Hur många minuter per ekipage?

H

Hannzo

Hur många minuter räknar man för varje ekipage i hoppning?
Så jag får en liten hum om hur lång tid varje klass tar inför lördag. :idea: Jag är efteranmäld så startar ju först i båda klasserna.. :angel:

Hur hade ni lagt upp det inför andra klassen, rida fram hästen först & sen gå banan?

Sv: Hur många minuter per ekipage?

BEDÖMNING A0+A0 två faser (A:1c)

2 minuter per ekipage kanske. Det absolut snabbaste dom gör det på är 1,5 min/ekipage, så det brukar jag räkna med. Då får man ofta vänta ett tag, men jag hatar att stressa så jag föredrar det. Beror lite på hur stor tävlingen är och vilken klubb som anordnar den, ibland tar det nog upp emot 2,5-3 minuter/ekipage. Men jag skulle räkna med 2 om jag var du. Och ja, jag skulle rida fram innan jag går banan. Om du startar allra först brukar det vara lämpligt att ta några språng efter det att du gått banan, men rida fram innan.

Hur hade ni lagt upp det inför andra klassen, rida fram hästen först & sen gå banan?

Det beror ju på vilken klass du startar, om du rider ponny och har d-ponny så rider man ju fram efter man har gått banan :p

Okej, tack så jättemycket för svaret! :bow:

När bör jag börja rida fram inför andra klass? När hur många i avdelning B är kvar?

Hur lång paus brukar de ha mellan klasserna?

Ungefär 30 minuter, lite längre kanske om det är en liten tävling. Det beror på hur mycket du vill rida fram, men jag brukar tänka så att det tar 15 minuter att gå banan, och då har jag 15 minuter att rida fram på innan bangång. Eftersom att din häst kommer ha gått en klass behöver den troligen inte så jättemycket framridning. Vad är det för klass du ska rida? Ju högre hinder desto fler språng tar man ju på framridningen. Kanske är lagom att ta ut när det är ca 10 ekipage kvar i avd. b kanske?

Rider 90cm & 1m.

Hur många språng brukar ni ta innan ni går in på banan?

*Lånad knapp*

Vi brukar räkna en 10-15min på att göra iordning hästen. vi vill börja rida ungefär 30-40min innan start (inkluderat med framhopppning)
ibland lite längre om hästen stått längre och behöver skrittas xtra.

vi börjar vi hoppa ungefär 6-7 ekipage före vår tur beroende på klass bedömmning och hur långt det är till tävligsbanan från framhoppning.
Hoppar typ 4-6ggr på lilla 3 språng på räcket och 3-5språng på oxern
sen låter vi hästen pusta 1-2 ekipage innan vår tur att gå in på banan.

Det har funkat för oss. Men det är ju bara riktlinjer du kanske vill ha längre eller kortare tid att värma upp hästen på men detta har varit ett bra upplägg för oss.

Lycka till!

för det mesta brukar vi räkna 1,5 min per ekipage, något fortare för unghästarna eftersom de inte har omhoppning. 15 min bangång + tid för prisutdelning är den tid som brukar vara mellan klasserna. Jag tror det brukar bli 20 - 25 minuter. De flesta klubbar här har många starter en tävlingsdag så man skyndar på så mycket det går. Oftast en häst på banan som hoppar, en häst på banan som står i tur och en häst vid insläppet.

När det gäller framhoppningen så beror det ju på hur många som får vara inne på framhoppningsbanan, oftast är det 5 st, så då får man planera framridningen så att man är klar att börja hoppa när man får gå in.

Jag brukar räkna med ca 2min/ekipage

Framridning gör vi som så att vi tar ut när det är ca 25st kvar och jag brukar hoppa upp när det är runt 15st innan mig.

Hoppar ca 1-2 ggr det lilla, 3ggr räcke och 3ggr oxer. Pausar lite och avslutar oftast med att hoppa ett räcke innan jag skall in på banan.

Jag hoppar aldrig eller väldigt sällan högre än vad det är inne på banan utan hellre så lägre eftersom jag anser att framhoppning är just det och inte träning ;) Jag försöker att få framhoppningen så lugn som möjligt, låter hästen få god tid på sig och ser till att den aldrig behöver komma i någon dålig situation där

vad det beträffar framhoppning fick jag lära mig en nyttig sak (av en tränare/banbyggare på svår klass) att man ska hoppa så lite som möjligt på hästen, men så pass mycket som krävs för att den ska vara mjuk och lydig, normalt sätt innebar dettat att jag skulle rida fram min häst mycket i skritt trav och galopp, och då göra skänkelvikningar, öppnor slutor, halter, och även ryggningar. därefter när man skulle hoppa tog man ett språng i vardera varv på lilla hindret OM hästen känndes bra, annars tog man om det lilla hindret till det blev bra. därefter gick man över och hoppade ett lågt räcke, tog sedan ett språng på oxern i rätt höjd, därefter ett språng på räcket i rätt höjd. och sist av allt innan man skulle in på banan ett högre språng på oxern. men detta var generellt när hästen lyssnade och hoppade bra, annars skulle jag hoppa om det låga hindret till hästen lyssnade, och därefter gå över på de större hindrerna om det där hände något så red man bara om de hindret. men som sagt det viktigaste av allt var att hoppa lite, eftersom hästen skulle vara så pass bra tränad på hemma plan innan man tog ut den för tävling att den skulle fixa höjderna och avstånden utan problem.

därefter när man skulle hoppa tog man ett språng i vardera varv på lilla hindret OM hästen känndes bra, annars tog man om det lilla hindret till det blev bra. därefter gick man över och hoppade ett lågt räcke, tog sedan ett språng på oxern i rätt höjd, därefter ett språng på räcket i rätt höjd. och sist av allt innan man skulle in på banan ett högre språng på oxern.

Lågt räcke innebär 1.00-110 antar jag, vilket innebär att man om man riden 150 alltså ska då direkt från att hoppa 1.10 (räcke) till att hoppa en oxer på 150? Låter inte som en bra idé i min värld..

Lågt räcke innebär 1.00-110 antar jag, vilket innebär att man om man riden 150 alltså ska då direkt från att hoppa 1.10 (räcke) till att hoppa en oxer på 150? Låter inte som en bra idé i min värld..

Jo det är precis vad jag menar, han tyckte på att hästen är uppmjukad så pass som den bör vara på det lilla hindret, därefter tar du ett "enklare" räcke för att förbereda hästen på oxern, ooxern hoppades först på rätt höjd eftersom det var lättare för hästen att hoppa oxer än räcke. och som sagt hästen skulle vara färdigtränad på dessa höjderna innan man åkte ut å tävlade i de klasserna.varpå han menade att hästen inte ska behöva hoppa fram många språng för att klara en bana!.

Har aldrig varit med om att någon gör så faktiskt :crazy:

man brukar höja successivt

Har aldrig varit med om att någon gör så faktiskt :crazy:

man brukar höja successivt

jo, men jag fick lära mig att man skulle göra så. och de har fungerat för mig i alla fall=9
men som sagt.,... alla hästar är ju olika.

Oj.. Jag tycker att det låter som hög skaderisk. Även om hästen är ordentligt uppvärmd så är inte de muskler som används enbart vid hoppning uppvärmda. Samtidigt tycker jag att det är lite väl tufft mot hästens psyke att gå rätt på en oxer på 150 utan någon förberedelse. Krävs en tuff häst för att inte bli osäker då..

Jag förstår inte hela den här diskussionen med att man ska ha tränat hemma. Framhoppningen är inget ställe att träna, men väl ett ställe att rätta till det som inte stämmer för dagen. Eller kan jag anta att era (ni som propsar på att man bara ska ta få språng på framhoppningen, träna hemma) hästar är helt klockrena dag ut och dag in hemma? :smirk:

Oj.. Jag tycker att det låter som hög skaderisk. Även om hästen är ordentligt uppvärmd så är inte de muskler som används enbart vid hoppning uppvärmda. Samtidigt tycker jag att det är lite väl tufft mot hästens psyke att gå rätt på en oxer på 150 utan någon förberedelse. Krävs en tuff häst för att inte bli osäker då..

Jag förstår inte hela den här diskussionen med att man ska ha tränat hemma. Framhoppningen är inget ställe att träna, men väl ett ställe att rätta till det som inte stämmer för dagen. Eller kan jag anta att era (ni som propsar på att man bara ska ta få språng på framhoppningen, träna hemma) hästar är helt klockrena dag ut och dag in hemma? :smirk:
Nej nej självklart är inte mina hästar heller klockrena alltid. men som jag skrev i det första inlägget, så fick man hoppa om till det stämmde överens med hästen, men att man inte ska hoppa bara för att man ska de, utan han tyckte på att fungerar hästen ska den enbart hoppa det absolut nödvändigaste, och detta pga av skaderisken.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar