Hur motivera någon som är helt omotiverad?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Piek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 686

Piek

Trådstartare
Det gäller sambons körkort. Han behöver verkligen ett körkort men har väldigt svårt för teorin. Han han har misslyckats flera gånger tidigare när han försökt vilket såklart sätter sig på självförtroendet. Därtill har han även en ångestprobli

Han VET att han behöver körkortet och han VILL ha det. Det är just att hitta motivationen att sätta sig med den där teorin som tar emot. Jag vill hjälpa honom men vet inte hur utan att han ska bli pressad och få prestationsångest.

Det jag gör är:
- Erbjuder min hjälp och förslag på övningar vi kan göra tillsammans en stund varje kväll
- Påminner om att gå till körskolan och ger positiv feedback när han vart dit
- Har även sagt att när han klarat körkortet ska han få en väldigt fin present som jag vet att han vill ha. Som en liten morot.

Finns det något mer jag kan göra och är det något jag inte alls ska göra? Något jag borde göra annorlunda?

En viss press måste jag sätta på honom annars händer tyvärr ingenting. Jag har provat det också ;)

Tillägg: Han är klar med allt förutom uppkörning och teoriprov så han är ju så nära nu!

Men gör han frågorna och får rätt på dom så klarar han det ju. Det är bara att traggla igenom gång på gång tills det sitter. Finns ingen genväg till teorin.

Självklart är det så! Problemet är att han inte sätter sig och pluggar på frågorna för han hittar ingen motivation att göra det. Det finns ju roligare saker att göra

Varför behöver han körkort?
För mig hade ångesten blivit värre med nån som tjatar. Hitta ny motivation och sätts deadline är väl det som hjälper men motivationen måste nog komma från honom.
Tack. Det är det jag är rädd för, att bli tjatig istället för uppmuntrande.

Vi planerar en flytt till ett område där det blir väldigt svårt utan körkort. Han behöver även byta jobb och för att han ska kunna göra det inom hans bransch krävs körkort.

Anpassad körskola? Då kan han få teorin på ett sätt som "passar" honom. Brorsan med adhd asberger har nyss tagit via sån körskola. Han fick göra provet ensam, dubbelt så lång tid och muntligt har jag för mig.

Åh det här låter som något att kolla upp! Vi har bara en körskola och nästa ligger tio mil bort men kanske att de har något bra alternativ :) Han har även läs och skrivsvårigheter men "tyvärr" inte dyslexi på pappret. Skulle han få göra provet muntligt hade det blivit väldigt mycket enklare för honom

Finns inte teori-boken på ljudfiler nu? Tyckte jag såg det någonstans. Då kan han ju lyssna på det medan han tex städar/diskar/åker någonstans etc. Kanske gör det lite lättare.

Åh det här låter som något att kolla upp! Vi har bara en körskola och nästa ligger tio mil bort men kanske att de har något bra alternativ :) Han har även läs och skrivsvårigheter men "tyvärr" inte dyslexi på pappret. Skulle han få göra provet muntligt hade det blivit väldigt mycket enklare för honom
Kolla. Den brorsan var på låg ca tio mil bort (Hedemora), dom hade "internat" så han bodde där i ca 4-5 dagar, hemma några dagar sen dit igen. Det kostade såklart för boende och mat, men det kan det ju vara värt. Blev som en intensivkurs med flera lektioner (alltid samma lärare) om dagen, både körning och teori.

Finns inte teori-boken på ljudfiler nu? Tyckte jag såg det någonstans. Då kan han ju lyssna på det medan han tex städar/diskar/åker någonstans etc. Kanske gör det lite lättare.
Tack det ska kollas upp! :)

Men det är ju det som krävs för körkort? Dvs han är inte klar med något egentligen. Risk 1 och 2 räknas ju inte det är ju ingen prestation man behöver göra för att klara någon av de.
Fast utan risk 1 och 2 får man varken göra uppkörning eller teoriprov ;)

Kolla. Den brorsan var på låg ca tio mil bort (Hedemora), dom hade "internat" så han bodde där i ca 4-5 dagar, hemma några dagar sen dit igen. Det kostade såklart för boende och mat, men det kan det ju vara värt. Blev som en intensivkurs med flera lektioner (alltid samma lärare) om dagen, både körning och teori.

Till Hedemora blir lite långt men det känns inte omöjligt att det skulle finnas i Östersund tex :D

Det gäller sambons körkort. Han behöver verkligen ett körkort men har väldigt svårt för teorin. Han han har misslyckats flera gånger tidigare när han försökt vilket såklart sätter sig på självförtroendet. Därtill har han även en ångestprobli

Han VET att han behöver körkortet och han VILL ha det. Det är just att hitta motivationen att sätta sig med den där teorin som tar emot. Jag vill hjälpa honom men vet inte hur utan att han ska bli pressad och få prestationsångest.

Det jag gör är:
- Erbjuder min hjälp och förslag på övningar vi kan göra tillsammans en stund varje kväll
- Påminner om att gå till körskolan och ger positiv feedback när han vart dit
- Har även sagt att när han klarat körkortet ska han få en väldigt fin present som jag vet att han vill ha. Som en liten morot.

Finns det något mer jag kan göra och är det något jag inte alls ska göra? Något jag borde göra annorlunda?

En viss press måste jag sätta på honom annars händer tyvärr ingenting. Jag har provat det också ;)

Är du hans mamma? Det är ju hans liv och hans körkort!

Fast jag förstår TS och deras gemensamma problem. Han behöver ju verkligen ett körkort vad det verkar och om han inte är frisk kan han behöva hjälp att hitta motivationen. Dock, med min erfarenhet, kommer personer med liknande svårigheter skjuta på saken till i sista minuten och få det fixat när inget annat val finns. I detta fall i samband med flytten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 227
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
660
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka