Hur motivera ledigt för begravning

vinkelina

Trådstartare
min fammos syster gick bort och nu kommer de bli begravning. Hon var den sista av syskonen och på nått sätt känns de viktigt för mig att kunna gå

Dock har jag ju ingen "rätt" att ta ledigt då de är så avlägsen släkting, begravning kommer att vara en fredag förmiddag, arbetslistorna är sedan länge gjorda. Begravningen är 5 mil bort så kommer ta hela dagen.

Hur skall jag på bästa sätt motivera för min chef att jag behöver ledigt? Känns som att de kommer behövas goda argument (att de blir utan lön är jag på de klara med)

På mitt jobb hade den motiveringen dugit alldeles utmärkt.
Vi behöver dock inte motivera varför vi vill ha ledigt. Finns det folk får man ledigt, annars inte.

Hur skall jag på bästa sätt motivera för min chef att jag behöver ledigt? Känns som att de kommer behövas goda argument (att de blir utan lön är jag på de klara med
Du känner att du kommer behöva stå och "argumentera" för att få gå på begravning, att du till och med måste berätta på vems det är.......På allvar? Överdriver du din chefs sämsta sidor eller är det på allvar så illa?
Att en arbetsgivare skulle hindra en från att gå på en begravning (man vill gå på) låter lätt barockt.
Jamen PRECIS!! Att en chef skulle ifrågasätta betydelsen att vilja gå på begravning -att ens fråga vems begravning det är......
gulan

min fammos syster gick bort och nu kommer de bli begravning. Hon var den sista av syskonen och på nått sätt känns de viktigt för mig att kunna gå

Dock har jag ju ingen "rätt" att ta ledigt då de är så avlägsen släkting, begravning kommer att vara en fredag förmiddag, arbetslistorna är sedan länge gjorda. Begravningen är 5 mil bort så kommer ta hela dagen.

Hur skall jag på bästa sätt motivera för min chef att jag behöver ledigt? Känns som att de kommer behövas goda argument (att de blir utan lön är jag på de klara med)

Ett gott argument kan ju vara "jag skulle behöva ledigt för att gå på en begravning. Den avlidna var viktig för mig."

Du känner att du kommer behöva stå och "argumentera" för att få gå på begravning, att du till och med måste berätta på vems det är.......På allvar? Överdriver du din chefs sämsta sidor eller är det på allvar så illa?

Jamen PRECIS!! Att en chef skulle ifrågasätta betydelsen att vilja gå på begravning -att ens fråga vems begravning det är......
gulan

Man har bara "rätt" att få ledigt för att begrava sina närmaste anhöriga (hit räknas inte ens far och morföräldrar) resten är upp till chefen. Och om man som vi redan har för lite arbetstagare har de rätt att säga nej.

Nu ser de ut att lösa sig, men i alla fall

I vårt kollektivavtal så står det att man har rätt till permission vid begravning av "nära anhörig". Det behöver alltså inte vara en nära släkting.

Det finns en definition på nära anhörig. Dit hör inte farmors syster.

Men fråga bara? Tror inte många chefer nekar det? Eller? Skulle aldrig falla mig in iaf.

Om TS tänker på den typen av ledighet vid förlust av nära anhörig som vi också har i Sverige, så är den ledigheten betald av AG och därför reglerad till att gälla vissa nära anhöriga. Det är upp till chefen att besluta.
Men vanlig ledighet är ju en helt annan sak.

På mitt jobb kan jag ta ut 10 dagar per år för enskild angelägenhet.
De utnyttjade jag för första gången förra året när barnens mormorsmor skulle begravas, samt när min pappa var döende.
I år har jag använd en dag när papas systers man skulle begravas.

Man har bara "rätt" att få ledigt för att begrava sina närmaste anhöriga (hit räknas inte ens far och morföräldrar) resten är upp till chefen. Och om man som vi redan har för lite arbetstagare har de rätt att säga nej.

Nu ser de ut att lösa sig, men i alla fall
Men du, tj.ledigt får man ju bara man ber om det. Hsr haft samma arbetsgivare som du i ca 10 år och aldrig blivit nekad. I vissa fall har jag bytt arbetstur med någon annat eller jobbat on timmarna. Vi har samma kollektivavtal.

Det beror antagligen på vilket typ av yrke man hur enkelt det är att få ledigt, inte bara beroende på chefen.
Helt sant!
Är så insnöad på min kontorsvärld där det sällan är något problem.

Men en begravning vet man ofta om ett par veckor innan och då bör oddsen öka att det går att lösa även inom andra yrken.

Helt sant!
Är så insnöad på min kontorsvärld där det sällan är något problem.

Men en begravning vet man ofta om ett par veckor innan och då bör oddsen öka att det går att lösa även inom andra yrken.
Så här i semestertider kan det vara svårt att ta in personal utan att betala övertider, om det ens går att få in någon utan att beordra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 307
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka