Hur mkt lusern??

Mikan

Trådstartare
Hur mkt lusern kan man ge på en gång utan risk för problem med tex kolik?
Min gamling har i ett par år haft svårt att hålla hullet och har stödfodrat med lusern pellets under vintern. I år har hon dock varit ännu svårare att hålla hull och det känns som att hon mest lever på lusern och kraftfoder.
Hon har en tand som hon har problem med, men alla andra var ok.
Ska dock ta ut vet. igen och kolla för säkerhets skull. Hon äter hö i hagen, men knappt under natten i boxen.
Känns som att hon föredrar lusern och struntar i höet, brukar ge henne hö först ute och sedan lusern, men om jag är kvar i närheten så bryr hon sig inte om höet, utan bara stirrar på mig och väntar på spannen!
Om jag går, så ger hon upp och äter hö.
Köpte hackad lusern, men den var ointressant för henne.

Idag ger jag henne ca 3,5 kg per dag fördelat på 3 mål.
hon är en c-ponny på 32 år
Eller har någon något annat tips till svårfödd häst??

Sv: Hur mkt lusern??

min gamling får rejält uppblöt lusern och ett finstråigt hösilage. (shettis på 35 år) hon håller sig jättefin i hullet på det.

Hejsan!
Tycker det låter lite väl mkt , men verkar hon fin i magne osv??
Har hört att man inte ska ge för MYCKET lusern utan det ska bara vara ett komplement. VÅran häst på 173 mkh får 1.5kg lusern + Fibergi då....:bump:

Enligt rykte ska en av de lite mer kännda connemarahingstarna i Sverige ha fått 8kg om dagen sista levnadstiden...
Om jag var du skulle jag försöka ha i lite olja i maten.

en såpass gamal häst behöver mer protein. magrar en så gamal häst av så är det nästan omöjligt att få upp hullet igen.

dessutom är ju lusern pellets pellterat gräs. det dom inte behöver kommer ut där bak. (förutsatt att hästen inte blir för tjock av det) sedan beror ju givan på vad hö och annat foder innehåller.

Hejsan!
Tycker det låter lite väl mkt , men verkar hon fin i magne osv??
Har hört att man inte ska ge för MYCKET lusern utan det ska bara vara ett komplement.

Lusern är ju ett grovfoder, man bör kunna ge det som ENDA grovfoder - särskilt då hästen inte längre kan tugga halm eller hö. Men annars tillsammans med halm (för att få mer tuggtid).

Har hästen problem med tänderna förstår jag om hon väntar på kraftfodret. Hö tar ju ett tag att mala ner, och det är lättare att få i henne högoktanigt foder med hjälp av kraftfoder.

Vet gamlagamla hästar som på ålderns höst, när tänderna är m e m blankslitna. lever på uppblött lucern och olja.

Hur mkt lusern kan man ge på en gång utan risk för problem med tex kolik?
Min gamling har i ett par år haft svårt att hålla hullet och har stödfodrat med lusern pellets under vintern. I år har hon dock varit ännu svårare att hålla hull och det känns som att hon mest lever på lusern och kraftfoder.
Hon har en tand som hon har problem med, men alla andra var ok.
Ska dock ta ut vet. igen och kolla för säkerhets skull. Hon äter hö i hagen, men knappt under natten i boxen.
Känns som att hon föredrar lusern och struntar i höet, brukar ge henne hö först ute och sedan lusern, men om jag är kvar i närheten så bryr hon sig inte om höet, utan bara stirrar på mig och väntar på spannen!
Om jag går, så ger hon upp och äter hö.
Köpte hackad lusern, men den var ointressant för henne.

Idag ger jag henne ca 3,5 kg per dag fördelat på 3 mål.
hon är en c-ponny på 32 år
Eller har någon något annat tips till svårfödd häst??

Min lika gamla, lika stora, äter f n 6 kg lusern pellets och 1-2 kg (torr) betfor. Inget hö. Bra mat för hästar med utslitna tänder. HH

Håller med mitt 25 åriga hbl magrade av här i sommrast något av olika omständigheter och jag kämpar än som en gnu med att få upp henne något över normalhull.. Det börjar närma sig men shit vad det har tagit tid..:crazy:

Nu har jag ökat fodergivan till

3 kilo luzern dag
3 kilo kornkross dag
3 kilo mustang mussli
1 liter Betfor
1 dl mineraler
½ matsked vitlök
1 dl olja
Morötter/äpplen

Fri tillgång på hö och äntligen börjar hon gå upp i rätt så snabb takt och även sätta mer muskler:)

inge hö???.. de ska alla hästar ha.. den dagen en häst inte klarar av att ätahö tar amn bort den:(

Eller klipper höet i små bitar så hästen kan stå och käka hö...

Mitt sto på 25 år har inga preoblem alls med tänderna tur som är men den dagen hon inte kan tugga normalt tar jag bort henne... Jag vill inte hålla en häst vid liv som inte kan göra vad den är född till..... att äta hö/gräs största delen av dygnet!

inge hö???.. de ska alla hästar ha.. den dagen en häst inte klarar av att ätahö tar amn bort den

Men snälla rara, lusern är typ klöverhö.
Det är i pelletsform ett malet och pelleterat hö alltså.
Färdigtuggat gräs alltså.
Precis vad en häst utan tänder behöver.

Så den får ju redan vad du anser att den skall ha - klippt hö.

6 kg lusern pellets och 1-2 kg (torr) betfor. HH

Hur fixar du Ca/P kvoten?
Det måste ju bli runt 5 i kvot det där.
Och varför inget spannmål?
Eller olja?

Min 29 år gamla Islandshäst på 350kg får.
1kg sädkross, blandsäd (vad grannen för tillfället har i silon).
0,8kg pellets för att det är gott, just nu Edel Häst Topp, sedan Edel Champion.
4dl raps olja.
Fri tillgång på ett hösilage med 65g smrp och 5,8MJ per kg foder.
Han sorterar ut och äter upp bladen från hösilaget och lämnar de grova stråna (de ger jag sedan till de andra hästarna som har tänder med vågor kvar).
Och han är fet och musklad som en köttraskalv.
Svårast är magen, det måste ju igenom tillräckligt med fibrer där för att inte bli stopp i loppet.

Hur fixar du Ca/P kvoten?
Det måste ju bli runt 5 i kvot det där.
Och varför inget spannmål?
Eller olja?

.

En skvätt komineral (don´t tell anyone!) med kvot <1. För mig är lusern/betfor det mest prisvärda och lätta alt. Finns inga spannmålsbönder på milsvida avstånd.

Min stärkelse tar jag hem från Danmark förpackad i Hestekraft. Det blir billigare än att åka till ett stort svenskt foderföretag och köpa sädkross. Absurt, men lika sant och obegripligt som att lammen som produceras hos grannen är dyrare på ICA än de som i avlidet tillstånd rest från Nya Zealand.

Gammelhästen får hestekraft också ibland när det behövs eller linfrökaka, rapsolja kan det bli också. Men hon föder sig utmärkt på lusern och betfor för det mesta och betforen har så fina fibrer som eldar hennes kamin på vintern. HH

Aha, så om du hade billig sädkross inom promenadavstånd så skulle du använda det?
Jag använder också komineral för den höga selenhaltens skull.
Man får räkna noga bara.
Det är ju himla mycket jod i, men även hästar behöver ju det även om det inte är riktigt så mycket.
Man får väl låta bli att ge alger samtidigt bara, för det blir nog jodförgiftning av den kombinationen.

Jo betfiber är ju bra.
Det får bli nästa tillägg för gammelman, betfor.
Men då så får man flyga i reafart på ridturerna, han går fortfarande i full ridning.

Senast ändrad:

Aha, så om du hade billig sädkross inom promenadavstånd så skulle du använda det?
Jag använder också komineral för den höga selenhaltens skull.
Man får räkna noga bara.
Det är ju himla mycket jod i, men även hästar behöver ju det även om det inte är riktigt så mycket.
Man får väl låta bli att ge alger samtidigt bara, för det blir nog jodförgiftning av den kombinationen.

Jo betfiber är ju bra.
Det får bli nästa tillägg för gammelman, betfor.
Men då så får man flyga i reafart på ridturerna, han går fortfarande i full ridning.

Ja jag har inget emot spannmål till normala hästar, dvs sådana som inte har problem med ämnesomsättningen.
I mina komineraler är det D-vitamin som är begränsande. HH

Min häst får 3 kg lusern på kvällen. Vilket lusern ger du? Jag köper kvarnbys, då får man mest för pengarna.

Min häst får 3 kg lusern på kvällen. Vilket lusern ger du? Jag köper kvarnbys, då får man mest för pengarna.

Jag har använt krafts lusern, finns inte så stort utbud häromkring.
Hur mkt ger du per giva? I vilka butiker hittar jag kvarnbys?
Jag är lite rädd för att ge för mkt på en gång. I kg hö tar ju mkt längre tid att tugga än blöt lusern.
Vill INTE ha en kolik häst till!
Självklart så får hon även soja och kornkross, samt special müsli för gamla hästar.
Men då man är tvungen att jobba så är det svårt att dela upp allt foder på så många mål som jag skulle vilja.

Jag ger allt lusern på samma gång. 3 kg, 4,4 liter. Varför är du rädd att ge för mycket? Bara du vänjer hästen vid det långsamt så är det lugnt.

Vad är det för självklart med att ge kornkross och soja och allt det där? Man ger väl det som passar till ens grovfoder?

läste i gp för ett tag sen om foder till gamla hästar.
tänkte klippa ut artikeln men glömde det.
där stod det att i lucern fanns det för mycket av något som inte var bra för gamla hästar. kan det ha varit fosfor?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar