Hur många tränar NH?

Sv: Hur många tränar NH?

jo, jag är hyffsat på det klara vad NH är och innebär både i min omgivning, från buke, min amerikanska vän, och det jag själv läst mig till. är du insatt i det som i sverige alltid kallats för sunt handhavande av häst ? jag skulle lika gärna kunna vända på ditt inlägg, men till vilken nytta.

alla blir ju saliga på sin tro :angel:

Skillnaden mellan dig och mig i det här fallet (som det verkar!), är att jag under massor med år var van vid den etablerade hästhållningen, för att för rätt många år sedan "hitta" Natural Horsemanship. Det var lätt för mig att byta spår, eftersom jag redan tidigare ifrågasatt och tyckt illa om det som då gällde.
Så jag kan med gott samvete säga att jag har erfarenhet av båda delarna.

Jag begär inte att du ska dela min "tro", det är inte vad tråden handlar om. Men ska man argumentera för eller emot något, så är det till fördel om man besitter kunskap innan man kommer med kategoriska påståenden. Tycker du inte?

Hånfulla kommentarer och gubbar undanbedes.

LIA

Men då kan man ju fråga vad för slags hästhantering du såg?

Det har väl alltid funnits dålig hantering också, lika väl som det alltid funnits kloka människor som har förstått sig på hästar och att hantera hästar på ett klokt sätt:confused: Det handlar kanske om hur mycket erfarenhet man har och varifrån, och om man har sett många olika sammanhang eller några få?

Om man haft oturen att hamna i sammanhang där folk inte har en hästvänlig hantering så kan jag förstå dej. Men det finns väldigt mycket mer i så fall, och det finns även såna som säger sig syssla med nh som är långt ifrån bra hantering och inget att ta efter:crazy:

Varför sätta etiketter på vettig klok hantering av hästar:confused:
Det finns mycket dumheter som kallas nh, dessutom finns det väl olika varianter. Att inte ge hästar godis ur handen är en sån sak, rena dumheterna. Sen att man kanske säger det för att man vänder sej till nybörjare som annars får en tiggig häst, men sen tror dessa nybörjare att detta är en sanning:eek:

Nej jag instämmer med hillevie. Mna kan lika gärna vända på frågan och undra hur mycket du sett av hästhantering som är bra och klok utan att kallas nh eller några andra bokstavskombinatoner öht:cool:?

Du får tro att jag gått genom mitt tidigare hästliv och bara sett dålig hästhantering och odugligt folk, vad nu oddsen är för det. Det är inte vad tråden handlar om och inget som spelar roll heller.

Jag försvarar inte puckon som klantar sig med hästar och kallar det NH. Jag försvarar inte ens allting som verkligen skrivs, sägs eller görs inom Natural Horsemanship. Däremot försvarar jag filosofin Natural Horsemanship och dess inverkan på mitt och andras hästliv!

Mitt stående budskap är:
Sätt dig in i vad Natural Horsemanship är, sedan kan vi diskutera dess plus och eventuella minus.

LIA

Jag har satt mej in i det. Och jag anser att de delar som är sympatiska och bra inte är något nytt egentligen alls, inte i grunden.

kl

men jag tycker inte det är fel att översätta det till svenska ord.

häst-människa-relation

Så länge du sätter likhetstecken mellan Natural Horsemanship och hantering, finns det mycket kvar att upptäcka.

LIA

Inte om man hittar ett heltäckande uttryck. Vilket i alla fall jag inte sett ännu.

LIA

Så länge du sätter likhetstecken mellan Natural Horsemanship och hantering, finns det mycket kvar att upptäcka.

LIA

Därför att här diskuteras HANTERING, forumet heter t o m så:grin:
"hästhanering".

Skillnaden mellan dig och mig i det här fallet (som det verkar!), är att jag under massor med år var van vid den etablerade hästhållningen, för att för rätt många år sedan "hitta" Natural Horsemanship. Det var lätt för mig att byta spår, eftersom jag redan tidigare ifrågasatt och tyckt illa om det som då gällde.
Så jag kan med gott samvete säga att jag har erfarenhet av båda delarna.

Jag begär inte att du ska dela min "tro", det är inte vad tråden handlar om. Men ska man argumentera för eller emot något, så är det till fördel om man besitter kunskap innan man kommer med kategoriska påståenden. Tycker du inte?

LIA

och oavsett hur många års erfarenhet du har av svenkt handhavande av häst så tycker jag att du bör skaffa dig kunskap innan du utalar dig om det vad det faktiskt innebär, för din erfarenhet på det området är bristfällig med tanke på dina utalanden.

min erfarenhet av NH i min omgivning är absolut inte trevlig, utan går bara ut på att få hästen foglig och knäckt. undantag finns men är i minoritet.

därimot så har jag kunskapen om vad det igentligen är (synd bara att så få praktiserar just det) och därför har jag oxå skrivit att skillnaden är igentligen liten och grundtanken ungefär detsamma. vet inte du det så är det du som brister i kunskap och ev. har praktiserat någon illära tidigare.

Senast ändrad av en moderator:

Som vanligt i dessa "anti-NH-diskussioner" blir det tyst när man inser sin begränsning.

LIA

min erfarenhet av NH i min omgivning är absolut inte trevlig, utan går bara ut på att få hästen foglig och knäckt. undantag finns men är i minoritet.

.

tyvärr utövar en del horseman SHIT istället för horsemanship.

Det är såna som inte vet vad det ÄR.

och oavsett hur många års erfarenhet du har av svenkt handhavande av häst så tycker jag att du bör skaffa dig kunskap innan du utalar dig om det vad det faktiskt innebär, för din erfarenhet på det området är bristfällig med tanke på dina utalanden.
Synd om mig som är så jävla dum att jag inget lärt, tycker du inte?

Det har aldrig fallit dig in att det du sett inte alls är Natural Horsemanship? :confused: Att knäcka hästar existerar nämligen inte inom Natural Horsemanship. Fast det kan ju inte du vara medveten om...

Sätt dig in i vad Natural Horsemanship är, sedan kan vi diskutera dess plus och eventuella minus.

LIA

Som vanligt i dessa "anti-NH-diskussioner" blir det tyst när man inser sin begränsning.

LIA

Ja exakt, detta är din vanliga taktik när okunskapen börjar krypa fram bakom alla fraser om NH, det har vi varit med om förr. Och fortsätter man att fråga dej och vilja ha svar så hamnar man på ignoreralistan, därför lämnar jag diskussionen med dej nu :grin:

Om du tycker att det är NH att lämna kusen fastsatt i trailern med öppet bakåt o gå o fika, så är det missbruk av hästens förtroende- inte alls tanken med NH!!!!!!!
-Ja jag kan inte smälta att du skrev så- även om det bara var ett exempel.

så det är nog mer du som bör sätta dig in i hur NH- bra sdn- ska praktiseras. Bli vän med din häst!

NH står inte för- ta bort all flyktinstinkt ifrån den, utan lär den att lita på dig. Var en god förebild.

om det är synd om dig eller om du är dum, det har jag ingen aning om, utan det får stå för dig.

själv har jag mkt. klart för mig vad grundtanken i NH är, vilket du sett om du läst hela mina inlägg. frågan är fortfarande om DU vet vad sunt handhavande av häst är ? på det har du inte svarat alls :grin:

jag tycker att du ska sätta dig in i vad sunt handhavande av häst är innan du skriker, för du saknar tydligen kunskap på det området, därefter kan vi kanske diskutera :angel: din erfarenhet täcker inte allt, utan vad är det du har fått lära dig i svensk hästhantering som skiljer så väldigt från NH ?

väldigt mkt. av det jag sett när folk säger att det är NH, förstår jag mkt. väl att det inte tillhör bra hästhantering. ändå är det vad många instruktörer som har NH kurser lär ut. jag har själv stått och tittat på några ansedda instruktörer här när dom haft kurser. och det är inget jag kan ställa mig bakom i sin helhet, en hel del är riktigt ologiskt och inte sällan elakt och respektlöst.

jag tänker inte ödsla mer tid på att svara dina inlägg efter som du ändå inte läser allt samt är väldigt enkelriktad.

har tanken slagit dig att andra människor har andra erfarenher än dig, vilket även du tycks ha vad gäller "svensk" hantering.

Tränar NH med min häst, det roliga är att vi har mött folk med liknande åsikter som dom i denna tråden men dom har sedan kommit och bett en hjälpa dom med sina hästar :p Tycker det är synd att NH har blivit så smutskastat bland oftast de som rider engelskt (främst dressyr men oxå hoppryttare). Kanske för att det finns massa ägg som säger sig hålla på med NH men som gör något helt annat. Som någon sa i tråden att det typ går ut på att knäcka hästen kan jag verkligen inte hålla med om, men visst finns säkert dom som gör det oxå. Det som jag haft störrs fördel med att vi tränar NH är att min pålle litar på mig så nu under inridningen så skulle jag kunna hoppa upp på honom utan något på honom utan problem (kanske inte kunat svänga så bra bara :P) Har inte gjort det men rider ut på honom i grimma, ibland barbacka och ibland med sadel. kan svänga byta gångarter och stanna endast med röst och säte :D Har suttit på honom ca 15 ggr :)

tyvärr utövar en del horseman SHIT istället för horsemanship.

Det är såna som inte vet vad det ÄR.

jo visst, men tyvärr så finns det en hel del "ansedda instruktörer"som flitigt har kurser, tar bra betalt och lär ut tramset att en häst ska knäckas (om än i andra ordalag) vara foglig och viljelös. faktiskt som axel brukar skriva - mobbade.

tillika säger instruktörerna sig ha gedigen utbildning och erfarenhet.

Det som jag haft störrs fördel med att vi tränar NH är att min pålle litar på mig så nu under inridningen så skulle jag kunna hoppa upp på honom utan något på honom utan problem (kanske inte kunat svänga så bra bara :P) Har inte gjort det men rider ut på honom i grimma, ibland barbacka och ibland med sadel. kan svänga byta gångarter och stanna endast med röst och säte :D Har suttit på honom ca 15 ggr :)

jag har ALDRIG sysslat själv med NH utan bara det som i sverige alltid hetat sunt handhavande av häst. så där red jag in dom 2 sista hbl. helt problemfritt, varför skulle det inte vara det ? en "okladdad" häst är väldigt känslig för tex. vikten vilket är en utmärkt "svänghjälp". den oridna hästen går alltid åt det hållet du lägger tyngden för att uppnå balansen.

svårigheten är när någon redan varit och "kladdat" och förstört

en välhanterad häst är problemfri oavsett vad man väljer att kalla det. blir det problem har människan gjort fel på vägen villket händer även NH människor.

Självklart, nu kanske jag har haft otur med andra hästar jag träffat men kan inte säga att jag träffat många välhanterade icke NH tränade hästar i mina dar. Nu pratar jag inte ridning utan hantering från marken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 408
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka