Hur mkt lusern??

Sv: Hur mkt lusern??

Jag ger allt lusern på samma gång. 3 kg, 4,4 liter. Varför är du rädd att ge för mycket? Bara du vänjer hästen vid det långsamt så är det lugnt.

Vad är det för självklart med att ge kornkross och soja och allt det där? Man ger väl det som passar till ens grovfoder?

Förra vintern räckte det med att ge henne lusern 1 gång dagen, men när gräset försvann iår så tappade hon snabbt i vikt, och nu får hon som sagt ca 3 ggr per dag. På sommaren brukar hon klara sig bra med bete och lite stödfodring.
Har nog fått lite kolik skräck efter ponnyn som jag fick avliva förra månaden. ( vet ej dock varför han fick kolik)
Men ska prova öka givan ngt. Har prioriterat att ge lusern istället för en massa krafftfoder, då det blir så väldigt mkt mat på en gång..Rätt eller fel tänkt? Eller det är kanske inte nån fara med att ge allt samtidigt?

Är givan inte jättehög så är det nog ingen fara.

Däremot fattar jag inte det där med att prioritera lusern framför kraften. Har du någon höanalys?

Fats jag kan faktiskt också tycka att om en häst inte kan tugga är det tveksamt om den ska vara kvar..
Just eftersom tuggbehovet är så stort!
Det tas ju ner avsevärt om hästen inte äter varken hö, silage eller halm

Senast ändrad:

Är givan inte jättehög så är det nog ingen fara.

Däremot fattar jag inte det där med att prioritera lusern framför kraften. Har du någon höanalys?

Eftersom hö/lusern åndå ska vara basen i foderstaten och att ge kraftfoder samtidigt känns lite mkt på en gång.
Jag ger henne så mkt hösilage som hon vill ha, men funderar på hö istället.
Ska som sagt var till veterinären med henne, bokade tid idag. Sist han kollade henne så var det bara en tand som var dålig och det gick inte att göra ngt åt, han ville inte söva och operera bort den.

Hoppas att det bättrar sig med en raspning, hon verkar inte ha ont i munnen för hon är väldigt matglad för övrigt.
Eller så är hon lite senil :crazy: ibland verkar det som om hon bara glömmer att äta och står och dagdrömmer istället..

läste i gp för ett tag sen om foder till gamla hästar.
tänkte klippa ut artikeln men glömde det.
där stod det att i lucern fanns det för mycket av något som inte var bra för gamla hästar. kan det ha varit fosfor?

Njae... det är i så fall KALCIUM det är så rikligt av i lusern och normalt med fosfor. (kvarnbys lusernpellets innehåller t ex 16g Ca och 2.5g P /Kg foder)

Skulle alltså KALCIUM vara olämpligt för gamla hästar? :confused:

HH?

Ska jag vara ärlig så fattar jag inte vad du menar. Varför skulle det vara mycket att ge kraftfoder samtidigt som grovfodret? Är det inga megamängder vi snackar om så är det ju ingen fara. Till frukost får min häst hö och havre, skulle det vara för mycket menar du då? eftersom hon får höet samtidigt som havren?

Ska jag vara ärlig så fattar jag inte vad du menar. Varför skulle det vara mycket att ge kraftfoder samtidigt som grovfodret? Är det inga megamängder vi snackar om så är det ju ingen fara. Till frukost får min häst hö och havre, skulle det vara för mycket menar du då? eftersom hon får höet samtidigt som havren?

Har kanske varit lite otydlig, jag funderar så här:
Höet äter hästen långsammare än lucernen. Tar kanske en timma att äta upp frukosthöet för en vanlig häst, men lucernen tar kanske 10 min.
Som det är nu så får hon ca i liter krafft och 1,5 l lucern på morgonen och det äts upp mkt fortare än vad krafft+hö skulle gjort.
Alltså är det någon fara för magstrul, eller är jag överkänslig ??:rofl:

KL: Min "gamling" (hbl 22 år) får för närvarande fri tillgång på hö, äter ca 13 kg (utan analys tyvärr, eftersom jag ska hämta nytt parti om ngn vecka, DET höet ska däremot analyseras) samt 1,25 kg havre + 1,4 kg lucernpellets.
Havren och lucernet ges samtidigt, av den anledningen att de går på lösdrift och kraftfodret ges i samband med att de tas in får att motioneras/visiteras. Jag tycker dock att han har tappat lite, och tänker höja lucerngivan. Kan jag plussa på i samma giva, eftersom det är ett grovfoder, eller ska jag dela upp det i två givor :confused: (lite krångligare, men går att ordna). Hur länge ska det i så fall vara mellan givorna, för att det ska vara någon nytta med att dela upp det?

Jag läste också reportaget G-P. Där nämndes att gamla hästar, om jag minns rätt, kan få njursten av för mycket kalcium.

/Juni

Jag startade en egen tråd om Lucern, men det är ju redan en på gång så jag klistrar in mitt inlägg här i stället om ingen misstycker (Ts).
Min 1,5 åring (Welsh Cob) tappade mycket efter kastration. Han var inte direkt fet innan heller då han gått på hingstbete samt varit skadad under sommaren vilket säkert stressade honom en del.
Mitt hösilage har Ts 69, smrp 39, Mj 6,9. Han äter ca 9 kg hösilage per dygn samt petar i sig en del vete och kornhalm av bra kvalitet (fjolårs). Har kvar lite hösilage på morgonen.
Jag ger honom nu 1,5 kg Lucern hackad strå samt 2 dl vetekli, 3 dl betfor samt 8 dl krafft groov, B-vitamin och Loppfrö ca 1 dl per dag. Har räknat på det på Hippocampus och det såg ok ut.
Han har inte lagt på sig som jag skulle önskat av den här kosten som succesivt trappats upp under ca en månads tid. Han betade och fick endast hösilage fram till november.
Han är avmaskad med Cydectin i nov. Väger ca 250-280 kg.
Vad tror ni om att öka Lucernet ytterligare? Överskottsprotein från grovfoder är ju ok.
Han har även varit rätt lös i magen sista veckorna och är lite bukig och man känner revbenen.
Äter och dricker ok.

Njae... det är i så fall KALCIUM det är så rikligt av i lusern och normalt med fosfor. (kvarnbys lusernpellets innehåller t ex 16g Ca och 2.5g P /Kg foder)

Skulle alltså KALCIUM vara olämpligt för gamla hästar? :confused:

HH?

Frågan om kalkbehovet hos gamla hästar är inte särskilt studerat. Hos människor vet man att äldre kvinnor och troligen också män behöver ta in mer kalk och D-vitamin för att motverka skeletturkalkning. Så vitt jag vet finns inga undersökningar om det på häst.

Sarah Ralston, en “hästgeriatriker” säger att eftersom gamla hästar har risk att ha nedsatt njurfunktion skulle det tala för att det vara olämpligt att ge stora överdoser av kalk. Å andra sidan finns inga undersökningar om det heller. Själv kör jag hårt med lusern som huvudföda för pensionärerna sedan många år, utan bieffekter. I vissa länder släpps pensionärerna på rent lusernbete. HH

"svarar mig själv/puttar upp tråden"
Jag har bestämmt mig utifrån tidigare svari denna och andra trådar ang Lucern/lös mage att köra uteslutningsmetoden. Har nu tagit bort betfor och loppfrön och ger hösilage 9-15 kg (fri tillgång), krafft G 8 dl, vetekli 2 dl samt B-vitamin och mineral och 1,5 kg Lucernhack.
Proviva har haft en marginell effekt.
Om det inte är ngt av detta som hjälper att ta bort så återstår att skippa hösilaget och köpa nytt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar