är fråga om ett halvt varv på lång tygel! Jag pratar INTE om att skritta en massa pauser varv på varv - även det blir nöta... och dessutom oeffektivt och hästen tappar fokus och motivation. Liksom du själv....

efterhand kan du öka till lite längre pass. fast jag rider sällan mer än 40 minuter på NÅGON häst på ridbana/i ridhus. det höjer motivation och fokus både hos mig och hästen att hellre rida intensivare pass där.

Varmt lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

:bow: :bow: Tack så hemskt mycket för ditt svar, det var väldigt intressant att läsa.

Ska börja träna för tränare igen nu när vi har någonstans att vara så att vi verkligen får ordning på oss. Jag tänkte även försöka ha med någon tjej från stallet några gånger då jag rider ensam på banan. (Även om de inte kan så där hemskt mycket kanske de ser väldigt elementära missar som jag gör)

Ska göra allt för att rida effektivare, hästen är verkligen sådan också att han lätt blir uttråkad, omotiverad och lat, det behövs en spark i ändan och när han väl får lite att jobba med så brukar han tuffa på bra.

Åter tack för ditt inlägg!
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Måste bara uppdatera lite :D

Mitt fettos gamla sadel passar igen! :banana: Och ridningen har bröjat gå mycket bättre. Meeen, det var ju en helt annan sak jag var tvungen att dra upp:

I förrgår lät jag faktiskt någon anna rida min häst. Det var väääldigt längesen sist. Och detta beror enbart på att man måste vara åtminstone envisare än synden för att reda ut skrället. :D
Förvisso var det en nödlösning, jag får inte rida nu och hästen är i stort behov av motion. Tjejen är duktig på det viset att hon är envis, lyssnar hyfsat på det man ber henne om och lugn.
Men jag upptäckte hur mycket min häst faktiskt lyssnar på sin ryttare. :o :love: Jag som rätt länge tyckt att han stänger av lite och kör sitt eget race försökte faktiskt göra det han trodde hon bad honom om.
Jag har lärt mig sitta stilla på honom (därför känner jag mig som en gummiboll när jag får sitta på någon annans häst :p ) och hjälperna är ganska små.
Den här tjejen var dels ganska flaxig i sina rörelser, dels inte van vid min ponnyardenner och han tog minsta vink från henne. Därav en massa galoppombyten, snedställningar och sidoförflyttningar som hon inte var med på. ;)
Då kände jag mig ändå lite stolt, han HAR faktiskt blivit bättre i ridningen, sitt envisa humör till trots.
Hon fick dessutom ta några småskutt på honom (när allt funkade hyfsat) och han har ju faktiskt lite teknik i sina hopp.
Jag känner som så att jag har missat mycket under min tid på hans rygg och trots att det kanske inte gick bra för ekipaget så såg jag hur långt vi ändå har tagit oss.

Han har blivit mycket känsligare att rida, han kan ju hoppa och framförallt så lyssnar han! :love: :love:
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Det låter som en mycket trevlig AHA-upplevelse :bump:
Vet du, mitt "ök" börjar också bli riktigt trevlig :love:
Jag får snart hitta på ett nytt smeknamn :angel:
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Du har ju fått en hel del råd om hur du ska muskla tillbaka honom jämt redan så jag tänkte ta en annan bit som fortsätter efter det att ni kommit tillbaka till en någotlunda jämt musklad häst. Hästen blir ju aldrig helt jämt musklad man är ju alltid lite starkare i en sida. Dock går det att få till det minimala om man är nogrann å ordentlig.

Något som är ytterst viktigt är att alltid träna jämt, allt man gör i höger varv ska göras i vänster varv ungefär lika mycket av, å vice versa. man kan träna den svagare sidan något ytterligare. Sedan när man rider ut så ska man alltid tänka på att byta sitsben å träna båda gloppena som en basic. men det jag har märkt av desvärre som gör så att hästen blir stakare i ena sidan är att man alltid rider på samma sida av vägen när man rider ut vilket gör så att faktiskt hästen blir starkare i ena sidan. Så där får man komma ihåg att försöka jobba en del så att det blir relativt jämt ställd åt båda hålen när man är ute så hästen inte bara böjer sig åt ena hållet när den tittar å donar ute. Min var iaf expert på det.
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Har precis gått igenom samma problem, eller rättare sagt - vi är i slutfasen. Allt började då jag skulle köpa ny sadel eftersom hon gått ner mycket i vikt. Då upptäcktes att hon var snett musklad (såg tydligt vilken sida som var den svaga resp starka). Fick rådet att rida barbacka minst en månad och sedan komma tillbaks för ny sadelprovning. Under den sadelfria tiden skulle vi klättra mycket backar, öva på båda galopperna, rida mycket volter samt att rida brevid stigen så att hon fick lyfta på hovarna ordentligt. Allt för att sätta rätt muskler på båda sidorna. Eftersom hon inte är skön att rida barbacka på och jag skumpar en del så köpte jag en barbackagjord. Vilken investering!!! Helt underbar att rida med!
 
Sv: Hur muskla hästen jämnt?

Förresten, har även gått lite lektioner för att rätta till min sneda sits.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp