Hur mkt pengar spelar in i tävlandet!?

Sv: Hur mkt pengar spelar in i tävlandet!?

Jag beundrar alla med den talangen och kunskapen som kan tavla i de hogsta klasserna, aven om de sitter pa en hast som utbildats for dem. Att ga runt en bana pa 1.50 kraver stor talang och kunskap, och det ar verkligen fa hastar som ar sadana auto-piloter att de tar vilket dum-huvud som helst runt sa stora banor gang efter gang.

Visst finns det mer lattridna hastar och ponnier, men i slutandan behover man talang och kunskap, annars far man inga resultat, oavsett vilken hast man sitter pa.

Det finns manga hastar och ponnier som presterat jattebra med en ryttare, for att sedan saljas vidare och inte alls prestera lika bra med nasta ryttare.....och tvartom!!

Visst kan man med mer pengar kopa lite lattare hastar, mer traning, osv. Men i slutandan ar det talang och kunskap som behovs. Tyvarr kanske inte alla har forutsattningarna eller kunskapen for att veta vart man vander sej for att fa ett tillfalle att lara sej mer, aven fast man har talangen....men sa ar det ju med allting. Det finns sakerligen massor av oss har inne pa Buke som hade blivit jattebra forfattare, poeter, politiker, snickare, advokater, osv, men helt enkelt inte har intresset eller viljan att ga vidare. Talanger forsumpas dagligen, det ar ingenting att grata over. Det enda vi kan gora ar att se till att de ryttarna som har viljan, far hjalpen att na dit de vill.

Pengar kan kopa mycket, men det kan inte enbart kopa vinster och placeringar, till det behover man aven talang och kunskap.

Tråden ställde ju frågan om man kom till de högre nivåerna utan pengar.
Jag undrade bara om det fanns något exempel, men jag har fortfarande inte fått något sådant.

Ludger Beerbaum kommer från ganska enkla förhållanden. Han är son till östtyska immigranter och lärde sig rida på en åsna. Sedan handplockades han av Hermann Schridde och hamnade så småningom som beridare hos Paul Schockemöhle. Sedan åkte han ut illa kvickt när han kucklat ihop det med Schockemöhles fru och han stod helt utan hästar. Då fick han låna en häst som en rik gubbe köpt till sin son och de ville veta hur mycket kapacitet hästen hade. Den hästen var Classic Touch som Ludger sedemera vann OS på.

Utan talang hos ryttaren kommer hästarna inte acceptera det de utsätts för och saker och ting kommer så småningom gå åt pipsvängen. En känd svensk affärsman hade i slutet av 80-talet en dotter som tränade massor, fick fina hästar osv och hon kom en bra bit på väg med EN av dessa hästar. Övriga hästar stoppade ut sig osv. Hos ryttare fanns en vilja att vilja bli bra men hon var verkligen varken särskilt talangfull eller begåvad med ridning och därför blev det EN formtopp med EN häst. Visst hon kom en bit på vägen utan sin talang men inte mer. Talang är en grundförutsättning.
Jag tycker oxå MBJ;s framtid utan Flippan kommer att bli spännande, hon är ju sällan bäst när det gäller i dagsläget så hur det skall bli utan hästen som passar som handen i handsken kan nog ingen sia om.

roslagen skrev:
Klart att man måste ha pengar för att komma någonstans i sporten, i stort sett all ridsport är en materialsport om man nu skall räkna hästar som material.... Men man kommer ingenstans utan talang.

För att citera Helena Lundbäck:
"Vilja är mycket viktigare än talang."

Mattias Jansson, i dressyrlandslaget, hade när han var ung (är han väl fortfarande i och för sig) mycket knappa ekonomiska resurser, och är inte uppvuxen i hästfamilj, utan tillhörde "gänget" på ridskolan, som jag för övrigt tror att han fortfarande tävlar för. (Söderhamnsortens ryttarförening) I och för sig ingen hoppryttare, men dressyrhästar är väl inte billigare än hopphästar.

:bow: :bow: :bow:
för din ärlighet och för att du har fötterna på jorden..det inte många här som har..

Senast ändrad:

Jag tror att Helena anspelade på hästarna i det citatet för det är något hon ofta påpekar och som jag tycker att hon har väldigt rätt i.

Men jag påpekade oxå på annan plats att man även som ryttare kan komma en bra bit på väg med viljan att bli något men om man då inte har talang så kommer hästarna inte att acceptera den behandling de blir utsatta för.

Japp, det stämmer att Mattias fortfarande tävlar för SORF, dit han även f ö återvänder för att ha träningar.

Nej, hon pratade om sig själv, när en lokal tidning här intervjuade henne och frågade varför Malin alltid (?) var bättre än Helena (det var ingen hästtidning får man väl säga) och då sa hon att det var mkt viktigare att ha vilja än talang, det sa hon dessutom i en Min Häst intervju .

Journalister är ju för charmiga..... :devil: hur kan man säga så? :eek:
men jag antar att du kan se min poäng angående talng kontra ren vilja! :)

Läste om Johanna Molander (? ) idag, hon vann unghäst VM. Hon berättade för Ridsport att hon började sin karriär på en ridskola, sen köpte familjen en fd travare när hon blev lite äldre.
Den tjejen om någon måste ju haft talang och har arbetat sig upp!

Jo visst är de, alldeles för snälla :smirk:
Hade jag vart Helena hade jag blivit ganska sårad.

Det är både trevligt och jättekul att läsa, även om tex Ludger. Det ger nog inspiration till många. :banana:

Man kan ju alltid hoppas att det går utan stålar, annars ligger man lite pyrt till :crazy: Men hoppet är väl det sista som överger människan! ;)

När jag var 13 år kom en D-ponny till ridskolan, direktimporterad från Irland. Då kunde han i princip ingenting. Hade nog aldrig sett ett bomhinder (man förstod ganska fort att han måste ha gått jakt, men de gör dom ju för sjutton tredje gången dom sitter på hästen därborta). ;)
Han kunde styra och trava när man sa åt honom. Jag, envis efter en lång tid på en liten envis B-ponny började sjävklart avguda denna ponny. Efter ett år av slit med denna ponny fick vi komma ut och tävla lokalt. Vilken lycka. :) De gick bra och sedan dess har vi klättrat i klasserna. Om ett par veckor ska vi starta LA, och under nästa år ska vi, om kvalpoängen kommer så ska vi hoppa MsvB. Jag kan stolt säga attd et är jag som har börjat från grunden med denna ponny. Tagit upp honom i klasserna, och att det är jag som rider honom bäst. Det skulle vara konstigt annars, då vi kämpat på i fyra år tillsammans, i ur och skur, i med och motgång.

Nu har även erbjudandena kommit om andras hästar. Under sommaren hade jag tre hästar varje dag. En ponny som jag tävlade t.o.m LA på, och storhästen är nu i princip klar för 1,20. :) Den andra storhästen fungerade det inte riktigt med, och min tränare har tagit den. :angel:

Slutsats: Om man jobbar sig uppåt från grunden, utan några som helst genvägar (några köp av svårklass hästar) knyter man ett kontaktnät som är ovärdeligt. Visst får man ett kontaktnät även om man går genvägar, men på genvägarna missar man en del.

Tänk dig ett orienteringslopp. Du måste springa till alla kontroller, medan motståndarna springer direkt till mål och vinner. Det är klart att det är både orättvist och att man blir avundsjuk.

Men när man inser att världen inte är rättvis är man en bra bit på vägen. Man behöver kanske inte bli bäst i världen heller. Man kan vara omtyckt ändå. Min tränare rider 1,40 och utbildar ett stort antal unghästar varje år, och kan försörja sig på sin hobby. Hon har aldrig haft som plan att rida världscupen. Hennes plan är att jag ska det. :p

Hm... pengar har ju en viss betydelse... men du måste ju ha viljan att hela tiden utvecklas och lära dig mer för att komma nån vart...

Och jag tycker inte man fuskar när man köper en "färdig" häst, man skaffar bara en läromästare, och det är ju bättre än att köpa en unghäst när man inte är redo för uppgiften... :idea:

Självklart behöver man pengar för att klara sig i den här sporten.
Det är en dyr sport, själv har jag haft tur och fötts i en hästfamilj, men utan talang kommer man inte långt alls.
Men även om man har talang och ont om pengar så kan man lyckas. Bla så delar Agria ut stipendier varje år till en summa av 300.000:-

Hej!!

Jag har själv aldrig haft turen att kunna köpa en färdig "rutinerad" häst och egentligen vet jag inte om jag hade velat det heller. Min första tävlingsponny fick jag som 12 åring (tidigare hade jag haft två mindre ponnyer som jag inte tävlade). det var en 8 årig New Forest som hade startat en LC. Henne tog jag upp i MSV A och red SM i början på 90 talet. Efter henne köpte jag en 4 årig halvblodsval som jag tog upp i 140 klasser och så ett till halvblod som gått som ridskolehäst som också går 140 idag. Nu har jag en unghäst som jag hoppas mycket på om några år. Ingen av mina hästar har kostat över 35.000 kr!!!!!

Under tiden jag tävlade ponny märktes detta väldigt tydligt, vem som hade pengar och vem som inte hade. Rika föräldrar köpte dyra ponnyer som gått SM till deras mindre begåvade småryttare. Ibland vann dom (om dom satt kvar) eller så slutade det med en avramling eller att de vägrade ut sig. Allt som oftast såg man då arga föräldrar som skällde ut sina stackars barn för att de inte ens kunde vinna när de köpt en så dyr häst!!! Det är då som man ser att det är fel. Har man ingen talang spelar det ingen roll hur bra häst man än har. Har man talang så spelar det inte så stor roll vilken häst man sitter på eller vad det stod på prislappen. Men självklart så är det ju så att även rutinerade elithästar också måste säljas och då hoppas jag att den får hamna hos en tjej med talang och ambition.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama