Det är liksom allmän kunskap att inte berätta var värdefulla föremål finns.
Det är ingen som skriver ut sin adress.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns folk som sitter och scannar öppna forum, många här är öppna om vilka de är så det är ganska lätt att åka och stjäla. Ett råd i all välmening.
Sadelstölderna har pågått i flera år nu och ingen som vill ha sin sadel kvar förvarar väl den i stallet längre? Vad gäller märken och att leta upp de som har märket så visst finns det beställningsjobb men det vanliga är att de tar allt oavsett.Det finns folk som sitter och scannar öppna forum, många här är öppna om vilka de är så det är ganska lätt att åka och stjäla. Ett råd i all välmening.
Tack för ditt långa inlägg, jag jobbar med detta.Sadelstölderna har pågått i flera år nu och ingen som vill ha sin sadel kvar förvarar väl den i stallet längre? Vad gäller märken och att leta upp de som har märket så visst finns det beställningsjobb men det vanliga är att de tar allt oavsett.
Jag bor långt från större vägar. Det finns inga fler hästställen här. Att det finns stall här syns överhuvudtaget inte från stora vägen och vår väg är ingen väg man ens åker in på "bara för att". Vi har ca 4 meter mellan stall och hus (dörr till dörr) men visst gick de in och det trots larmskyltar (och självklart lås). Att det då enbart var larmat i stalldelen kunde de omöjligt veta. Den larmsensorn vi satte upp efter, som larmar om någon går mot sadelkammaren syns inte utifrån. De tog det som fanns inklusive en gammal syntetsadel. Så att skriva ut vilka märken man har kvittar nog. Det är mer slumpen som avgör var de går in. Inte ens polisen kunde fatta att de gick in här. Dels så nära huset, så litet stall och dels så långt ifrån större vägar. De brukar hålla sig till hästtätare områden och gå in där de kan gå in utan att synas från huset men här var de nog främst ute efter annat och såg sin chans när de såg stallet.
Problemet med de här ligorna är att de tar inte bara sadlar och annat de kan bära med sig. Problemet är också att polisen inte har resurser att åka ut. Grannen såg tjuvarna och ringde men de hade ingen att skicka. Nu ska det vara bättre då de här stölderna har börjat prioriteras men chansen att de hinner ut är minimal och det vet tjuvarna. De tar allt av värde de kan bära med sig. Mindre motordrivna grejer som röjsågar, motorsågar och dylikt tar de lika gärna som sadlar. Därför kvittar märkena. Det viktiga är att inte förvara grejer så att de kan komma åt dem utan väldigt stora åthävor. Man ska veta att det här är inga småtjuvar utan de är väldigt vältränade och organiserade (tänk så framgångsrika de hade kunnat vara på ett positivt sätt om de ägnat sig åt positiva saker istället!). De åker aldrig runt med hett stöldgods utan det göms och hämtas senare av andra bilar. Hos en granne hade tre vakthundar legat och sovit innanför det fönster de gick förbi med stöldgodset. Hundar som reagerar på minsta ljud och som inte hade reagerat alls. Det krävs träning för att ta sig förbi då. Min egen hund reagerade inte heller.
Så visst, dumt att skriva namn och adress, vilka värdesaker man har och att man nu åker på semester på sin öppna profil på facebook men det är ändå stor skillnad att skriva vilket märke man har här på buke. Det behöver ju inte ens vara sant. Vi kan lika gärna blåljuga hela högen.
Okej. Då är det ju konstigt att du tror att märken spelar någon roll.Tack för ditt långa inlägg, jag jobbar med detta.
Inte för att vara sådan men jag tror inte du vet vad du pratar om.
Vaddå polska ligor och inhemska ligor? Vaddå jävlas? Vem jävlas?
Jag har visserligen ingen personlig erfarenhet av sadelstölder - men utifrån de jag sett/hört talas om på nära håll - är det ofta *Öststatsligor* som åker runt och stjäl. Dessa läser knappast ändå Bukefalos.
De gånger det motförmodan inte är ovan nämnda ligor, är det väl rätt ofta enstaka personer (alltså ej ligor) som känner den man stjäl sadlarna (och då ofta annan utrustning också) av, och dessa vet ju ändå var grejerna finns.
jag har en vanlig galoppsadel till mitt fullblod och en galoppsadel med helbom när jag rider ut i terrängen. den är som en vanlig flatbacksadel men helt platt baktill.Hur många sadlar har ni? Och vilken modell, typ?
Det är liksom allmän kunskap att inte berätta var värdefulla föremål finns
Haha, bra poäng!Fast alltså hur gömmer du ett stall? Det syns ju utanpå att det är ett stall och där finns sadlar. Svårare än så behöver inte tjuvarna göra det för sig. Verkar extremt mkt svårare att ta reda på vem som döljer sig bakom ett nick och sen ta reda på i vilket stall den hästen står! Jag känner till många här men vet inte riktigt hur jag skulle lista ut på vilken adress dom har sin häst
Va?Fast alltså hur gömmer du ett stall? Det syns ju utanpå att det är ett stall och där finns sadlar. Svårare än så behöver inte tjuvarna göra det för sig. Verkar extremt mkt svårare att ta reda på vem som döljer sig bakom ett nick och sen ta reda på i vilket stall den hästen står! Jag känner till många här men vet inte riktigt hur jag skulle lista ut på vilken adress dom har sin häst