Hur mkt nypon?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 349
T

Trampe

Ni som ger nypon, ungefär hur mkt ger ni dagligen? (ange gärna fabrikant). Hur länge räcker 1 kilo?

Sv: Hur mkt nypon?

Jag ger inte själv nypon med har hört att 7 st nypon/dag räcker för att täcka c-vitamin behovet. Väg upp hur mkt 7 nypon väger, skulle tro att 1 kilo räcker ganska länge.

Hm jag läste visst inte hela ditt inlägg om vilket fabrikat, det är nypon direkt fr busken jag menar:)

Jag beställer från Borgeby Kryddgård (borgebykryddgard.se) och ger ca 1 dl per dag och häst. Vi har två hästar och det går åt ca 1 kg/månad. Så två månader för en häst, ca.

I Hästägarens örtabok av Hilary Page Self står det att man ska ge 15-20 gr om dagen. Men det står inte om det ska vara torkat eller färska.

Senast ändrad av en moderator:

Nypon? Varför ger man det?

Nypon innehåller massor av C-vitamin, men är även rikt på vitamin A, tiamin, niacin, riboflavin, vitamin K.

Hjälper kroppen att rensa ut ev. gifter och slaggprodukter.

Men sen får de så fina hovar. Och våra hästar ÄLSKAR nypon. :)

Jaha, intressant! Jag har aldrig hört om det.
Ger man det färska eller torkade eller som pulver eller hur? :)

Källhänvisning, tack!

"Hästen bildar själv det C-vitamin den behöver.Ingen har funnit några positiva effekter av att ge friska hästar denna vitamin. Hästen har dessutom väldigt dålig förmåga att ta upp vitamin C från tarmen. Endast vid omfattande vävnadsskador eller operationer kan det finnas anledning att ge c-vitamin, och då injeceras den"...

"Hästen syntetiserar C-vitamin från glukos i vävnaderna. C-vitamin räknas därför inte som vitamin för häst"

Källa:
Hästens näringsbehov och utfodring, C Planck.

"Vitamin C, askorbinsyra, är vattenlösligt. Liksom de flesta djur producerar hästen själv sitt C-vitamin. Vitamin C behövs för antikroppsbildningen (motverkar infektioner), hjälper kroppen att ta upp järn, sårläkning, blodkärlens hållfasthet. Brist kan ge trötthet, dålig aptit och ökad mottaglighet för infektioner. Brist hos häst är ovanlig. Dock skall nämnas att det verkar som utfodring av torkade nyponskal har en lugnande inverkan på nervösa hästar."

källa:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/2989

Vitamin C Hästen bildar själv C-vitamin vad den behöver från glukos, brist av C-vitamin är väldigt ovanligt och hästen har en mycket låg upptagningsförmåga.

Källa: Anteckningar från kursen ”Hästens Utfodring” med
Carina Karlsson, Palmgren som är doktorerad på foder till häst.

*kl*

när jag gav nypon till min häst så gav jag ca 2-3 msk om dagen.
nu är det några år sedan så kommer inte ihåg exakt men gissar att det var runt det...

Jaha, intressant! Jag har aldrig hört om det.
Ger man det färska eller torkade eller som pulver eller hur? :)

Jag ger torkade skal av nypon, men under säsong plockar de själva direkt från buskarna, färska med andra ord. Pulver brukar vara svårt att få tag på osockrat.

Nu tror jag ju inte att det är för C-vitaminet man ger nypon i första hand, utan mer för sammansättningen av vitaminer och annat trevligt. Nyponpulver sägs ha effekt vid ledproblem, till exempel reumatism. (Märk "ha effekt vid", inte bota).

Pulver ger jag 2 msk, det är dosen till "Liten häst". Ger det ej för vitaminerna, utan mot stela leder. Med framgång kanske jag ska säga!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
939
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
915
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka