hur motiverar man sitt barn att fortsätta?

KisseNova

Trådstartare
Min son tjatade i över 2 år att få lära sig rida, nu går han på ridskolan sedan drygt 3 månader tillbaka. Han har lärt sig snabbt och har fått byta från ren nybörjargrupp till en grupp med barn som ridit i över 1 år där dom fått börja galoppera lite smått. Ridlärarna berömmer honom alltid för att han är lättlärd och duktig. Problemet är att flertalet hästar har kommit på att de kan dra tyglarna ur handen på honom, vilket gör att han blir arg och vill sluta rida. Ridlärarna låter honom/oss bestämma vilka hästar som han ska rida på lektionen, bara för att motivera honom till att vilja fortsätta. Efter varje ridlektion så pratar vi igenom de olika momenten och jag försöker förklara att man får öva för att bli bra. Berömmer honom framför släkt och vänner, så att han får känna sig stolt och att han kan massor. Man kan inte allt med en gång.

Jag och sonen har bestämt att han får fortsätta rida fram till sommaren, och sen därefter tar vi beslut utifrån vad han vill. Har ni några mer tips? Han får givetvis sluta i sommar om han fortfarande vill, men fram till dess har jag tänkt få honom att vilja fortsätta då han kan detta :angel:

Sv: hur motiverar man sitt barn att fortsätta?

Finns det möjlighet att rida samma häst varje vecka ?
Det skulle ju kunna underlätta att han lär känna en häst och lär sig hantera den. Jag tycker det är bättre än att ösa beröm över honom när han själv faktiskt känner att det inte är bra.

Ja, han rider oftast samma häst varje gång, och han tycker själv att hon är den bästa hästen då hon lyssnar på honom och har mycket sällan dumheter för sig.

Sonen vill åka till ridskolan och lyser upp så fort han får en "bra häst för honom". Vissa hästar totalvägrar han att rida, vilket ridlärarna vet om och de hästarna får han inte. Han har ridit alla ponnys i stallet för att upptäcka att det är typ 3-4 stycken som han fungerar bra med, och som lyssnar på honom.

Hade jag upplevt att han tycker att det är jobbigt så hade han fått sluta redan nu. En fritidsaktivitet ska vara roligt att åka till. Men ibland kommer det upp diskus om att det bara är tjejer i stallet och inga killar, att pappan inte gillar att han rider osv. Förstår att det kan vara förvirrade för en liten kille, jag tror att det är mycket mer tankar än vad det är problem med ridningen.

Öser beröm vill jag nog knappast påstå att jag gör, men jag tycker att beröm är det bästa barn kan få. Men vi diskuterar även de fel som uppstår i ridningen.

Varför gillar inte pappan att han rider? Det tror jag kan påverka mycket, klart han blir osäker då.

Har han inte nagon (kill) kompis som kan vilja testa pa ridning?
Da behover han inte kanna sig ensam och dessutom blir det kanske en liten skjuss for sjalvfortroendet om han kan dela med sig av det han lart sig.

För killar ska inte hålla på med hästar helt enkelt. Vi gick isär för drygt 7 år sen så jag vet inte hur mycket dom pratar om hästar och ridning i det hemmet.

Nej, bara en tjej i hans klass som rider (dock i en annan grupp). Dom brukar prata hästar och ridning i skolan, tyvärr får dom inte rida i samma grupp då vi provade men det slutade med att dom bara fokuserade på varandra och glömde allt vad regler i stall och hästhållning innebär.

Kanske du kan kolla med andra foraldrar i klassen om tillfalle ges, vem vet, det kanske finns nagon liten kille som garna vill men inte vagar fraga. :idea:

Visst är det bra med beröm, men vad jag tänker är att om han själv tycker att det faktiskt går dåligt så tror jag beröm kan göra mer skada än nytta alltså han tycker att berömmet liksom blir ovärt.

Synd att ridskolan har ett system där man byter häst varje gång, ridskolorna här i närheten har man samma häst hela terminen vilket är jättebra.

Det är en jättebra idé med att försöka hitta en till grabb att åka till stallet med.

Han vet väl om att Rolf-Göran vann follkets pris !

Ett par saker till.

Hurlånga är lektionerna ? Hur gammal är han ?
han kanske inte orkar vara koncentrerad så länge som lektionerna är ?

jag tror också att det är viktigt att fundera på om det är viktigt att han "lär sig" i detta stadium, det viktigaste borde vara att det är roligt ! tyckte han det var kul när han red med den andra tjejen i klassen ? Det måste kanske inte tas på blodigt allvar redan den första terminen. Förstår du hur jag tänker ?

Är det så viktigt att han rider?
Att han tjatat i flera år betyder ju inte att han måste tycka att det var så kul när han väl fick börja.
Ridning kanske inte är hans "grej"?
Vore det min son, skulle jag genast låta honom sluta, ridning finns kvar senare i livet om det nu är det han vill då.
Sedan finns det ju annat att göra runt hästar. Vill han köra? Western? eller voltige?
Just traditionell "ridskoleridning" kanske är fel för honom just nu?'

Jösses vad jag tjatade om längåkningsskidor... Tillslut fick jag ett par, som var vallningsfria, dvs helt omöjliga att åka på, pjäxorna var kalla, och stavarna färgade av sig på mina "finaste" vantar.
Jag satt i skogen och grina en hel dag, innan jag bet ihop och hasade hem och erkände att det nog inte var min sport.
Slalom däremot, och sedan snowboard har varit hur kul som helst:bump:

Lägg ner ridningen, och låt honom be om att få börja om, OM de är det han vill.

* Jenny *

Ska försöka svara alla på en gång.

Han är 7 år och rider 40 minuter. Oftast så leker dom väldigt mycket till häst, havet stormar, plocka äpplen osv för att det inte bara ska vara "allvar". Nej, det är inte så viktigt att han lär sig, men det får inte vara fara för någons liv vilket det blev på den lektionen dom hade ihop då ingen av dom tog hänsyn till andra hästar. Men visst tappar han koncentrationen efter tag och därför undviker jag att hoppa över någon lektion (då får han rida igen på en dubbellektion).

Det är inte alls viktigt att han rider, jag är långt ifrån en hästmänniska som man kan komma och vantrivs i stall. Han är dock uppvuxen i min systers stall, och har fått skritta runt under uppsikt på hennes hästar sen drygt 1 år tillbaka. Han har alltid trivts i stallet och alltid velat hjälpa till med allt från mockning, leda in från stallet, rykta osv så jag vet att hästar är något som han velat syssla med länge. Därför gav jag med mig att låta honom få lära sig rida, då han trivs i närheten av hästar. Jag tänker inte låta honom sluta så länge som jag ser att viljan att lära sig/glädjen att vara runt hästar finns hos honom. Han ska inte behöva sluta med något han tyckt om de senaste åren bara för att omgivningen tycker det. Så elak och hemsk är jag ;)

Vad synd att vi inte bor på samma ort, min stora kille vill också rida :)

Kanske kan ni åka och titta på någon tävling/clinic där det är killar med och rider också. (vilket det oftast är överallt) Så han får se att även killar kan sas.
Synd om han trycker undan sin vilja för att omgivningen inte anser att killar ska rida.

Problemet är att flertalet hästar har kommit på att de kan dra tyglarna ur handen på honom, vilket gör att han blir arg och vill sluta rida.

Problem: Hästarna drar tyglarna ur händerna.
Problemlösning av det enkla slaget: Går det inte bara att sätta på en hjälptygel som gör att hästen inte kan dra tyglarna ur händerna på grabben? :)
Den behöver inte sitta hårt för att göra nytta, bara hästen känner att den inte kan dra ur tyglarna på honom.
Har ni (du och ridlärarna) pratat om någon sådan lösning?

Nej, det är inte så viktigt att han lär sig, men det får inte vara fara för någons liv vilket det blev på den lektionen dom hade ihop då ingen av dom tog hänsyn till andra hästar.

Men har de inte ledare ? Det tycker jag att de borde ha om de är sju år och har ridit ett par månader. Det borde ju lösa problemet med att hästarna drar tyglarna ur händerna på honom OCH att det blir livsfarligt om han har sin kompis på samma lektion.

Jag tror det finns ridläger för enbart killar! Känner till ett som är nån form av "Riddar"-läger och som ska vara riktigt bra - och jättekul!

Nej det har vi inte gjort, utan bara undvikit att han får dessa hästar. Han har ju som sagt en favorithäst som han föredrar att rida, och som han oftast får.

Mirre: Vi pratar ofta om killar som rider, senast igår så kollade vi på ponnyakuten där det var unga killar med.

Cirkus: Nja, man som förälder får gå bredvid om man vill, men i hans fall så rider han själv bortsett från när han får galoppera, för då har han ledare.

Lena Furberg: hittar inget sånt när jag sökt. Men ska försöka få in honom på ridskolans ridläger i sommar, vilket han själv vill.

Han red i måndags och hela sonen sken som en sol under lektionen. På vägen hem så pratade vi om ridskolan och då berättade han att han inte ville sluta förrän nästa vinter för det var kallt att rida på vintern.

Kan vara vart att boka in han med nagon bra nyborjar tranare nagon gang ibland. Personligen larde jag mig mycket mer av nagra fa lektioner med en western tranare an att ga pa ridskolan varje vecka. Gjorde det hela mycket roligare!

(fast det ar mojligt att ridskolan var valdigt dalig....)

Problem: Hästarna drar tyglarna ur händerna.
Problemlösning av det enkla slaget: Går det inte bara att sätta på en hjälptygel som gör att hästen inte kan dra tyglarna ur händerna på grabben? :)
Den behöver inte sitta hårt för att göra nytta, bara hästen känner att den inte kan dra ur tyglarna på honom.
Har ni (du och ridlärarna) pratat om någon sådan lösning?

Hjälptygel funkar, lillasyster red med hjälptygel på sin häst från 6års ålder till 9 års ålder, bytte ibland hjälptygeln mot ett skarpare bett, allt för hennes säkerhet, för att hon skulle kunna behålla kontrollen över ponnyn trots sin ålder.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22464066.html

Jag tycker att det är en gräsligt dålig idé. Om ungen inte har kontroll på ponnyn så är det fel ponny eller så får man ha den på lina tills det fungerar. Att klydda med hjälptyglar eller skarpa bett åt ett litet barn för att barnet inte kan rida är så bakvänt som något kan bli och det är på bekostnad av djuret, sånt tycker jag inte är okej.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka