Hur mkt pengar spelar in i tävlandet!?

Sv: Hur mkt pengar spelar in i tävlandet!?

Om man har pengar, föräldrar som ställer upp mm så varför inte?! Varför har så oehört många människor problem med vad andra har? Eller rättare sagt med vad de själva INTE har.... :smirk:

Sen undrar jag varför det är sånt hackande på Malin Baryard? Avundsjuka visst..men har det inte gått lite långt.

Håller med! Jag är så less på allt skitsnack om Malin Baryard. Har hört flera experter inom media säga att en enormt stor del av den uppmärksamhet som hoppsporten ÄNTLIGEN har fått i media beror just på Malin! Utan henne skulle medieintresset inte alls vara lika stort och då skulle sponsorerna inte heller vara särskilt intresserade av sporten... Jag vill bara säga: TACK Malin för att du arbetar så hårt för att bli världsbäst och för att du SAMTIDIGT orkar vara så otroligt massmedial!

Men, det är väl som alltid den svenska avundsjukan det beror på... Är ingen USA-fantast men i det landet har de i alla fall förmågan att beundra och glädjas med den som har framång! Man inser att om en amerikan är framgångsrik så kommer de alla andra till del också, på sätt och vis. Lite av det tycker jag att vi borde lära oss här i Sverige - inte minst att svenska tjejer skulle kunna glädjas åt att andra TJEJER kan få ha framgång!

Kopur - som är jätteglad för att jag numera kan få se världscuphoppningar på TV - t o m i direktsändning - och att jag kan få ta del av ridsportnyheter både i vanliga dagstidningar och på TV-sporten!

Jag vill inte bli halshuggen nu, men är det inte liiite så att Malin marknadsför SIG SJÄLV mer än hopp- och ridsporten, hon måste synas pga sponsorer och liknande?

Jag vet inte men den uppfattningen har JAG.
Därmed har jag inte sagt att Malin inte är en duktig ryttare för det är hon, diggar inte hennes stil bara. Vet inte varför, endel människor "känner" man mer för bara. Kan inte förklara.

äsch jag vet inte vad jag vill ha sagt bara tankar som snurrar :D

Min åsikt - pengar spelar stor roll i denna sport - mycket stor roll.

Malin är en grymt duktig ryttare som inte bara är ryttare utan även en kändis. Det är två roller att tackla på varje tävlingsplats... Hon är värd all uppmärksamhet hon får i media - hon har gjort sig förtjänt av den och hon jobbar hårt med det. Hade hon inte från början haft ekonomiskt och annat stöd så är dock frågan hur långt hon om kommit.

Hon och jag (och kusinerna Lundbäck) red alltså ponny samtidigt i samma distrikt. De kom med lastbilar och en massa ponnyer och jag med min. Och visst hade det varit kul att se vart man själv hade varit idag med de förutsättningarna! Men jag är ganska nöjd över min egen väg!

Jag var ridskoleungen som alltid fick provrida de nya ponnyerna ridskolan köpte in -den ungen som var dum och envis nog. :D Ett år lånade de en 4-årig ponny från en äldre dam. Året efter frågade jag damen om inte jag kunde låna honom istället för ridskolan förutsatt att jag betalade för allt. Det fick jag. Under det året red jag upp tom LA hoppning på honom.

Då var mina föräldrar så underbara att de köpte honom åt mig och jag fick honom i konfirmationspresent - utan att veta något! :) Innan jag sålde honom gick han msv hoppning. Det gjorde han med två ryttare till och nu går han som en gammalfarfar på en gård inte så långt härifrån!

Jag är inte på något sätt missnöjd med mitt eget hästliv - men det hade varit kul att under ett år rida riktigt bra hästar och se hur långt man kunde komma! Med tränarhjälp så klart... Bra hästar hjälper en mycket på vägen men hjälpen behövs också! :)

Klart att Malin marknadsför sig själv - det är hennes jobb att göra det! Men hela ridsporten har glädje av att hon gör det!

Jag tror defenitivt pengar spelar STOR roll. Men jag tror ändå inte att man kan köpa sig en ryttar talang. Tror många talanger aldrig får chansen p ga att det saknas pengar, likväl som det säkert finns en massa talangfulla hästar som kommit till mindre talangfulla ryttare och aldrig får visa vad de kan. :)

VILJAN betyder jättteee mycket ! VILJAN att vilja vinna ! VILJAN att vilja komma långt ! Och att inte ge upp ! Man måste vara STARK !

Min D-ponny, hade gått lb. När vi gick upp i LA, tvekade hon.
På en tävling bestämmde jag mig för att nu skall vi vara felfria !

Jag var jätte bestämmd och jag HADE BESTÄMMT mig.... Och det gick !

Om man skall komma långt måste man HA VILJAN ATT GÖRA DET !

Man behöver inte köpa en hästasom är jätte duktig, det brors VÄLDIGT mycket på ryttaren !!! ;)

Håller med dig fullt ut..
Okej att man köper "färdiga" hästar och tävlar dem och kammar hem både priser och pengar.Men för mig är det, som du sa mer beundransvärt med någon som arbetat sig upp.Ridit svåra hästar, eller hästar som är totalt outbildade och inga "stora stjärnor"..lyckas de känns det mer värt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv bara fått i princip oinridna hästar.
Min ponny tävlade jag msv hoppning, elitlaget hoppning, samt kval han till SM i fälttävlan. Han komm från en hästhandlare och var i princip bara sutten på...

Min systers häst var oinriden. Hon tog den till en placering i Breeders FT, samt tävlat SM i FT, och pga de meriterna blev uttagen till uppföljningsgruppen. Hästen har äen en del merier i hoppning och dressyr.

Nu så har vi även två andra duktiga hästar i stallet, en som utbildas (även den från grunden), och en som hade kunnat gå riktig höga klasser, om nu ryttaren kunde rida likadant som hon gör på träningarna... även dena hästen var oinriden när hon köptes.

SÅ varför skulle man inte lyckas för att man inte har råd att köpa färdiga hästar, är man en bra ryttare så har man öga att hitta en bra häst och sedan förvallta den bra.

Fast jag kan erkänna att jag hade absolut inte tackat nej till en rutinera häst, som hade kunnat ge mig rutin och självförtroende på de högre höjderna.
men har man inte pengarna så får man göra det bästa möjliga av siturationen.
och även fast man kanse kan köpa en rutinerad häst, så betyder inte det att man blir en bra ryttare!

LenaH skrev:
Jag tycker det är ypperligt om man har möjlighet att köpa sig en riktigt bra och rutinerad ponny/häst att lära sig på!

Om ingen köper de färdiga och meriterade ponnyerna, var ska man göra av dem då?

Dessutom blir man inte en bättre ryttare av att sitta på "skit", man blir bättre av att lära sig hur det ska kännas.

Jag tycker också att detta eviga avundsjuksgnällande på Malin Baryard är så ospännande, sätt sponsorpengarna i relation till vad man kan tjäna i andra sporter.

Men de finns ju alltid folk som är "färdiga" för d fina och jätteduktiga ponnysarna. Man ska ju vara "värd" det man köper. Man ska inte köpa en fin ponny soim gör jobbet. De fina ponnysarna ska säljas till d som är på den nivån, ellerkommer komma dit under tiden de har ponnyn.

Jag tror att man kan ta sig ända fram med en massa talang men med mindre pengar. Har man bara råd att åka och tävla och att behålla hästen när den börjar bli riktigt bra så går det. Frågan för mig är hur långt kan man ta sig med en massa pengar med med mindre talang? Jag har sett en ponny hoppa Msv A på långa tyglar. Hur höga klasser kan en häst gå på samma vis?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama