Hur många tränar NH?

Sv: Hur många tränar NH?

Jag sa aldrig att han inte stannade en bit ifrån mig om jag stod stilla, men ibland backar jag för att bjuda in honom fram till mig. Det sker helt och lugnt och han kommer så nära att jag kan klappa honom på pannan och hälsa.

Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt i det här med om häste blev rädd för något. Jag menade inte att vi bara står. Jag brukar klappa på det som är farligt (om jag vet vad hästen är rädd för), visa honom det och slappna av själv. Vi går fram igen när jag ser att hästen slappnar av igen. Det jag menade var att vi aldrig springer förbi någonting om det blir läskigt. Så gör jag även från ryggen - han får gärna länga på sig och nosa på den ev. läskigheten.

Jag tänkte på en sak, många säger att "en väluppfostrad häst gör si och så. Hästen ska stanna 1 m ifrån en mm. mm. Allt det är ju sant, men frågan är väl vilken metod man använder för att FÅ hästen till att göra detta. En häst i flock betér sig ju enligt flockens mönster, men när vi människor hanterar dem beror det ju på hur tydliga vi är i vad vi vill. Frågan är ju hur vi når våra mål med det vi håller på med.

Jag och min pålle (3,5 år) samspelar mycket bättre sedan jag började tänka på min tydlighet och konsekvens. Ovh det tänker jag forts. med, oavsett vad det kallas för...

Senast ändrad:

Det där med metern- är för att hästen har en naturlig respekt för människan- har eller ska inte ha ngt med uppfostran att göra. däremot kan man skapa sig en häst som behåller det. Flaskuppfödda hästar ha det sällan.

Det där med att kliva bakåt är ngt som cowboys gör när hästen visar intresse av honom- uppmärksamhet. Mem det är för att den först har blivit pressad o sen får eftergift- människan backar.Det som ofta misstolkas när folk ska börja longera sina h'star.- Hästen vänder sig emot mig o trotsar:devil: Den fattar bara inte vad man vill.

Ja. sunt förnuft kan man komma långt med, utan att sätta ett namn på det.

Jag tror att du och jag har samma syn på saker och ting, fast vi kanske uttrycker oss något olika :)

Min häst är född hos mig, likaså är hans lillasyster. Om man redan från första stund inte har lilla fölet i "knä't" eller låter den kliva rakt på en när man t.ex hälsar på i hagen så har man mycket vunnet. Men köper man en häst som blivit van vid att den får stå nästan på en, då måste man kanske aktivt jobba för att rätta till det.

Min pålle har haft svårt att förstå när han longeras i högervarvet, förmodligen för att felet ligger hos mig och jag inte är lika tydlig i mitt kroppsspråk i det varvet som jag är i vänstervarvet (som är mer naturligt för mig). Det handlade helt och hållet om mina signaler, när min tränare provade var det inga som helst problem. Men, jag har övat på att vara tydligt och ge klara signaler vilket har fallit ut väldigt väl.
Eftersom jag aldrig skyller på hästens "dumhet" utan min egen otydlighet så tryter inte tålamodet och man rättar till problemet så fort man kommit underfund med sig själv. Dessutom blir man mycket mer aktsam och uppmärksam på hur andra i ens omgivning gör med sina hästar. Och det gör ont i mig när jag ser allt ryckande, skrikande och rytande som vissa utövar. Som om vi människor har något slags behov av att straffa och dominera. Hästarna är shyssta nog att låta oss få dem till att göra vissa saker som är helt onaturliga för dem, då ska vi vara bussiga tillbaka.

Jag skulle gott kunna likna vissas tillrättavisande vid ren och skär barnmisshandel. Nu menar jag inte att det är "NH'are" vs sund hästhållningsutövare utan folk UTAN sunt förnuft. För där hade jag hellre gjort skillnaden; Sund vs icke sund hästhantering.

Gör man rätt blir resultatet rätt - simple as that! :)

Senast ändrad:

Det där med att longeringen så gott som alltid är svårt i hö. varv beror på att vi hanterar dem på vä. sida nästan jämt.
Har alltid lett mina unghästar på båda o har då inte fått problem.

Håller med dig- annars:laugh:

Det där med att longeringen så gott som alltid är svårt i hö. varv beror på att vi hanterar dem på vä. sida nästan jämt.
Har alltid lett mina unghästar på båda o har då inte fått problem.

Håller med dig- annars:laugh:

Det är verkligen jätteviktigt! Och jag som själv har svårt att hantera från höger sida märker det väldigt tydligt på min uppmärksamma unghäst som när han kom dessutom inte förstod alls att flytta sig under tryck på stallgången ens. Snacka paff jag blev när jag upptäckte det.

Fast att sitta upp på höger sida- där går gränsen- när man inte har ngn vana av det.:angel:
min känsliga äldre val. skulle få spunk:bump:

Haha, jag har verkligen försökt lära mig sitta upp från höger sida. Men jag kan inte, jag lyckas inte med knäet, det vrids om på något mystiskt vis hur jag än vänder i vrider mig. Vilket inte är så lyckat, mina kassa knän håller inte alls för sådant. Så det får räcka med en bra pall för min del :)

Det gör faktiskt jag med :) Däremot är inte mina kroppsrörelser lika när jag ska "mana" ut honom runt mig. Eller, nu är dem det men det var dem inte innan.

Som vanligt i dessa "anti-NH-diskussioner" blir det tyst när man inser sin begränsning.

LIA

och varför svarar inte du på ställd fråga :confused: en fråga som jag ställt flera gånger (villket även fler gjort) jag svarade ju på din. när kommer förklaringen med dom stora skillnaderna ?

och varför svarar inte du på ställd fråga :confused: en fråga som jag ställt flera gånger (villket även fler gjort) jag svarade ju på din. när kommer förklaringen med dom stora skillnaderna ?

LIA har hittills aldrig i en diskussion själv givit något konkret svar på den typen av frågor, vilket lett till att vi inte har så bra relation:cool:

Det är samma sak varje gång, avviker med floskler om att gå kurser, aldrig svar på frågor som handlar om att försöka förklara tex vari skillnaderna ligger.

Jag har redan för länge sen insett vem som har begräningarna i kunskaper, men hoppet är ju det sista som överger människan så man fortsätter fråga.:o

tja, synd bara att det ska påpekas att skillnaderna är så himla stora om inte en förklaring kan levereras :angel: känns lite onödigt med alla angrepp om vederbörande inte kan stå för dom :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 408
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka