Hur media fungerar- swedish soft girls...

stjarnhimmel

Trådstartare
För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln
https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo
Det är en artikel från BBC ( så på engelska för den som vill läsa) om att i Sverige har vi tydligen nu en trend där unga kvinnor slutar arbeta och istället blir försörjda av sina pojkvänner. En kvinna blir intervjuad som spenderar sina dagar med att gå till gymmet, fika, baka.
Soft girl definieras som – an identity that embraces a softer, more feminine way of living rather than focussing on a career.

Jag lägger ingen värdering i det hon vill göra men det jag började tänka på efter att ha läst denna artikel är hur media fungerar. För här har de träffat på en kvinna som säger sig göra detta, och efter att jag läst denna artikel så fick jag upp mängder med andra artiklar från andra utländska medier som hänvisar till denna. Jag har tex sett klipp från flera seriösa tv-debatter i andra länder som pratar om detta. Folk som sitter och på fullaste allvar analyserar detta och med bestämd röst säger att "ja- i Sverige har kvinnor tröttnat på jämställdhet och omfamnar denna trend och slutar jobba. " Allt på grund av en intervju med en ung kvinna. För jag ser inte att detta är någon trend alls? Eller har jag missat något? När jag googlar på soft girls får jag upp några diskussioner och någon artikel från svensk media från i våras men samtliga dessa handlade om några amerikanska youtube-kändisar dvs folk som jag snarare ser som riktiga businesskvinnor. De hade miljoner följare på youtube och deras konton handlade om bakning, städning etc. Men vissa av de sålde ju också produkter och drev företag så där kände jag snarare att det var en bra marknadsföring att kalla sig för soft girl eftersom det gav uppmärksamhet.

Det jag tycker är intressant med detta är hur media fungerar. En artikel med en kvinna i bbc media har lett till massa andra artiklar i flera andra länder. Jag har av utländska vänner de senaste dagarna fått frågor om detta stämmer. Dessa vänner är inte speciellt insatta i medier och finns inte på sociala medier men hade ändå sett inslag som handlade om att nu vill vi svenska kvinnor vara soft girls. Det som fascinerar mig och oroar mig är hur lätt det är att skapa nyheter. De andra tv-inslagen som jag såg var så tydligt att dessa använde denna artikeln från bbc för att förstärka deras egna åsikter dvs för konservativa som vill att kvinnor ska vara hemma och inte arbeta är detta fantastiskt och de pratade om denna artikeln som ett bevis på att Sveriges och skandinaviens jämställdhet inte fungerar för kvinnor vill av naturen ändå vara hemma.

Jag försöker använda sunt förnuft när jag läser nyheter/ medier etc men det här är ändå fascinerande för det får mig ändå att tänka på hur mkt nyheter som skapas i någons syfte. Jag har sett en hel del om detta i utländsk media kring sveriges situation med gängvåld. Sverige beskrivs som ett paradis men som nu är i total kollaps. Där är det uppenbart att det finns ett intresse för vissa grupper att skapa denna bilden. Jag har även sett att Sverige används som argument i andra politiska debatter som exempel för eller emot andras politiska argument.

Hur tänker ni kring detta? Eller har jag missat att det finns en softgirltrend?
När jag läste och såg detta på nätet så blev jag på samma gång full i skratt men på samma gång kändes det helt sjukt hur media fungerar och att en tidning skriver en artikel och så är det massa andra som följer efter utan att ifrågasätta.

Senast ändrad:
Ursäkta skrattemojin - men
vilken smörja.
Någon har haft ont om saker att skriva om och hittat på måt

Nä det är en legit trend med soft girls, men kanske inte särskilt stort i Sverige. Vårt samhälle är inte riktigt byggt för det.

Däremot i länder med mer traditionell könsfördelning, högre lönegap och snordyr barnomsorg så är det nog vanligare även innan man skaffar barn.

Själv har jag mest sett #softgirl på amerikanska instakonton.

Tror vi haft en äldre tråd om det här ämnet, något från i somras typ?

Ursäkta skrattemojin - men
vilken smörja.
Någon har haft ont om saker att skriva om och hittat på måt
Haha... ja jag blev paff när jag först såg det och sen började jag också skratta. På samma gång som det kändes helt sjukt när jag sen såg utländs tv-inslag när folk sitter och på allvar analyserar detta och säger att detta är ett bevis på kvinnors sanna natur... och att kvinnor är för känsliga för att jobba...

Nä det är en legit trend med soft girls, men kanske inte särskilt stort i Sverige. Vårt samhälle är inte riktigt byggt för det.

Däremot i länder med mer traditionell könsfördelning, högre lönegap och snordyr barnomsorg så är det nog vanligare även innan man skaffar barn.

Ja som jag nämnde ovan så har jag uppfattat det som en amerikansk trend och jag tycker inte det är så konstigt egentligen med hemmafruar i tex USA om man har barn då det kostar så enormt mkt med barnomsorg och det är också ett väldigt tufft arbetsliv. Att gå tillbaka till jobbet typ sex veckor efter att man fött barn skulle inte vara så lockande.

Men det som förvånade mig och fick mig att skratta var denna artikeln om Sverige och hur andra utländska medier hängde på och pratade om detta som en sanning. Att nu slutar mängder av kvinnor i Sverige jobba för att bli soft girls. Inte ens för att ta hand om barn utan att vara hemmaflickvänner. Och detta gör man eftersom kvinnors natur gör att det är för jobbigt för kvinnor att vara ute i arbetslivet. Och inte ens i jämställda Skandinavien klarar kvinnor av att vara ute i arbetslivet.

Ja, minns det. Vi kom väl fram till at det inte är aktuellt i Sverige?
Så jag fnissar lite åt att nån på BBC knyter det till vårt land.
I min hjärna känns det otänkbart. Eller är backlashen verkligen så rejäl?

De flesta unga här har väl fullt sjå att hitta jobb och framförallt bostad.

Ja, minns det. Vi kom väl fram till at det inte är aktuellt i Sverige?
Så jag fnissar lite åt att nån på BBC knyter det till vårt land.
I min hjärna känns det otänkbart. Eller är backlashen verkligen så rejäl?

De flesta unga här har väl fullt sjå att hitta jobb och framförallt bostad.
Jag tror också att för många unga skulle detta vara svårt att få ihop ekonomiskt. Många unga män skulle ha svårt att ha råd att vara ensam försörjare och frågan är ju om många unga verkligen skulle vilja försörja en flickvän som inte jobbar alls. Jag förstår ju dock att man kan hamna i den situationen om man tex är sjuk eller inte kan jobba eller i andra länder där barnomsorg inte finns på samma sätt.

Media på ett sätt som blåser upp saker som kommer göra att många vill läsa om.
Oftast dåliga saker.

Sen är dessa algoritmer som gör att det tyvärr kommer upp mer av just det du tittat på nyss. Och då känns de nog större och mer allvarligt än vad det är?

Jag skulle jättegärna vara "soft girl" om min partner var mångmiljonär. Och då skulle vi mest troligt bo på gård och jag skulle ha en himla massa djur, uppvärmt växthus och hela baletten, så inte skulle jag sköta hushållet för det. Vem orkar det med allt annat?

Annars skulle jag inte kunna vara det.

Men nej, jag tror inte att det är mode i det. Det fungerar inte att leva så längre liksom. Man behöver två inkomster för att överhuvudtaget gå runt.

Tycker mig ha sett flera svenska artiklar om nya "hemmafrutrenden" det senaste året - 1,5 åren.

Kanske inte jättekonstigt att olika mediers Skandinavienkorrespondenter då lyfter fram "fenomen" de läst om, det finns väl ett intresse hos den publiken att läsa om vad som är på gång i olika delar av världen.

Tycker precis att jag läst något liknande reportage om moderna hemmafruar i Nederländerna men det var ett bra tag sedan så jag kan ta fel.

Jag har samma uppfattning som en del andra i tråden, att det är en trend men inte märkbart stor i Sverige. Det har funnits kvinnor som inte vill arbeta i alla tider, gissningsvis fler förr än nu. Sen är ju också frågan hur görbart det är. Att bli försörjd i dagens ekonomi kräver sin krösus.

Sen är allt inte negativt med trenden heller. Att folk velat göra karriär för karriärens skull har kostat moder jord mycket. Att vi svänger om till mjukare värden är positivt, så länge det gäller alla kön och med grunden att vi alla som kan arbetar. En del undersökningar visar ju också att unga söker sig till arbeten som skapar en meningsfullhet för dem snarare än pengar.

Men, nu är jag på sidospår. Jag tror framtiden är att vi börjar betala för kvalitativa nyheter igen. Gör vi det inte så sponsras vår kunskap av reklam och den kräver klick (här kommer mitt yrke in i bilden). Det är, och kommer förbi svårt att få kvalitativa nyheter som inte är public service och som vi inte vill betala för. Soft girl trenden väcker känslor = klick =💰

Soft girl definieras som – an identity that embraces a softer, more feminine way of living rather than focussing on a career.
Jag tycker mycket av problemet ligger här. Att det ställs upp som en given premiss att femininitet och karriär är direkta motsatser.
Och att liksom bara vanligt arbete för brödfödan (eller arbeta med att göra något som man anser är samhällsnyttigt eller bara värdefullt att det utförs) ställs helt utanför den ekvationen.

För bättre bemedlade i USA är det väl på grund av hur deras samhälle fungerar kanske vad som är de närmast till hands liggande alternativen, och därmed kanske en relevant jämförelse så länge man håller sig inom den gruppen? 80-talets "karriärkvinna" som skulle bli en kopia på den manliga direktören är väl rätt borta idag som ideal. Undrar om det liksom är det de kontrasterar sig emot i retoriken? Men det finns väl lite fler varianter av arbetande och kompetenta kvinnor idag (även i USA hoppas jag...)

I Sverige tänker jag mest att det handlar om ett idealiserande av en "lyxhustrutillvaro". Jag är iofs den sista att följa sådant så ska inte säga att jag har något gediget källunderlag för mina tankar. Men jag har fått känslan att det i realiteten mer är ett vanligt knegarjobb som undviks än en "karriär" för de kvinnor som det handlar om i Sverige. Så det mest är namnet som plockats för att sätta glittriga etiketter på något som inte är samma fenomen som termen avsåg från början.

Och jag som är lätt konsipiratoriskt lagd funderar över vem eller vilka som bakom artikeln? Vem har intresse av att det ska framstå som en trend att svenska kvinnor tröttnat på jämställdhet? För jag ser det som mer eller mindre uteslutet att BBC spontant rest runt i Sverige, intervjuat kvinnor och letat efter trenden.

För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln
https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo
Det är en artikel från BBC ( så på engelska för den som vill läsa) om att i Sverige har vi tydligen nu en trend där unga kvinnor slutar arbeta och istället blir försörjda av sina pojkvänner. En kvinna blir intervjuad som spenderar sina dagar med att gå till gymmet, fika, baka.

Jag lägger ingen värdering i det hon vill göra men det jag började tänka på efter att ha läst denna artikel är hur media fungerar. För här har de träffat på en kvinna som säger sig göra detta, och efter att jag läst denna artikel så fick jag upp mängder med andra artiklar från andra utländska medier som hänvisar till denna. Jag har tex sett klipp från flera seriösa tv-debatter i andra länder som pratar om detta. Folk som sitter och på fullaste allvar analyserar detta och med bestämd röst säger att "ja- i Sverige har kvinnor tröttnat på jämställdhet och omfamnar denna trend och slutar jobba. " Allt på grund av en intervju med en ung kvinna. För jag ser inte att detta är någon trend alls? Eller har jag missat något? När jag googlar på soft girls får jag upp några diskussioner och någon artikel från svensk media från i våras men samtliga dessa handlade om några amerikanska youtube-kändisar dvs folk som jag snarare ser som riktiga businesskvinnor. De hade miljoner följare på youtube och deras konton handlade om bakning, städning etc. Men vissa av de sålde ju också produkter och drev företag så där kände jag snarare att det var en bra marknadsföring att kalla sig för soft girl eftersom det gav uppmärksamhet.

Det jag tycker är intressant med detta är hur media fungerar. En artikel med en kvinna i bbc media har lett till massa andra artiklar i flera andra länder. Jag har av utländska vänner de senaste dagarna fått frågor om detta stämmer. Dessa vänner är inte speciellt insatta i medier och finns inte på sociala medier men hade ändå sett inslag som handlade om att nu vill vi svenska kvinnor vara soft girls. Det som fascinerar mig och oroar mig är hur lätt det är att skapa nyheter. De andra tv-inslagen som jag såg var så tydligt att dessa använde denna artikeln från bbc för att förstärka deras egna åsikter dvs för konservativa som vill att kvinnor ska vara hemma och inte arbeta är detta fantastiskt och de pratade om denna artikeln som ett bevis på att Sveriges och skandinaviens jämställdhet inte fungerar för kvinnor vill av naturen ändå vara hemma.

Jag försöker använda sunt förnuft när jag läser nyheter/ medier etc men det här är ändå fascinerande för det får mig ändå att tänka på hur mkt nyheter som skapas i någons syfte. Jag har sett en hel del om detta i utländsk media kring sveriges situation med gängvåld. Sverige beskrivs som ett paradis men som nu är i total kollaps. Där är det uppenbart att det finns ett intresse för vissa grupper att skapa denna bilden. Jag har även sett att Sverige används som argument i andra politiska debatter som exempel för eller emot andras politiska argument.

Hur tänker ni kring detta? Eller har jag missat att det finns en softgirltrend?
När jag läste och såg detta på nätet så blev jag på samma gång full i skratt men på samma gång kändes det helt sjukt hur media fungerar och att en tidning skriver en artikel och så är det massa andra som följer efter utan att ifrågasätta.
En av de som gått ut och marknadsför Soft Girl livet är väl också politiskt intresserad i att det ska finnas en trend för Soft Girls. Iom att hon är gift med en SD politiker? Ett parti som ju gärna vill ha mycket markservice hemmavid?

Och jag som är lätt konsipiratoriskt lagd funderar över vem eller vilka som bakom artikeln? Vem har intresse av att det ska framstå som en trend att svenska kvinnor tröttnat på jämställdhet? För jag ser det som mer eller mindre uteslutet att BBC spontant rest runt i Sverige, intervjuat kvinnor och letat efter trenden.
Tänker att det finns ganska många ute i världen som har intresse av att visa att jämställdhet inte fungerar i längden och att Sverige är ett bra mål för det. Och de tidningar som inte har ett direkt intresse vet ju att folk gillar att läsa smaskiga artiklar som upprör (det är ju säkert allt från hemmafruar till kvinnor som jobbar heltid som reagerar på att någon driver runt lite planlöst och inreder). De hade ju säkert blivit lika ivriga om det varit Norge eller Danmark eller Island.

Jag har samma uppfattning som en del andra i tråden, att det är en trend men inte märkbart stor i Sverige. Det har funnits kvinnor som inte vill arbeta i alla tider, gissningsvis fler förr än nu. Sen är ju också frågan hur görbart det är. Att bli försörjd i dagens ekonomi kräver sin krösus.

Sen är allt inte negativt med trenden heller. Att folk velat göra karriär för karriärens skull har kostat moder jord mycket. Att vi svänger om till mjukare värden är positivt, så länge det gäller alla kön och med grunden att vi alla som kan arbetar. En del undersökningar visar ju också att unga söker sig till arbeten som skapar en meningsfullhet för dem snarare än pengar.

Men, nu är jag på sidospår. Jag tror framtiden är att vi börjar betala för kvalitativa nyheter igen. Gör vi det inte så sponsras vår kunskap av reklam och den kräver klick (här kommer mitt yrke in i bilden). Det är, och kommer förbi svårt att få kvalitativa nyheter som inte är public service och som vi inte vill betala för. Soft girl trenden väcker känslor = klick =💰
Jag hade nog fått uppfattningen att soft girls konsumerar väldigt mycket, att det är deras yrke-konsumtion. Så inte bra för miljön tror jag.

Då vore det ju bättre med typ en "gröna vågen" style. Ngn trend där par flyttar ut på landet och bedriver självhushållning med fjällkor eller ngt.

Jag tror vi har börjat betala för nyheter igen, det sägs att DN går bra tex och har öppnat redaktioner ute i landet och jag tycker det blir mer och mer okopierade artiklar. Och jag bidrar genom att betala för två tidningar :)

(dvs jag håller med dig, utom i softgirl ej konsumtion)

Jag hade nog fått uppfattningen att soft girls konsumerar väldigt mycket, att det är deras yrke-konsumtion. Så inte bra för miljön tror jag.

Då vore det ju bättre med typ en "gröna vågen" style. Ngn trend där par flyttar ut på landet och bedriver självhushållning med fjällkor eller ngt.

Jag tror vi har börjat betala för nyheter igen, det sägs att DN går bra tex och har öppnat redaktioner ute i landet och jag tycker det blir mer och mer okopierade artiklar. Och jag bidrar genom att betala för två tidningar :)
Det vore ju drömmen alltså, men hur ska man ha råd med det utan att gifta sig rikt? :rofl:

(dvs jag håller med dig, utom i softgirl ej konsumtion)

Nja, jag ser snarare en stark koppling mellan soft girls och cottage core rörelsen. Alltså unga kvinnor som idealiserar att bosätta sig i en stuga på landet, ha egna får, blocka blommor, baka bröd och svassa runt i vita spetsklänningar och stråhatt. Alltså gröna vågen precis som du beskriver, men jag uppfattar inte att det är hållbarhet som är i fokus här egentligen utan bara unga kvinnor som är förbaskat trötta på konsumtions och karriärhets. I min generation upplever jag också ett ifrågasättande av kraven på att både göra karriär och vara mamma, där värdet av moderskapet diskuteras.

Om det finns en soft girl rörelse som driver konsumtion så har jag missat den helt. Men det förvånar mig inte alls med tanke på hur välfungerande influencer marketing och sociala medier håller hand. Dagens unga (oj, nu har jag visst nått en ålder där man kan slänga sig med det begreppet) har väl också kommit tillräckligt långt ifrån kvinnorörelsen på 60-70-talet så att de inte heller har en koppling till vad de faktiskt riskerar.

Nja, jag ser snarare en stark koppling mellan soft girls och cottage core rörelsen. Alltså unga kvinnor som idealiserar att bosätta sig i en stuga på landet, ha egna får, blocka blommor, baka bröd och svassa runt i vita spetsklänningar och stråhatt. Alltså gröna vågen precis som du beskriver, men jag uppfattar inte att det är hållbarhet som är i fokus här egentligen utan bara unga kvinnor som är förbaskat trötta på konsumtions och karriärhets. I min generation upplever jag också ett ifrågasättande av kraven på att både göra karriär och vara mamma, där värdet av moderskapet diskuteras.

Om det finns en soft girl rörelse som driver konsumtion så har jag missat den helt. Men det förvånar mig inte alls med tanke på hur välfungerande influencer marketing och sociala medier håller hand. Dagens unga (oj, nu har jag visst nått en ålder där man kan slänga sig med det begreppet) har väl också kommit tillräckligt långt ifrån kvinnorörelsen på 60-70-talet så att de inte heller har en koppling till vad de faktiskt riskerar.
Ah jag förknippar Cottage Core med hög konsumtion. Men jag kanske har tänkt fel. Det är ju mycket som säljs med den typen av reklam.

Man driver ju inte runt varsomhelst, utan i det perfekta hemmet, med de perfekta kläderna och den perfekta trädgården o dricker ur den perfekta koppen och reser till de perfekta resmålen. O pysslar med de designade barnen. Det kräver ju en del ekonomisk insats. :laugh: (men som sagt kan ha missuppfattat trenden när jag ser den som väldigt estetiskt ljusbrun, beige soft rosa, luddig)

(Samtidigt älskar jag ju såklart de som genuint tar tag i riktigt hantverk och räddar gamla hus osv. Så länge det inte är i TV i Frankrike och man är artist eller Mandelmans och jag måste se det :rofl: )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 554
Senast: YlvaG
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 718
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar