Sv: Hur många minuter per dag...
Har du aldrig sett ett sto och ett föl någon gång?
Eller två kompisar som kliar varandra i hagen?
Eller uppvaktningen en hingst utsätter ett sto för innan betäckning?
Eller hur en osäker/rädd ranglägre häst ställer sig väldigt nära en ranghögre och trycker sig mot den för att få stöd/trygghet?
Och vad gör infångade, hopfösta vildhästar, står med en meter mellanrum, eller gärna står ihoptryckta mot varandra i en klump?
Allt gäller hästar i det fria/vilda?
För att hålla på med NH (vad det nu har med saken att göra) så har du missat en rad grundläggande grejer ang hästar.
Sen, du förutsätter kallt att folk bara stolpar fram till sina hästar och börjar klappa den, var ser du att hästen inte få nosa på handen först? Och varför tror du att nosa på handen räcker för all hästar?
Min valack måste få nosa på alla främmande människor från topp till tå innan han är nöjd, då går det att göra vad som helst med honom, men avbryter man honom innan han har 'kollat klart' så kommer han varken vilja gosa eller vara så samarbetsvillig med en ny hovslagare, veterinär etc.
kkaarriinn skrev:HRM! Tänk på hästar i frihet ! Har dom någon fysiskt kontakt ? NEJ! Hästen är absolut inte i behöv av fysisk kontakt Fölåt att jag låter lite sur.. men asså... jag håller på med NH... och visst kan hästarna tycka ett det är skönt att bli klappade..!! De gör min häst och jag klappar henne, men inte 15-20 minuter per deg ! den lilla fysiska kontakt de får med andra ute i hagen, den räcker. Går man fram till en häst, och den inte får lukta på din hand innan du börjar klappa den, så har du utsatt den för en kränkande handling. // LILLA JAG
Har du aldrig sett ett sto och ett föl någon gång?
Eller två kompisar som kliar varandra i hagen?
Eller uppvaktningen en hingst utsätter ett sto för innan betäckning?
Eller hur en osäker/rädd ranglägre häst ställer sig väldigt nära en ranghögre och trycker sig mot den för att få stöd/trygghet?
Och vad gör infångade, hopfösta vildhästar, står med en meter mellanrum, eller gärna står ihoptryckta mot varandra i en klump?
Allt gäller hästar i det fria/vilda?
För att hålla på med NH (vad det nu har med saken att göra) så har du missat en rad grundläggande grejer ang hästar.
Sen, du förutsätter kallt att folk bara stolpar fram till sina hästar och börjar klappa den, var ser du att hästen inte få nosa på handen först? Och varför tror du att nosa på handen räcker för all hästar?
Min valack måste få nosa på alla främmande människor från topp till tå innan han är nöjd, då går det att göra vad som helst med honom, men avbryter man honom innan han har 'kollat klart' så kommer han varken vilja gosa eller vara så samarbetsvillig med en ny hovslagare, veterinär etc.