Hur mjuka upp stel häst?

T

TaylorSwift

Jag har en 17årig halvblodsvalack som under de senaste månaderna blivit stel i bakbenen. Inte vinglig eller har svårt att böja dem på något sätt men just i ridningen så har han svårt att sätta de under sig och arbeta korrekt.

Jag tränar för dressyrtränare så ofta jag kan men det hjälper inte för stelheten på lång sikt eftersom jag inte rider tillräckligt bra för att jobba honom helt rätt när jag är själv, jag väljer oftast hellre att rida i skogen och i "naturlig" form på banan än att riskera jobba honom fel.

Så min fråga nu, finns det övningar som stretchar ut baken på hästen? Jag vill få honom smidig som en katt! :D Målet är att iaf träna ganska hög nivå i dressyr och då behöver jag en mjuk häst!
övningar både från marken och i ridningen. cavalettibommar? långa eller korrta avstånd? Han släpar även fötterna lite efter sig när han inte är så arbets motiverad :angel: vill gärna få er power och vilja i honom! Någon har dressyrövningar som är roliga för hästen men ändå kräver samling?

Jätte tacksam för snabba svar! :bow:

Sv: Hur mjuka upp stel häst?

Om hästen är frisk så finns det en del övningar att göra för att mjuka upp stelheter och stretcha ut dem så de kan få under sig benen och vinkla bäckenet.

Men jag skulle först kolla att hästen är frisk. Är detta gjort?

En övning jag brukar använda mig av är att rida sidvärts på volt och flytta in bogar och ut bakdel. Då stretchar de ut muskulaturen och måste böja lite i lederna. Var noga med att inte rida i för korta steg. Då kan hästen slippa stretchningen. Rid lugnt med långa kliv.
Att rygga är också bra. Man kan tom rygga lite längre sträckor. Det stretchar baksidan av ben, bakdel och överlinje bra om man ryggar i form.
Att böja hästen genom bål och hals och rida övergångar mellan olika böjningar är bra mot stelhet.
Om du(och häst) fixar det är skänkelvikning och skolorna också lösgörande allmänt för kroppen. Men det brukar jag ta efter det andra.
Att rida samlande övningar på en häst som inte kan samla sig och böja blir oftast bara pannkaka och för korta steg som inte kommer in under magen eller ingen vinkling av bäcken. Är den för stel behöver den först stretcha ut muskulaturen. Sen kan man börja samla på riktigt.

Beroende på hur stel hästen är kan cavaletti och hoppning vara bra med. Är den för stel så sliter hoppningen onödigt mycket.
Att hästen avsuttet över kavaletti med ena sidan upphöjd utlagda i en solfjäderform kan vara mkt bra för att få dem att röra sig mer genom kroppen och öka styrkan. Då kan du vartefter hästen blir mer rörlig och stark gå längre in i solfjädern där du har cavalettin högre. Längre ut är de lägre och med mer mark mellan.

Massage och stretch avsuttet är inte att underskatta heller.

Lycka till! Jag ska strax ut och träna en häst som är stel i bakdelen. Han börjar bli mycket rörligare tack vare dessa övningar.

Kolla först upp så att det inte är något som gör ont. Sen skulle jag ta ut en massör och lägga fram en plan. Massören hjälper dig med övningar både från marken och från ryggen. Och så hjälper h*n dig med stretching.

Tack för era svar!

Min häst har inte ont någonstans, han är alltid avslappnad i ridningen och jobbar i relativft bra form men ibland framförallt i galoppen blir det gärna lite gunghäst men benen för långt bak :D

Har i några dagar stertchat/masserat rygg och kors och idag red jag fram ute innan jag jobbade honom 20min i padocken och det gick grymt bra! så mjuk har han inte varit på länge! :D Imorgon kommer min dressyrtränare också så då får hon lägga sin åsikt med :)

tuaphua: jättebra övningar, tack! :bow: ska genast testas ;)

Tack för era svar!

Min häst har inte ont någonstans, han är alltid avslappnad i ridningen och jobbar i relativft bra form men ibland framförallt i galoppen blir det gärna lite gunghäst men benen för långt bak :D

Har i några dagar stertchat/masserat rygg och kors och idag red jag fram ute innan jag jobbade honom 20min i padocken och det gick grymt bra! så mjuk har han inte varit på länge! :D Imorgon kommer min dressyrtränare också så då får hon lägga sin åsikt med :)

tuaphua: jättebra övningar, tack! :bow: ska genast testas ;)

Just att det blivit så här för några månader sedan gör ju att man undrar vad det är som hänt just nu.

Men som du nu provat, en 20 min skrittrunda före dressyrträningspasset är kanske just vad din häst behöver. Det kan vara åldern som gör att hästen nu blir lite stel. Då behövs längre startsträcka, precis som för andra gamlingar. Om det "botar" problemet så har du ju ditt svar. Men om det inte, så skulle jag lyssna på vad de andra säger och kolla upp hästen.

Jag har en skogsrunda på en 15-20 min som jag startar upp min ridning, där en del går in i skogen, så att hästen får kliva lite över stock och sten också. Det tycker jag är en bra uppvärmning för alla hästar, inte minst de äldre och stela.

Hälsning Maja

Tack för ditt svar!

Precis det är åldern! han är 17år och har fått vila lite väl mycket under våren sommaren pga olika anledningar och stelnat till.
Det verkar fungera jättebra att värma upp honom i skogen, något jag ska fortsätta med! :)

Min 17-åring var likadan efter förra sommaren, då hade han fått vila tre veckor, gick kanske 2 dgr/vecka under den tiden. Det tog ganska lång tid innan han kändes som innan. Han kollades även upp vid vanlig hälsokontroll men hittade inget annat än åldersstelhet. Vi har sett till att skritta fram en halvtimme varje pass och då är han fin när man börjar trava. Har som du gjort ridit ut en sväng och sen en stund på banan vilket jag tror inte bara är bra för kroppen utan även för motivationen. Nu får han vila helt max en vecka i sträck. Mitt tips är alltså skritt - det kan dom aldrig få för mycket av!

Hej!

Min halvblodsvallack har väldigt lätt för att bli stel och särskilt i bakbenen:( Detta har ja underlättat genom att alltid stretcha honom efter ridpasset. Detta har ja oxå fått tips från kiropraktorn.

Gå in på denna hemsidan för att få mer info. Jag gör nästan alla stretch övningarna som är lämpade för bakbenen på denna sidan, och min häst har blivit betydligt bättre!!
http://home.swipnet.se/horse/dokmassage/stretching/stretch.htm

Något som oxå kan vara bra är att leda hästen i cirklar runt dig. Du lixom står i mitten och svänger hästen hela tiden, samtidigt som du petar hästen lite i sidan för förflyttning, så att hästen trampar under sig automatiskt med bakbenen. På detta sättet tänjer du i musklerna på hästen och den vågar ta för sig mer. Min häst hade väldigt svårt för att trampa in under sig med ett
särskilt bakben och därför gjorde ja denna övningen ibland innan ridpasset! Lycka till:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 329
Senast: Noranovala
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka