Hur motivera någon som är helt omotiverad?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Piek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 686
Jag kan tillägga @Piek att jag samtidigt förstår att du är frustrerad.
Jag har haft relationer med män som jag tyckt saknat driv. Men - jag lärde mig en läxa av det för i början så fixade jag och drev på. Och jag tror att problemet var att personerna då blev vana vid att det skulle vara så. Även om vi pratade mkt om det och de sa att de ville ta för sig mer så blev det aldrig så.
Så jag lärde mig att motivation och vilja måste alla ha själv. Man kan inte göra det åt någon.

Det gäller sambons körkort. Han behöver verkligen ett körkort men har väldigt svårt för teorin. Han han har misslyckats flera gånger tidigare när han försökt vilket såklart sätter sig på självförtroendet. Därtill har han även en ångestprobli

Han VET att han behöver körkortet och han VILL ha det. Det är just att hitta motivationen att sätta sig med den där teorin som tar emot. Jag vill hjälpa honom men vet inte hur utan att han ska bli pressad och få prestationsångest.

Det jag gör är:
- Erbjuder min hjälp och förslag på övningar vi kan göra tillsammans en stund varje kväll
- Påminner om att gå till körskolan och ger positiv feedback när han vart dit
- Har även sagt att när han klarat körkortet ska han få en väldigt fin present som jag vet att han vill ha. Som en liten morot.

Finns det något mer jag kan göra och är det något jag inte alls ska göra? Något jag borde göra annorlunda?

En viss press måste jag sätta på honom annars händer tyvärr ingenting. Jag har provat det också ;)

Har ni testat någon app? Jag har en app som heter ”Ta körkort” som jag tycker är bra då det är flera nivåer på frågorna och man kan ta lite då o då.

Han har skaffat en app som verkar väldigt pedagogisk och bra. Jag satt själv med Bonniers och det var nog mycket tack vara det som jag klarade mitt teoriprov :D

Toppen om man kan ansöka genom körskolan, jag läste något om att men ev inte behöver någon diagnos utan att man kunde göra ett prov där de testar en med läsförståelse på något vis :)
Jag uttryckte mig tokigt. Man kan söka utan diagnos också men diagnos underlättar.
Ja körskolan har ju koll på det där och brukar kunna fixa det åt en. Själv fick jag boka in en teorilektion att fixa ansökan på så var det klart sen. Skulle egentligen vara nåt test vad jag minns men jag hade psykologutlåtande från min Asperger-utredning som gjorde det onödigt :p

Jag vet inte om någon skrivit det tidigare. Men uppvuxen med dyslektiker så har jag lite svårt men hade ett datorspel där man lärde sig teori mm på datorn. Tror det var Bonniers körskola, det var ett bra tag sedan jag tog körkort, 10+år sedan. Mycket mycket hjälp att det blev ett spel. Både visuella filmer, "styra bilen själv" teori både text och uppläst. Med en bra stapel hur långt man har kommit.
Fixade teorin på första försöket med hjälp av den. Behövde knappt kolla i boken då allt fanns mer för mig pedagogiskt sätt i spelet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 242
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
660
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 747
Senast: qitis
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 190
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025