Hur mkt orkar shettis?

A

anni0301

Hej kära ni
Jag går i funderingar på att köpa en shetlandsponny som sällskap till min unghäst och som ponny till mina bonusbarn. Jag kommer köra/motionera den de dagar som barnen inte vill rida.
Men så undrar jag en sak. Hur mycket orkar en shetlandsponny dra?
Vi skulle ju gärna vilja åka hela familjen, blir då knappa 150 kilo. Jag har ingen erfarenhet av så små hästar men nån gång ska vara den första! Vore ju jättemysigt att kunna ta med hela familjen på åkturer, men då kanske man ska satsa på en större häst? Fast å andra sidan så kör ju min svärfar timmer med sin shettis så jag tänkte att det kanske går? Vad säger ni som vet?

Sv: Hur mkt orkar shettis?

tja, ni kanske inte ska sätta er fyra-fem personer bakom hästen men en vuxen + två mindre barn skadar nog inte. Se bara till att ha en bra sele och vagn. Dom kan dra tungt men man måste se vad so är lämpligt och låta ponnyn bygga upp muskler först

Med en lätt fyrhjulsvagn kan shettisar dra väldigt mycket vikt rakt fram. Några hundra kilo. Det är i backarna det tar emot.
Med en bra sele (lok eller sele med lös brösta) och givetvis baksele på, alternativt broms på vagnen, hade jag inte tvekat med en vältränad shettis.
Det får aldrig ta emot för en körhäst, då får man träna mera tills den med lätthet orkar, så börja lugnt och öka successivt. Då kommer ni ha mycket glädje av er lilla kompis.

Som många säger att dra rakt fram på plan mark kan nog en shettis dra upp åt ett ton utan problem.Med tanke på att människan kan dra lastbil på plan mark:smirk:

Men 2 normalstora vuxna människor går utan problem..
Jag är 175 väger ca 65 kilo och jag kan ibland ha sällskap av kompisar som är ca lika lång som jag och väger ca som jag och det går hur bra som helst!

Även i uppförsbackar.. men jag brukar hoppa av i branta uppsörseller nerförsbackar iaf för att skona henne=)

Men små backar sitter jag kvar i!

Den shettisen vi ska köpa drog 1 storvuxen man, två barn och en tonårstjet. Flera varv runt travbanan och han låg på och ville dra på!

Efter alla hade fått köra och både i "bakvarv" och riktiga ¨(där han blev jättetaggad) så var hästen inte direkt anfådd, inte svettig utan bara lite varm!!! :eek: Trodde att den lilla inte skulle orka, men han hade dragit pappan i familjen uppför flera backar och då fick han jobba lite, men det var inte så att han baxnade.

Behöver jag säga att han är i full tävlingskondis, finns inte ett enda gram överskottsfett på hästen och han är i övrigt helläcker :love:

Dock kommer han att tjocka på sig nu när vi köper honom, men barnen har frångått kärleken till ridningen till att vara helsåld på att köra häst!!!

Så bara de har styrka så klarar de en hel del!!! :bow:

De orkar dra mkt :smirk:
Jag har kört en otränad shettishingst med flakvagn i uppförbackar samt med en skitsele :eek: (kunde inte bättre då (12 år sen), alla har vi gjort misstag!:crazy: ). Han drog utav bara sjutton men han blev lite svettig då efter dom backarna ...
Ibland var det hela 5 st som mest på vagnen = 400-450 kg!
Man bör ju träna upp ponnyn som då blir en stark liten draghäst! :D

/L

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 941
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?