Hur många tränar NH?

Sv: Hur många tränar NH?

sunt handhavande av häst är lika gammalt som hästhållningen är i sverige (avarter och illäror har alltid funnits och kommer alltid att finnas). varför "döpa om det" ?

om man nu ska "vrida till det" så säger jag hellre att NH kan ingå i sunt handhavande av häst i sverige så länge det inte handlar om att få hästen underlägsen och dominerad eller rättare sagt "knäckt" utan att göra sig förstådd med små medel och stor förståelse och insikt.

jag har en amerikansk vännina som jag pratat mkt. med om hästhantering, hon kallar det hon gör för NH ( och hon pratar inte heller svenska) vi är ganska överens om att skillnaden i grund och botten är ganska liten så länge grundtanken uppfattats.

sunt handhavande av häst innebär att människan lär sig tänka häst eftersom en häst inte kan lära sig tänka människa. detta påpekades flitigt av min gamla instruktör och ryttmästare med militär bakgrund. detta gäller från såväl markhantering som från ryggen, strävan ska vara att göra sig förstådd för hästen med så små medel som möjligt utan tvång oavsett om det sker från marken eller från ryggen.

i vilket syfte ska hästen skickas bort då den kommit när den kallades på, gång efter gång, trampa på hovarna och vifta med handen bakom ryggen och backa mot hästen ? så gör inte ens hästarna sinsimellan.

om jag kallar på min häst så kommer han alltid, oftast med ett hummande. att då skicka bort honom för att kräva att han ska komma när han återigen kallas in är inte att visa hästen respekt och hur ska jag då kunna kräva det samma och ändå ha en bra relation med hästen ?

varför ska man hålla på och "träna" ledarskap när det likaväl kan ske helt naturligt i vardagen, och varför dra in vad hästen har för rang i hagen ? en välhanterad häst vet att uppföra sig gentimot människor ändå oavstt "rang" i hagen och vet den inte det så har människan misslyckats oavsett vad det kallas.

Även i denna tråden så sätter du mitt i prick, kan bara :bow: :bow: Är ingen idé att återupprepa det du redan skrivit så bra!:laugh:

Kicki :laugh:

kunde inte sagt det bättre men för mig är NH lika som sunt förnuft,förtroende och känsla ;)

Kl
Var ute o surfade lite o blev faktiskt glad.

Flera av sidorna där jag läste menade att man måste Förtjäna ledarskapet o bäst av allt- lära sig hur hästar fungerar genom åtskilliga timmar av studier.

T. ex
http://www.western-ridning.com/traening/natural-horsemanship/En-roligare-samvaro-med-din-haest.html

Hmm. Cesar Millan sa just- Djur följer inte en osäker ledare! Därför behövs NH.
Det är människan som måste gå på kurs i hur hantera sin rädsla.

Senast ändrad:

*SUCK*

Du svarade fortfarande inte på den enda enkla fråga jag ställde i förra inlägget:(

Tänk att det ska vara så svårt.......

Nej tack jag behöver inga kurser för att förstå och hantera hästar på ett respektfullt och hästvänligt sätt.

Jag ser inte vad som skulle vara så nytt och annorlunda i NH? Du med alla kurser och som säger att du kan jämföra med annat, borde ju kunna svara, tycker man. Men det var den frågan jag ställde och du svarade på allt utom det.:cool:

Och jodå, det är precis så det har varit förr, man försöker att inte ge sej för att få konkreta svar och då ignorerar du.........bekvämt!

Senast ändrad av en moderator:

kunde inte sagt det bättre men för mig är NH lika som sunt förnuft,förtroende och känsla ;)

Alltså inget jag tränar öht. Relationen till min häst kommer av vårt umgänge i vardagen. Sedan utvecklar jag det så det passar mig. Ex så gillar jag att leda honom lös utan grima eftersom det underlättar för mig på våra joggingturer då grimman bara pker bak i nacken osv.

Och för mig är det en säkerhet att han lyssnar även på ngn meters avstånd utan rep som livlina, om jag skulle tappa honom osv.

Var det när du blev jagad av nordisen du bytte spår?

Vadå? Vilken Nordis? Närdå?

Nordisen i filmen.
Vilken nordis i vilken film???
Nu är du ute på väldigt hal is, eller hur?

Lia ignorerar de flesta som inte applåderar henne och håller med. Enklare än att försöka stå för vad man egentligen menar antar jag.
Jo, det här är personangrepp och rent skitsnack för att misskreditera en deltagare här. Inget annat!
Jag väntar fortfarande på ditt svar om vad du grundar smutskastningen på!

Får jag svar på det här?
Vad finner ni (du och några till) för nöje i att ta till personangrepp i stället för att diskutera sakfrågor? Är det så himla kul att angripa och smutskasta andra deltagare på Buke, bara för att dom har andra åsikter eller erfarenheter än vad ni själva har?

Att du ska inse hur illa du behandlar människor med dina påhopp är väl för mycket begärt, men åtminstone ska du svara på min konkreta fråga angående "Nordisen"! :mad:

LIA

Nej tack jag behöver inga kurser för att förstå och hantera hästar på ett respektfullt och hästvänligt sätt.
Det är faktiskt inte vad saken gäller, utan:

Jag ser inte vad som skulle vara så nytt och annorlunda i NH?
Nej, just det. Eftersom du vägrar att ens försöka ta reda på vad det är du är så helt emot.

Du vet mycket väl varför jag inte är intresserad av att inlåta mig i diskussioner med dig eller ett par andra som dykt upp här. :grin:

Sätt dig in i vad Natural Horsemanship är, sedan kan vi diskutera dess plus och eventuella minus.

LIA

Det kunde varit intressant att fördjupa samtalet om det inte varit för det som tillkommit i tråden. Hoppas du förstår och ursäktar om jag inte fortsätter. Du har din uppfattning och jag har min, vilket fungerar för oss båda.

Det är för mig en klar skillnad mellan Natural Horsemanship och etablerad hästhållning, även om nya influenser börjar kännas igen där.
För egen del har jag aldrig uttryckt att den senare kategorin är "några som inte tänker på hästens bästa". Däremot kan du ha rätt när det gäller att många inte jobbar med kommunikation.

LIA

nu har jag förklarat grundstenarna i gamal hederlig svensk hantering - sunt handhavande av häst som den benäms i gamal litteratur inte minst från kavelleriet.

väntar fortfarande med spänning på ditt svar vad det är som gör dom stora skillnaderna i den NH hantering du förespråkar :)

Du vet mycket väl varför jag inte är intresserad av att inlåta mig i diskussioner med dig eller ett par andra som dykt upp här. :grin:

LIA

Ja det vet jag. Du kan inte svara .. Det måste bli min slutsats efter att varje gång man vill ha konkreta förklaringar av dej så gör du precis som i denna diskussion, hänvisar till kurser och slår tillbaka med nonsenssvar, och försöker komma undan genom att bli fientlig och hugga.

Kan du äntligen förklara vari den stora skillnaden ligger, som du hävdar finns, alltså enligt dej, LIA, som är den som diskuterar här? Inte enligt vad man säger på någon kurs, utan vad anser DU som är insatt, enligt dej själv? Så svårt kan det väl inte vara?

Nej, jag har faktiskt väldigt fast mark under mina fötter.
Personangrepp får stå för dig.

*kl*

Alla strävar väl efter en hästhållning som passar dem och deras häst. Alla vill väl ha en lugn och stabil tillvaro med sitt djur utan bråk och slit. Min syn på "NH" är inte att jaga iväg min häst när han kommer till mig i hagen, däremot kan jag snarare backa lite för att visa min uppskattning över att han kom till mig självmant.

Min tränare brukar säga att hästen är ditt facit och när jag ger rätt signaler så får jag fram det jag ville. Det har fått mig att han mycket bättre tålamod. För det tycker jag allt handlar om, oavsett om man kallar sig NH'are eller inte - TÅLAMOD!
Att jäkta fram rätt beteende hos sin häst det gör inte en god hästmänniska som är väl medveten om hästens flyktbetéende. Är något läskigt, låt dem stå och titta ett tag så löser det sig alltid.

Jag har plockat ut "godbitarna" ur "NH" och försöker i möjligaste mån hantera min häst med röst och kroppsrörelse, med nästan 700 kg kuse fungerar inte muskelkraft. Jag tror att denna filosofi är precis den samma i NH/sund hästhantering.

Skulle min häst t.ex försöka traska rakt över mig så stannar jag och backar honom sedan går vi framåt igen. Inget ivägjagande men en frågan till honom om han kan hålla sig på sin sida eftersom jag är mycket mindre än vad han är. I min värld är det sunt förnuft att göra så, men det finns även med i NH-filosofin. Ingen stress och inget bråk, bara vänligt men bestämt. Man kommer alltid längst med att vara snäll!

Om du läser länken i mitt tidigare inlägg, så är det inte hästen som måste- SKA tränas att läsa oss, utan precis tvärtom. DET är NH
Att träna upp vårt förhållningssätt till hästen.

Ja? Och jag tyckte att jag samtyckte med texten i mitt inlägg :)
Gav dessutom bara en liten redovisning av hur jag ser på NH/Sund hästhantering.

däremot kan jag snarare backa lite för att visa min uppskattning över att han kom till mig självmant.
:confused:Det här är inte rätt- bara om hästen är skygg för dig.
en normal häst stannar ca 1 m ifrån dig o då ska du gå fram till den.

Även det där med att stanna o vänta ut den. föregå med gott ex. o gå fram till det läskiga före den. Den lär sig då att lita på dig- även från ryggen. Låt den utforska saker. Sen lär den sig att "blunda" o istället bara fortsätta att gå.

Och DU kanske skulle svara på de frågor du fått:o

Känns lite som upprepning:angel: men ang skillnaderna (se tidigare inlägg)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 408
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka