Hur mkt kraft grund måste man ge för att vitamin&minereal-behovet ska tillgodoses?

Sv: Hur mkt kraft grund måste man ge för att vitamin&minereal-behovet ska tillgodoses

När trycktes den boken?
Hästar behov av spårämnen har man inte haft så stor kunskap om tidigare men med de nya rön som finns så har det framkommit att brister är vanliga.
Själv när jag räknar foderstater så räknar jag alltid med alla spårämnen (visserligen så har jag inte exakta värden på grovfodret utan får räkna på medelvärdet på hö eller hösilage av samma grässorter och slagna vid liknande tidpunkter). Brist förekommer nästan alltid på koppar och selen. Hö innehåller oftast rätt bra med mangan och zink och till en hobbyhäst räcker det oftast om man ger stor mängd grovfoder. För en häst som utför mer krävande arbete krävs dock extra tillskott av dessa ämnen.

Sv: Hur mkt kraft grund måste man ge för att vitamin&minereal-behovet ska tillgodoses

2005.
Kopparinnehållet beror ju på markens innehåll, inte typ av växter eller utvecklingsstadium.
Bristen på selen är förmodligen mycket mer utbredd i Sverige.
Det finns väl nåt analysföretag som analyserar mikromineraler? Kommer inte ihåg vad de heter dock.

Har du länk till nya forskningen, skulle vara jätteintressant att läsa. :)

för att om du vill bara ha mineraler och vitaminer så är mineralfoder bättre, med krafft grund får du ju energi och protein oxå... Du tjänar mer på att bara köpa mineraler, tror en mineralsäck kostar kanske 300 -400 räcker typ ett år medan en grund säck kostar kanske 200 och räcker ungefär en månad skulle jag gissa....

Precis vad jag satt och tänkte på! Varför ger Krafft överhuvudtaget? Blir onödigt dyrt.

Var på en foderinformation igår och foderrådgivaren kom från krafft.
Hon sa att en grundgiva på en häst på 500 kg är 3 kg per dag för att täcka vitamin/mineral behovet per dag.

Sen kan man ju undra vilket värde på hö/hösilaget man ska ha i det fallet.
Jag blev lite fundersam då det lät som en ganska stor giva.

Ja, det låter verkligen som en stor giva. :crazy: Hon skulle nog inte sagt: onödigt att ge krafft i ts situation... ;) Vill ju sälja.:p
Man kan ju inte ens säga UNGEFÄR hur mycket krafft man ska ge när man inte har analyserat hö.

Självklart ville hon säga.
Allt foder som hon rekommenderade kom ju självklart från Krafft ;)

Ja precis är det ändå bara mineralerna man vill åt så, är det ju bara att kasta pengarna i sjön tkr jag...

Har oxå varit på en föreläsning av krafft, och då fick min häst ca 20 kg hösilage och "bara" 0.3 kg krafft protein, och man kunde fråga hon som hade föreläsningen om ens foderstat, och hon tyckte den såg bra ut :D blev glad då eftersom jag räknat ut den själv, efter våran andra misslyckad foderstat som vi fick när vi ringde kraffts foderrådgivning, han skulle då äta 11 kg hösilage och lite mineraler och typ ½ kg krafft ponny (vilket vi kom på sen att vi hade kunnat gett 1 kg hösilage till istället för ponny :cool:) han fick prteinbrist av den foderstaten :crazy: Så beror nog på vilken man pratar med på krafft, men visst försöker de sälja sitt foder, och deras rekommendationer på säckarna är ju helt :eek:

Varför inte analysera hösilaget? Det kan väl vara en bra investering så här års?
/Ulrika

ett "normalt" grovfoder är ca 8 Mj och 40g smrp/kg foder. Dvs kvot på 5.

Jo visst är det så, men hur ofta får man ett grovfoder med dessa idealiska värden, och framförallt kan man verkligen INTE räkna efter dessa värden om man inte har någon analys.

Jag ger krafft grund för att min häst blir alldeles för pigg på för mkt havre. Kan bara ge lite havre. Och kan inte bara ge havre för han blir lätt tunn också.

Tips på billigare foder som kan ersätta kraft grund? Som inte gör dem så pigga som havre.

hehe jo de är klart!
men tänkte mer på nåt kraftfoder??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar