Hur många tävlingar per år?

sasucatu

Trådstartare
Åker ni på? Hur långt åker ni och vad tävlar ni i? :banana:

Eftersom jag vill tävla i westernridning och borr i norra delen av landet blir det få resor med långa avstånd. :mad:

Sv: Hur många tävlingar per år?

Ja, vi i norrland vet nog hur det känns att resa, och hur sällan vi har tävlingar! Själv är jag dressyr ryttare och får verkligen söka med ljus och lykta efter tävlingar. Visst ordnas det, men det händer ox att det blir inställt pga för få anmälningar oxå.
Själv har jag i år haft kanske 8 tävlingar, räknat både vår och hösttermin.
Då var den längsta 50 mil bort(enkel väg!!)
Närmaste låg 12 mil bort, rena lyxet.

sasucatu skrev:

Jag åker på ungefär 10 tävlingar om året och tävlar själv. Tidigare år (samt några tävlingar i år) har det varit med en ridskole D-ponny. Med honom hoppade jag upp till LA, och red några LB-dressyrer.
Nu rider jag en ridskolehäst som jag tävlar ungefär lika mycket på. Honom rider jag 1m hoppning på, till våren blir det 1,10 och ev. LA dressyr.

I år har det blivit:
8 st hoppning upp till 130
2 st dressyr LA
11 st fälttävlan lätt klass samt CNC*

för hoppning och dressyr åker jag endast inom stockholmsdistriktet, och på fälttävlan har det blivit upp till 40 mil enkel resa

kicki71 skrev:
Ja, vi i norrland vet nog hur det känns att resa, och hur sällan vi har tävlingar! Själv är jag dressyr ryttare och får verkligen söka med ljus och lykta efter tävlingar. Visst ordnas det, men det händer ox att det blir inställt pga för få anmälningar oxå.
Själv har jag i år haft kanske 8 tävlingar, räknat både vår och hösttermin.
Då var den längsta 50 mil bort(enkel väg!!)
Närmaste låg 12 mil bort, rena lyxet.

OJ!! :o
vi åker max 10 kanske 15!!! hihi :angel:

Jag tävlar ungefär 1-2 ggr/mån beror lite på.

vi åker runt i hela mellansverige:p men mest sthlm:D

Ja man bor verkligen i "fel" ände av landet. Jag blir verkligen avis på er söderut. Synd att Sverige inte är runt istället för avlångt.....

var på 8 tävlingar i våras mellan januari och maj med förra hästen och tävlade mellan LD-LB hopp för d-ponny avd B.

med foderponnyn jag haft sen somras kommer vi ha varit på ca 4 tävlingar LD-LC avd B (han är bara 4 och får inte gå högre än LC).

jag åker i mitt län framförallt, västmanland och maxsträckan brukar väl vara 10 mil men det längsta jag åkt är nog kanske 6 mil enkel resa.

jag blir så avundsjuk på alla er! I norbotten har det varit 2 westerntävlingar i sommar, närmsta 18 mil. I våras åkte vi 90 mil för en tävling :smirk: :eek:

sasucatu skrev:

Tävlar dressyr och har varit ute på 6 tävlingar sen i augusti, i våras var det lite lugnare, det finns ganska mycket att välja på i västsverige runt och omkring gbg. Nu är det bara en kvar sen är det slut för iår!!!

Jag har varit på 4 tävlingar totalt i år dels för att hästen inte vill göra det jag ville i våras så hela vårsäsongen blev förstörd och nu finns det inte så många lokala tävlingar (vem vill betala över 800:- för en tävling i Licens? får bli nästa år) så vi har en kvar nu den 30 okt på grann klubben hoppas hästen är mä på noterna då
Tävlar Dressyr förtillfället

Jag tävlar distans och det blir ca 4-5 tävlingar/år from mars - september. Åker allt från ca 1 mil (närmaste tävlingen) upp tom 65 mil (som längst vi åkt).

Vi brukar åka på 3-5 lokala tävlingar/år. Tävlar ridskolehäst upp till 1,10m hoppning.
Våran säsong är ganska kort eftersom dom vilar hela sommaren så vi brukar in komma igång förrens i september. Sen är det ju inte så många tävlingar här omkring. Tävlar enbart i dalarna nu men kollar även efter tävlingar i västmanland. Åker oftast mellan 2 och 10 mil till en tävling.

Visst beror detta mycket på inte bara om man bor i Norrland eller inte. Det beror ju också på om man rider banhoppning eller western, då utbudet på tävlingar är ganska stort i hela Sverige när det gäller hoppning, men det finns inte så många westerntävlingar. Bor man i mellansverige o rider på lokalnivå så åker man inte längre än 5-10 mil för en dressyr/hopptävling men fälltävlanssäsongen ska ju börjas o avslutas nere i skåne o helst på Gärds!

beauspirit skrev:
var på 8 tävlingar i våras mellan januari och maj med förra hästen och tävlade mellan LD-LB hopp för d-ponny avd B.

med foderponnyn jag haft sen somras kommer vi ha varit på ca 4 tävlingar LD-LC avd B (han är bara 4 och får inte gå högre än LC).

jag åker i mitt län framförallt, västmanland och maxsträckan brukar väl vara 10 mil men det längsta jag åkt är nog kanske 6 mil enkel resa.

du åker i västmaland..va heter du..ja tävlar också oftast inom västmaland...

jag tävlar i Distans. I år har det inte blivit mer än 4 stycken av olika anledningar. men oftast så blir det ca 10 stycken

Tävlar väl per år ca 30 tävlingar, då bara i hoppning :D har juh ioförsig 3 st d-ponny.

I år har jag åkt på 12 hopptävlingar och 1 dressyrtävling, varav 11 hopptävlingar med ponnyn (tävlade upp till nat MSVB) och 1 med stora hästen och även dressyren var med stora hästen (0,90 resp LC:!). Dock har det varit väldigt lugnt under sommaren och hösten så jag är rejält tävlingssugen nu! För en dagars åker vi väl helst inom 1 h, men 1½-2h resväg enkel riktning har varit max. För meeting är det ju längre, men jag har inte varit på så många och då har det varit 3-4 h.

I år har det blivit 18 tävlingar. Och detta är då indelat på 3 hästar så c-ponnyn har tävlat 6 tävlingar, storhästen 5 och d-ponnyn 7st..

Planerar noga mina tävlingar för att hästarna ska ju alltid tycka det är skoj! c-ponnyn gick ca 1 tävling i månaden och då reste vi från skåne, till falkenberg, halmstad, kungsbacka, karlstad och endast två tävlingar i skåne, då jag inte tycker om att rida i skåne när man rider på högre nivå pga domarna...

storhästen har bara rest som max 1h eller något hon har bara gått några lokala för att jag ville se hur hon funkade på banan.. när det sen inte var några problem så väntar jag med att tävla till nästa år då hon går lite högre klasser..

d-ponnyn har gått några lc-lb också med mesta resavstånd som ca 1h bara fö att få lite rutin.. fast han har varit väldigt cool på banan..så vi debuterade i la igår och vann på 68%..hehe lite missar dock ibland men helt ok debut!

Tävlar bara i dressyr för jag tycker det är roligast..

har inte varit på någon "riktig" tävling på ett par år utan tävlat klubb.
kanske 8ggr dethär året tror jag att det blir till årsskiftet, ska börja tävla "på riktigt" nästa år :D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 273
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka