Hur mkt pengar spelar in i tävlandet!?

Z

Ziri

Läste en gammal tråd om hur mkt pengarna spelar in i hopptävlandet. Där hade bl a "Cyllene" skrivit att hon som yngre hade haft en ponny att tävla med i MSV medan Malin kom med sju stycken. Utan att nedvärdera Malin på ngt sätt, utan bara konstatera att det behövs lite material för att komma ngn vart.

Jag beundrar folk som jobbar sig från riktig ridskolenivå till att få rida privathästar och sedan tävla på högre höjder. Det känns på ngt sätt som många ryttare "fuskar" med att köpa färdiga hästar. Titta exempelvis i ett vanligt nummer av Ridsport under Ponnyspalten. Där saluförs mängder av ponnyer av exemplet "D-ponnyvalack, 12 år. SM 00 (brons), 01, 03 (sexa), 04. Mängder med placeringar i nationell Msv A. Mycket kvar att ge". Om man köper en sådan ponny, känns det inte ganska självklart då att om man två månader senare ställer upp i en Lätt B, att om man efter lite press i en omhoppning, vinner? jag har sett så himla många duktiga ponnyer som efter att ryttaren växt ur dem, ett par år senare varit i toppen igen med en totalt okänd ryttare! Jag föraktar på inget vis folk som köper färdiga hästar, men beundrar alla dessa människor som arbetar sig upp i toppen med hjälp av att rida andras hästar, och då varit nästan "tvingade" att ständigt prestera så bra som möjligt.

Vill även tillägga att jag tycker mig ofta se att man sätter Malin långt över Rolf-Göran B. Tycker det är fel, Roffe har ridit MÄNGDER med hästar till toppen, se bara de senaste åren med alla hans framgångar med både PiaLotta och MacKinley. Malin har EN riktigt bra häst. Trots att Malin är jätteduktig (säger inget annat) är det ändå så att när Flippan trappas ner ännu mer, så är jag ganska nyfiken på att se hur det går!? Är det inte dessutom ganska sjukt att Malin får 10 miljoner kr av H&M varje år?

Hoppas på att det haglar in åsikter!

Sv: Hur mkt pengar spelar in i tävlandet!?

Sjukt och sjukt, jag tror inte Malin klagar över pengarna iaf.

Men jag håller iofs med dig till en del, jag har alltid fått jobba med gröna hästar, som när de börjat gå riktigt bra tagits hem av ägaren för att själv kunna vinna med ponnyn.
Och då har de blivit den som fått "äran" för att ponnyn är så bra, iofs rider de inte EM lr så då.

Det är precis samma sak med Helena L, hon tävlar inte Mynta längre och hon har ingen häst i toppen, även om hon kan köpa vilken häst hon vill.
Och den duktiga hästen hon får tävla nu(vet inte om hon har kvar den) Cool On..som de flesta känner till?..det var väl Piia Pantsu el någon som red in den och till..så den blev tävlingsklar när hon fick den.
Men Malin är väldigt skicklig ryttare, även om just nästan "bara" Flippan passar henne.

Malin har jumånga hästar fler än flippansom går bra, men som inte riktigt hunnit upp till den nivån ännu.

Helena planerar ju att lägga av efter nästa OS :p

Klart att man måste ha pengar för att komma någonstans i sporten, i stort sett all ridsport är en materialsport om man nu skall räkna hästar som material.... Men man kommer ingenstans utan talang.

roslagen skrev:
Men man kommer ingenstans utan talang.
Det kan man jöh visst göra.. Om man har resuserna, tiden, envisheten och viljan(det kan man komma väldigt långt på).. Det finns det jö flera bevis på!

Jag tycker det är ypperligt om man har möjlighet att köpa sig en riktigt bra och rutinerad ponny/häst att lära sig på!

Om ingen köper de färdiga och meriterade ponnyerna, var ska man göra av dem då?

Dessutom blir man inte en bättre ryttare av att sitta på "skit", man blir bättre av att lära sig hur det ska kännas.

Jag tycker också att detta eviga avundsjuksgnällande på Malin Baryard är så ospännande, sätt sponsorpengarna i relation till vad man kan tjäna i andra sporter.

Men Mynta startade ju senast för bara någon månad sen :confused:

Fritz skrev:
Det kan man jöh visst göra.. Om man har resuserna, tiden, envisheten och viljan(det kan man komma väldigt långt på).. Det finns det jö flera bevis på!

Vem då tex??

:bow: :bow: Äntligen en som har samma åsikter som jag :bow: :bow:

Jag själv har som många andxra ridit på ridskola som liten, höll uppe i många år, och som vuxen p.ga att jag studerar fick jag nöja mig med att börja på ridksola igen. Nu har jag egen häst, och klarar det mycket knappt ekonomiskt. Klart att man funderar när man ser andra köpa dyra färdiga hästar och åker ut och mer eller mindre hämtar rosetterna... Man tycker att vissa är lite "bortskämda".
Men jag har accepterat läget, och hoppas att någon av dessa "bortskämda" så småningom kommer att köpa en häst av mig som jag kämpat med och utbildat.

Men visst handlar det om pengar, det är löjligt att säga något annat. Sedan måste man ha en viss talang för att det ska funka, men det kan ju tilläggas att jag personligen tror att det finns väldigt många duktiga ryttare i det här landet som aldrig kommer att få chansen.

Tänkte på det med pengar vs talang.
Kollade på hästhoppningen från Oslo där de pratade om Pia-Louise Aufrecht (stavning??), att hon har obegränsat med pengar och att hennes pappa skickade henne till Nelson Pesson vid 13 års ålder för att lära sig sida för att komma till högsta nivån.
Visst, det går bra för Pia-Louise, men inte SÅ bra. Det visar tydligt att man inte kan köpa sig till träning och fina hästar som hon faktiskt har gjort för att nå toppen utan det behövs iaf lite talang för att komma så långt som går...

Äh, varför kan inte alla bara erkänna att det handlar om avundsjuka?

Jag kan lugnt konstatera att jag är avundsjuk på dem som har råd/möjlighet att köpa "färdiga" hästar men det innebär inte att jag missunnar dem den chansen!

Kan också erkänna att TILL VISS DEL handlar det om avundsjuka för min del, jag missunnar inte någon chansen att ligga på topp, vem skulle inte ta den chansen?

MEN det jag menade var att det är mer värt i MINA ögon och någon lyckas JOBBA till sig framgångarna och inte bara få och få och få för att man har inflytelserika föräldrar, släktingar mm

Har själv ridit Elit + 1.45 hoppning, den hästen som jag hade då fick jag ta ett lån på banken för att kunna köpa, och har betalat tillbaka varenda krona. Min första häst var en travare som så småningom gick 1.20 hoppning med placeringar.

Säjer inte att jag ligger på absoluta toppen, för det gör jag ABSOLUT inte, men det går att jobba sig upop en liten bit ifrån scratch ialla fall.

Vet dock ingen som rider i världseliten som har lyckats att jobba sig upp från noll, har en rätt så god inblick i hela hoppcirkusen.

J_E_N_A = Lite lagom avundsjuk

evasarius skrev:

Tja, varför inte ta Rolf-Göran? Han var ju "världsbäst" i msv många år men utan pengar/sponsor att skaffa toppenhästar. Han flyttade från Sverige när han fick chans att ta ett jobb hos en hästhandlare med möjlighet att rida riktigt bra hästar. De red han så bra att han kunde få ett helt koppel att rida när han tröttnade på salustallet!

Jo iofs, men han hade väl föräldrar och syskon med gård(eget foder mm)och var inne i "hästbranschen"
eller jag kanske har fel!!!
Jag tänkte mer på dom som inte hade något från början alltså noll i plånboken(eller tex ensamsående förälder), inga "hästföräldrar", inga lantbruk etc etc
Dom kan man nog räkna på handens fingrar som ligger i eliten. Jag vet ingen...men jag kan naturligtvis ha fel. Hade varit jättekul om det fanns någon sådan.

Paradiso var dock före hästhanlarenstid så nog tusan gick det bra för honom redan innan, annars hade han knappaast vunnite tex GöteborgsGrandPrix i svåraste konkurens sen red han väl OS på den också om jag inte minns helt fel aven om det inte blev något lysande resultat.

Åh vad jag blir trött på sådant där man-kommer-ingenstans-om-man-inga-pengar-har-snacket!! Lägg ner! Ser man möjligheterna, vågar ta för sig och är villig att arbeta hårt kan man komma hur långt som helst!

Tex; kan man grundläggande ridning så är det bara att slå en signal till närmsta stall och fråga om de behöver någon som kan jobba helg mot lektioner på någon av deras hästar. Bor man långt ifrån kan man åka en sommar. Man kan åka utomlands och jobba, visst, är man inte så duktig kanske man inte får rida jätte mycket men på de flesta stall finns något som man kan träna på.
Man kan ju inte sitta hemma och tro att erbjudanden om topphästar ska flyga upp i röven på en.
Det gäller liksom att kämpa sig uppåt och försöka att skaffa ett stort kontaktnät. När man har hängt med i några år och kan rida kommer det alltid erbjudande om hästar, bra eller mindre bra, men man hamnar inte i toppen direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama