Hur mkt nypon?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 349
Sv: Hur mkt nypon?

"Hästen bildar själv det C-vitamin den behöver.Ingen har funnit några positiva effekter av att ge friska hästar denna vitamin. Hästen har dessutom väldigt dålig förmåga att ta upp vitamin C från tarmen. Endast vid omfattande vävnadsskador eller operationer kan det finnas anledning att ge c-vitamin, och då injeceras den"...

"Hästen syntetiserar C-vitamin från glukos i vävnaderna. C-vitamin räknas därför inte som vitamin för häst"

Källa:
Hästens näringsbehov och utfodring, C Planck.

Tackar! :bow:
Visste inte detta men ger nypon mest som godis. Vet du om det har ngn positiv effekt på leder, det "sägs" så?

"Vitamin C, askorbinsyra, är vattenlösligt. Liksom de flesta djur producerar hästen själv sitt C-vitamin. Vitamin C behövs för antikroppsbildningen (motverkar infektioner), hjälper kroppen att ta upp järn, sårläkning, blodkärlens hållfasthet. Brist kan ge trötthet, dålig aptit och ökad mottaglighet för infektioner. Brist hos häst är ovanlig. Dock skall nämnas att det verkar som utfodring av torkade nyponskal har en lugnande inverkan på nervösa hästar."

källa:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/2989

Vitamin C Hästen bildar själv C-vitamin vad den behöver från glukos, brist av C-vitamin är väldigt ovanligt och hästen har en mycket låg upptagningsförmåga.

Källa: Anteckningar från kursen ”Hästens Utfodring” med
Carina Karlsson, Palmgren som är doktorerad på foder till häst.

Tackar!:bow:

Tackar! :bow:
Visste inte detta men ger nypon mest som godis. Vet du om det har ngn positiv effekt på leder, det "sägs" så?

Det finns ingen forskning som visar att det är så, men jag har hört flera säga att deras hästar har blivit mindre besvärade (om de haft ledbesvär).

Annars finns det ju annat som funkar på lederna.

Jag ger nypon mest för hovarna. Och för att mina hästar gillar nypon - lite som godis alltså. Och sen skadar det ju inte annat än min plånbok. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
939
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
915
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka