Hur märker ni av "ohälsosam" passivitet?

Nordthor

Trådstartare
Har läst i många trådar om att högaktiva hundar som inte får den aktivitet de behöver kan reagera med en slags inlärd hjälplöshet. Alltså att de stänger av och verkar lugna, men mår i själva verket väldigt dåligt.
Jag tycker att den typen av reaktion på ett för aktivitetsfattigt liv känns sju resor värre än när en understimulerad hund blir ett monster och river hela huset. Detta då det ena sättet (enligt min åsikt) är ganska så mycket tydligare än det andra.

Jag undrar hur ni, med mer erfarenhet av hundar än mig, märker att en hund reagerar på ett för "passivt" liv med ovan nämnda hjälplöshet?

Min begränsade hunderfarenhet är tre år i samma hushåll som en aktivt jobbande tjänstehund (sambons). Hunden ifråga är ofta väldigt trött mellan passen. Han vilar ganska så mycket både dag ett och två. Ofta känns det naturligt, men ibland oroar jag mig för att han stänger av för att det är tråkigt.

Någon gång i livet vill jag skaffa en helt egen hund. Min största rädsla då är att inte räcka till för den (trots att jag kommer att välja en ras som matchar det jag kan erbjuda sas).
Så, som jag skrev innan. Hur märker jag av den "dåliga" passiviteten?

Sv: Hur märker ni av "ohälsosam" passivitet?

När det gäller tjänstehundar tror jag inte du behöver oroa dig för den typen av passivitet, inte om hunden är aktiv. Skulle däremot en hund som är van vid hög aktivitet ex få en skada som kräver lång rehab kan de bli som du beskriver. Ofta tycker då ägaren att hunden tar passiviteten bra, men det kan i slutändan visa sig i exempelvis ett utfall mot något/någon hunden i vanliga fall inte har några problem med.

Samma sak kan man se på jakthundar som lever i hundgård. De får jaga hela vinterhalvåret, men sommarhalvåret får de mycket lite utlopp för sin energi. Istället för att stå och vrålskälla ser de lugna ut, men vid aktivitet märks det att hunden inte är som den ska. Det är vanligt, tycker jag iaf som umgås en hel del med jägare, att man beskriver att hunden mår så himla mycket bättre under jaktsäsongen. Det är ju förvisso självklart att hunden tycker det är roligare att få göra det den är framavlad till, men man kan få hunden att må tipptopp under ickejaktsäsong också.

Det jag framförallt sett det på är blicken. Jag vet hur finurlig blick mina hundar har när de är glada och jag vet hur deras blick är när de är trötta. Sedan går jag på magkänsla. Jag känner tex en stor skillnad på hur det känns i sovrummet på kvällarna när hundarna ligger och vilar bara för att det är kväll och när de gör det för att de är trötta och glada efter dagens aktiviteter.

Sedan kan tilläggas att min omplacering var betydligt lugnare när hon kom till mig än vad hon är nu, samtidigt som hon var mycket mer stressad och spänd. Hon tog inga initiativ till att göra saker, men när man var ute så for hon runt så länge hon orkade och var allmänt... märklig. Kan tilläggas att hon då var så fet att hon inte orkade ens en 4km-promenad utan att bli helt slutkörd.

Senare när hon blivit i bra hull, vi har börjat träna lite trick och leka ihop och jag har gett henne leksaker m.m. då har hon blivit som en helt annan hund. Nu hittar hon på saker, ibland förstör hon saker också för den delen (men bara om jag inte har framme saker som hon får hålla på med), hon är otroligt nyfiken, viftar på svansen och tackar aldrig nej till att hitta på saker. Sjövild är hon, samtidigt som hon i skrivande stund ligger lugnt ihoprullad i sin bädd och sover bredvid skrivbordet trots att vi bara gick rastningsrundor igår.

För mig är det sunt att en hund är nyfiken, glad och vill hitta på saker. Vill hunden inte det, då blir jag orolig. Då känns det för mig som om något är fel antingen med uppfostran (hunden har lärt sig att den inte får undersöka saker) eller på hälsan.

Min tik är ju tävlingshund i agility och drabbades av diskbråck i slutet av april i år. Flera veckors strikt vila och därefter korta promenader och ingen aktivering av den typen hon var van vid under tre månader.

Hon tog inte sin vila bra. Det funkade under tiden hon var hos sin husse (delad vårdnad) som inte aktiverar henne mer än lite trick och vanliga promenader även i vanliga fall. Men hos mig har hon andra förväntningar, så fort hon kom till mig blev hon stressad och dålig i magen hon kunde ha bajsat normalt precis innan jag hämtade henne och så kunde jag gå 500 meter med henne sen hade hon diarré, säkerligen stressbetingat. Hon försökte göra en massa saker och det var ett stort jobb att hindra henne från allt hon ville göra.

Så fort jag fick sätta igång henne igen och hon fick börja springa försvann alla stressymptomen. Man kände hur nöjd hon var bara hon fått springa ett par varv på en tunnelbana i slutet av rehabiliteringsperioden. Som Red_Chili skriver känner man av stämningen i sovrummet på kvällen.

Har tänkt en hel del på detta. Har vänner med hundar av aktiva raser men som sällan (läs aldrig) gör något vettigt överhuvudtaget...Inte ens promenaderna är spännande, samma korta kvartersrunda varje gång. Vänner som tycker jag är överambitiös när jag lägger spår, låter hunden söka rätt på både det ena och andra, går kurser, tränar lydnad för tävling, går långa promenader osv osv.

Visst min hund är helt tossig emellanåt men som min instruktör sa häromdagen när hund hade totalt fnatt på lydnadsplanen "Var glad att du har en så glad och lycklig hund". Ja, tänkte jag då, han ger ju uttryck för glädje när han tokade sig och började le åt honom i stället. :D

Mina vänners hundar känns så tomma på något vis, sover jämt. Svårt att förklara. Visar liksom inget spontant varken glädje, stress, rastlöshet aggression eller vad känslan än borde vara. Men vännerna hävdar förstås att dom är tillfreds med livet och nöjda. Jag ser bara en deprimerad hund :( Sen kan dom tom rekommendera rasen vidare till andra, att rasen inte alls är så krävande och aktiv som böckerna säger...:banghead:

Senast ändrad:

Lite snabbt bara :)

Jag tycker jag ser det på blicken och att de alltid sover/kopplar av inne. Att de tex aldrig reser sig upp när ägaren ska göra något.
En hund som inte reagerar på att man rör sig vet att det är ingen idé, för det händer ändå aldrig något. Medans en hund gärna kollar/reagerar när matte/husse gör något.
Sen självklart ska de kunna koppla av fast man reser sig upp. Men i det stora hela ska hunden vara uppmärksam...

Kl

Min BC är en sådan som inte blir insane in the brain utan istället "går ner sig" vid understimulans.

Hon skadade ryggen i våras och den vilan som krävdes ledde ganska snabbt till en överlag mer passiv hund; mindre förväntan på mig, eller på händelser i livet sas, mindre "spontana glädjeuttryck" av olika slag, förändrad blick; mindre "strutt" i kroppen. Framförallt blir hon dock låg vilket är väldigt ledsamt att se; sämre mentalt, enkelt uttryckt. Hon stryker runt, blir "negativ" (typ om jag ska klä på mig; istället för att se förväntansfull "redo" ut ser hon strykrädd ut och lägger sig i ett hörn och deppar ihop istället. Hon reagerar också med rädslor, typ ljud etc och blir dessutom grinig mot andra hundar. Hon reagerar med att se "tryckt" ut vid vissa ord man säger (svårt att förklara). Kort & gott går hon runt och ser ut som om hon blir utskälld varje kvart ungefär.

Intressant diskussion detta!

Håller med om att man faktiskt känner i luften när hundarna är uttråkade/har fått för lite stimulans.

Och så blicken; hunden ligger ner med huvudet på tassarna, blicken följer alla ens steg och man ser ögonvitan i underkanten .... När de ser ut så vet jag att det är dags att ta tag i saker och ting! :crazy:

Till skillnad från den helt avslappnade känsla man får av nöjt trötta hundar som ligger och snarkar runt omkring en ....

KL

Intressanta svar! Det verkar ju ta sig olika former hos olika hundar (såklart) den där ohälsosama passiviteten.

Jag är glad att jag fått upp ögonen för den iaf! (Man lär sig verkligen något hundnytt alltid.) Det känns nämligen som att det är den där andra typen av uttråkade hundar man oftast hör talas om, alltså de som "renoverar" :p. De andra stackarna hamnar lite i skymundan.

Min har påtvingad vila just nu och hon är inte ett dugg nöjd med livet, inomhus ligger hon mest ner och suckar av uttråkning. Sen plockar hon fram mer vakt. Hon blir fortfarande glad när vi ska gå ut och försöker studsa omkring (men tråkiga matte håller i). Men ja, jag märker enorm skillnad på henne när hon ligger ner av uttråkning eller när hon sover för att hon är nöjd med dagen. Sen brukar jag uppleva att det tar tid att "komma ikapp" aktiveringen. Alltså, när man väl börjar jobba henne igen så måste hon jobba mycket mer för att bli nöjd under en rätt lång period. Sen börjar hon vara mer nöjd med livet igen.

Jag tror ju också att man kan överaktivera hundar, vänja dem vid att man hela tiden aktiverar och hittar på skojigheter. Inte heller bra, de mår också utmärkt av att ha lite tråkigt ibland och vara tvungna att aktivera sig själva lite, eller bara vänta och vila.

Lagom är som alltid bäst!:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar ni stress? Klarar ni av stress? Jag märker att jag inte längre kan hantera stress. Det går överstyr. Blir arg, pulsen går...
Svar
16
· Visningar
1 487
Senast: Snubbelfot
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 928
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 226
Senast: Monstermom
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024