Hur mår höet efter fukten?

S

Stopek

Med en lång och varm höst hur är läget med det hö ni har på era skullar? Är det fuktigt och har det blivit dammigt av mögelsporer?

Kommer det att bli ett bekymmer för många?

Hälsning Maja

Sv: Hur mår höet efter fukten?

Bra.
Allt mitt hö är täckt med halm och så har jag dragit en pressenning över det.

Ja usch och fy...har en skulle full med hö som blivit förstört...tyvärr:crazy: Så det var bara att bege sig till närmaste bonde och köpa hösilage;)

Bra.
Allt mitt hö är täckt med halm och så har jag dragit en pressenning över det.

Hej Inte Ung!

Jag ska få hem mitt vinterhö nu i veckan. Har du ngt bra tips hur man bäst täcker balat hö? Ovanpå är inte ngt problem dock tar jag tacksamt emot råd om du har (eller om någon annan som läser tråden har), hur jag på att bra sätt kan lösa att täcka sidorna.

Balarna kommer att stå på lastpallar och jag packar balarna så tätt jag bara kan.

(Täcker balarna med hö för det är billigare för mig än att täcka med halm.)

Sedan jag började att ha pressenning under höet och täcka med halm och pressenning, så har jag inte förlorat något hö till mögelmakterna.

Det gäller att det inte kommer in någon luft till balarna, för med den på kommer fukten.
Lastpallar har jag slutat med, det möglar underifrån.
Hö fungerar inte att täcka med, för det möglar och så sprider sig möglet.
Halm har så låg sockerhalt att det står emot mögel på ett helt annat sätt.
Jag bygger en pyramid på skullen och täcker med halmbalar både uppepå och på sidorna.
Och över alltihopa drar jag en pressenning.
En sådan där lätt och billig en.

Toppen! Tack för info! Nu ryker de dyra halmbalarna....

Men du, halmbalarna går ju inte åt.
De blir ju kvar.
Du kan ju använda dem sedan ju.

Vi har bakat in det i halmbalar, så det är torrt och fint.

*knapplån*

Man kan väl salta hö också? Eller är det helt fel? Alltså som ett tillägg till halmskyddet.
Vad ska man i så fall salta med? Hur mycket? En gång eller flera gånger?

*knapplån*

Man kan väl salta hö också? Eller är det helt fel? Alltså som ett tillägg till halmskyddet.
Vad ska man i så fall salta med? Hur mycket? En gång eller flera gånger?

Ja, det har jag också hört. Salt och sedan halm. Vet inte hur mycket dock. Brukar köra med ensilage, står dock i ett stall i vinter som har hö. Men det ser inte så kul ut just nu. Så jag tänkte höra om fler har samma problem.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar