Hur mkt i handen?

Djurjouren

Trådstartare
Det är dåligt med intressanta diskussioner här på travsidan så jag drar igång lite roliga.

Hur mkt vill ni ha i handen vid motionskörning, intervaller (under och mellan), vid heatkörning?
Om ni inte har det ni önskar i handen, hur åtgärdar ni det just nu och hur förebygger ni det inför nästa jobb om det är

för lite?
För mkt?
För lite på en töm?
För mkt på en töm?

stör ni er /refleketerar mest på den töm hästen ligger på eller den den struntar i?

själv vill jag ha väldigt lite i handen men upplever det svårt vid lite snabbare tempo. Jag går med på att ha hela hästen i mina händer när vi KÖR men efter det snabba är klart så vill jag återgå till att ha en liten lätt sugande känsla.
Jag stör mig mest på den töm den struntar i.

Sv: Hur mkt i handen?

Lite eller mycket beror lite på individen (har bara 3 hästar i träning så jag svarar som den superamatör jag är :cool: )

I intervallerna vill jag ha hästen ordentligt på bettet men mellan vill jag praktiskt taget kunna köra med rösten och få hästen att slappna av.

Om något avviker från det normala för hästen ifråga ligger jag sömnlös och analyserar....går igenom hästen.....söker hjälp....blir ibland tagen för att vara "hypokondriker" men har lärt mig att magkänslan i de flesta fall stämmer. Kommer sällan till start för jag tror aldrig att hästen är tillräckligt bra eller fräsch....är en hönsmamma på alla plan :o

Jag vill ha ett lätt, lätt stöd när vi motionskör, ungefär lika lite som jag vill ha då jag rider dem i form. Förväntar mig/har som målsättning att de joggar i form.
Under intervaller vill jag ha ett fast stöd, men absolut inget dragande. Använder bara tömmarna som stöd i intervallerna, bromsar gör jag med rösten (har löjligt lättkörda hästar).

För lite i tömmarna-mer kraftfoder
För mycket i tömmarna-mindre kraftfoder/mer motion
Börjar någon bli entömmad så är det uppkollning som gäller pronto, tre av våra hästar är jämntömmade (underligt ord) och en är lite, lite sned, men det är så pass lite att det inte stör.

Jenny

glömde motionskörning=lätt jämnt stöd
heat=på "bettet" hur mycket är beroende av individen. Blir hästen alltför het eller bromsar är något fel och behöver kollas upp av folk som "kan mer".

Jag vill absolut ha hästen rätt så bra på bettet! med det menar jag såklart inte att den ska vara het och att det känns som att ha tömmarna runt en lyktstolpe men ordentligt i grejorna vill jag absolut att den ska vara vid fortkörning.

Är de inte på bettet brukar jag försöka köra upp dem i grejorna. Vid motion går det bra att ha dem löst och ledigt och inte i tömmen men vid fortkörning vill jag absolut att de ska ta tag ordentligt. Jag älskar hästar som är "perfekta" alltså som är bra på bettet men långt ifrån pullar och är helt lyhörda. Jag avgudar hästar som ligger lagomt i grejorna och då man lättar något exploderar dom. Sådana gör att jag skulle kunna sitta och köra i timmar:love:

Entömda hästar är ofta ofräsha men inte alltid. Hästar som är lite skeva eller låghalta i framstället kan hänga på en töm som en kompensation för att få det ena benet framåt i samma stil som det andra. personligen gillar jag inte den töm som hästarna hänger i men det mest för att det blir tungt för den armen:o . En häst som vanligtvis inte hänger på en töm och börjar göra det är självklart ofräsh, mer eller mindre.
mvh jesse

Djurjouren skrev:
Det är dåligt med intressanta diskussioner här på travsidan så jag drar igång lite roliga.

Hur mkt vill ni ha i handen vid motionskörning, intervaller (under och mellan), vid heatkörning?
Om ni inte har det ni önskar i handen, hur åtgärdar ni det just nu och hur förebygger ni det inför nästa jobb om det är

för lite?
För mkt?

Det är väldigt individuellt men generellt kan jag säga att jag vill ha kontakt med munnen och lite "sug". Vid heatkörning/provlopp/lopp vill jag ha något lite mer, men inte mycket. En stabil mjuk kontakt med ett sug i är bäst enligt mig. Lättar jag vill jag att hästen ska öka tills jag får samma sug igen, så ska den hålla konstant fart. Tar jag upp ska den minska på samma sätt. Jag vill att hästen ska vara uppmärksam på mig hela tiden. Vill även ha den fexibel, det ska gå at köra upp den lite mer på bettet och få stöd, t ex bakom bilen med en startsnabb häst vill man gärna ha den lite laddad, och när man sitter i rygg och håller på att få lucka.

Hästen ska kunna skritta på hängande tömmar mellan intervaller och på banan.

En het häst kör jag alltid i rygg, de flesta lugnar sig betydligt bara man slutar dra dem i munnen. För en häst som man har för lite/inget i munnen beror det ju väldigt mycket på hästen. Har den ont i munnen? Har den ont någon annanstans? Är den sjuk? Är den less? Är den inte tillräckligt förberedd för det den förväntas göra? Man får analysera varför och sedan göra förändringar.

Djurjouren skrev:
För lite på en töm?
För mkt på en töm?

stör ni er /refleketerar mest på den töm hästen ligger på eller den den struntar i?

Just i lopp är det den töm som hästen hänger på som är bekymret. Man blir trött i den armen och får försöka stötta upp hästen på andra sätt för att kunna få den körbar.

Ser man det mer allmänt är det nog mer det faktum att hästen hänger på en töm alls som bekymrar mig. Jag försöker se till helheten och det kan finns många orsaker till att en häst är entömd. Man får göra en analys av varför.

Jag väljer de hästar jag kör och vet att jag är rätt bortskämd med att köra fräscha, väl inkörda hästar. Har inget som helst utbyte av att köra stressade och ofräscha hästar, de mår bättre i hagen.

Jag vill nog att hästen ska vara på bettet i intervaller och jobb. Men absolut inte het. Hästen ska vara löpsugen och glad, men den ska absolut inte stressa upp sig.

Är den lat/ovilliga att springa kanske man ska lägga om träningen så att den blir roligare för hästen.

Är hästen för het, så skulle jag försöka dra ner tempot i träningen, och psykträna". Skritta mkt, osv..

Om hästen börjar hänga på en töm så skulle jag nog kolla upp den hos vet.

Det är jättesvårt. Om hästen hänger på en töm brukar det vara något som är fel, det kan bero på många saker.

Hängande på en töm är varningssignal direkt. Min häst blev av sin förra ägare körd konstant vänsterställd för att hon annars pullade för mkt. Gissa en gång om det var mkt fel på den hästen.

Alltså var det rätt svårt att lista ut vad som var hönan och vad som var ägget. Numer är hon dock rätt fräsch i kroppen och hänger inte på en töm.

Med den här hästen har jag blivit väldigt allergisk mot hästar som pullar. Det måste vara fel nånstans då (mitt forskningsmaterial är å andra sidan inte överväldigande stort). Så har jag iaf funderat på det.

När hästen joggar så vill jag inte ha nåt alls i handen, använder rösten ist. När det går fortare så lite grann men absolut inget pullande.

Det vore iaf idealet för mig om jag skaffade ny häst nån gång.

Jag vill ha lagomt i handen vid motionskörning..
lite vassare vid intervaller..
lösa tömmar imellan intervallerna..
på en entömd häst stör jag mig mest på den sidan jag inte "får tag i"
kommer det plötsligt får man ju kolla upp det,, vi hade en häst där jag jobbade som hängde på en töm, körde cykelstyre med henne så gick det till sig=)
hästar är oftast starkere i en sida redan från början å gör man ingenting åt det så får man en häst som konstant hänger....
himla känsla när man får till det:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka