Hur motionera en 3-åring?

pinky

Trådstartare
Elvira behöver motion!!:o

Hon är lite i rundaste laget, och jag vill inte dra ner på maten då jag tycker att hon ligger på gränsen till hur lite hö en häst kan få.
MJ-mässigt kunde hon kanske få mindre, men då halmen ser ut som den gör (grå :eek: ) så blir det mycket svårt att få till...:(

Så då återstår ju bara att se till att hon rör på fläsket mera, men frågan är bara hur?

Jag brukar pyssla med följande:
Longering -Försöker att jobba mycket i trav och galopp, men vill ju inte hålla på för länge eller för ofta.

Tömkörning - Samma som longeringen, men försöker att variera spåret lite mer och inte bara nöta på volten. Brukar inte tömköra och longera under samma vecka, då jag tycker att det är såpass likartat arbete.

Lösgalopp i ridhuset- Försöker få henne att "rulla på" lite i ett jämnt tempo och få upp flåset lite. Varje-varannan vecka. Svårt att göra riktigt bra utan medhjälpare...:(

Löshoppning- Jobbar i ca 20 minuter för tränare. Blir ju lite samma som lösgaloppen, fast med hinder. Ganska oregelbundet, men ca varannan vecka.

Ridning- Har ridit i skritt med ledare 3 gånger nu, brukar bli på helgerna när folk har tid. Är ju tyvärr inte så ansträngande fysiskt som psykiskt än så länge.

Promenad- 20 min - 1 h längs vägarna, ca 2-3 gånger/vecka beroende på vad vi gjort i övrigt.

Dressyr vid handen- Ofta i kombination med en promenad, ca 1 gång/vecka. Är ju inte heller så fysiskt ansträngande, ännu...

Så, vad kan man aktivera en unghäst med?
Och hur pass hårt kan man motionera dem när man är hänvisad till mycket böjda spår/ridhus?

Hon är välutvecklad i kroppen och växer inte mycket just nu.
 
Sv: Hur motionera en 3-åring?

Lär hästen att gå som handhäst till en bra äldre häst. På rakt spår kan du ha den igång mycket mer. Köp lite hö som har sämre proteinvärde att tillskottsfodra med. Bara som strå, istället för halm. Naturligtvis ge den av bra foder också, men då kan du ge av båda sorterna.
 
Sv: Hur motionera en 3-åring?

Jag har lillen som handhäst. Kanonbra! Han får följa med på kortare rundor på våra backiga skogsvägar i trav främst men även galopp där det passar (den äldre ibland halvgalna och sparkiga hästen alltså...). Trav är en bra gångart att få upp flåset i, spec för en unghäst som ju automatiskt hamnar på bogarna rätt lätt när de blir trötta och då är ju trav i lite uppför kanon. Man behöver inte trava lika långt och hästens ben blir inte lika påfrestade.

Alternativ är att ha hästen helt lös. Nuvarande går så fint i snöre så han får gå i det men förra b-ponyn (nämnd nedan) gick lös. Hon hängde ju inte alls med i mammas storas gångarter så det var smidigare att hon sprang omkring lite som hon ville, tog ofta en lov in i skogen och sprang lite offroad innan hon kom efter o galopperade ikapp.

Annars så var jag ute o cyklade endel med en liten b-ponny som var hemma på inridning. Har tänkt cykla med nuvarande oxå men än så länge så har jag kunnat låna mammas häst och då känns det ju smidigare o få motionerat två samtidigt så det har inte blivit ngt cykling av. Men med den lilla cyklade jag främst på plan mark (jag orkade ju inte hänga med uppför), favoritvägen var en asfaltsväg där hon travade i/innanför diket och jag på vägen. Annars har vi ngra km grusväg till förfogande. Äldre tävlingsponnyn galopperade bredvid.
 
Sv: Hur motionera en 3-åring?

vad får den för kraftfoder då??

Min regel är att hästar ska ha hö att pyssla med o om den är rund så dra bort kraftfodret.
Galopparbete får hästen att slimma magen så satsa mer på lösgalopp än longering?
Hur mkt går hästen i hagen ?
 
Sv: Hur motionera en 3-åring?

Handhäst vore ju kanske nåt!:idea:

Problemet är att jag inte äger någon mer häst, så det hänger isf på att jag får låna någon av hennes kompisar att rida på.

Angående fodret så har vi redan ett (ganska) proteinfattigt hö, och det stjälper ju snarare än hjälper, för jag måste komplettera upp proteinet istället. Förstår inte rikigt din tankegång där...:confused:

Det jag skulle önska är ett energifattigt hö, eller fräsch halm.
 
Sv: Hur motionera en 3-åring?

vad får den för kraftfoder då??
Inget alls, bara lucern och soja. :D

Så tyvärr, fodret kan jag inte ändra så mycket på alls, bara om jag fick tillgång till fin halm. Det är ju dock få som lyckas med det denna säsong...

Min regel är att hästar ska ha hö att pyssla med o om den är rund så dra bort kraftfodret.
Min åsikt också, därför letar jag efter sätt att motionera bort övervikten, för jag vill absolut inte ge mindre grovfoder än vad hon får nu. Hon äter ca 7-7,5 kg TS för närvarande, är ett halvblod av den äldre typen på ca 157 cm.

Galopparbete får hästen att slimma magen så satsa mer på lösgalopp än longering?
Ja, kanske ska tänka lite mer åt det hållet. Problemet är ju bara, som sagt, att lösgaloppen nästan kräver en medhjälpare för att funka riktigt bra.:(

Hur mkt går hästen i hagen ?
Tyvärr ganska lite, ca 7.30 -16. Men de har knappt rört sig en meter mer än nödvändigt denna leriga vinter, så jag tror inte att det hade gjort någon skillnad alls med mera utegång...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 789
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp