Hur många minuter per dag...

Sv: Hur många minuter per dag...

kkaarriinn skrev:
HRM! Tänk på hästar i frihet ! Har dom någon fysiskt kontakt ? NEJ! Hästen är absolut inte i behöv av fysisk kontakt Fölåt att jag låter lite sur.. :( men asså... jag håller på med NH... och visst kan hästarna tycka ett det är skönt att bli klappade..!! De gör min häst och jag klappar henne, men inte 15-20 minuter per deg ! den lilla fysiska kontakt de får med andra ute i hagen, den räcker. Går man fram till en häst, och den inte får lukta på din hand innan du börjar klappa den, så har du utsatt den för en kränkande handling. // LILLA JAG

Har du aldrig sett ett sto och ett föl någon gång?

Eller två kompisar som kliar varandra i hagen?

Eller uppvaktningen en hingst utsätter ett sto för innan betäckning?

Eller hur en osäker/rädd ranglägre häst ställer sig väldigt nära en ranghögre och trycker sig mot den för att få stöd/trygghet?

Och vad gör infångade, hopfösta vildhästar, står med en meter mellanrum, eller gärna står ihoptryckta mot varandra i en klump?

Allt gäller hästar i det fria/vilda?

För att hålla på med NH (vad det nu har med saken att göra) så har du missat en rad grundläggande grejer ang hästar.

Sen, du förutsätter kallt att folk bara stolpar fram till sina hästar och börjar klappa den, var ser du att hästen inte få nosa på handen först? Och varför tror du att nosa på handen räcker för all hästar?

Min valack måste få nosa på alla främmande människor från topp till tå innan han är nöjd, då går det att göra vad som helst med honom, men avbryter man honom innan han har 'kollat klart' så kommer han varken vilja gosa eller vara så samarbetsvillig med en ny hovslagare, veterinär etc.

allmännt svar:
Hormonet som frigörs vid beröring heter oxytocin och det framkallar vällustkänslor. Finns hos både djur och människor.

Du kan vara lugn, jag känner mig inte nertryckt! Jag håller med om att inte alla människor når alla individer, men samtidigt är alla individer olika. Har under de åren jag sysslat med hästar stött på en och annan häst som inte tyckt om beröring. Denna dam är en av dom. Att klia och klappa/smeka i huvudet är som sagt inga problem, det samma gäller området vid manken, men där kan jag knappast påstå att jag smeker, snarare kliar och ju hårdare man kliar desto längre mule får hon och hon trycker sig emot en. Ägaren, sedan 8 år, har gett upp. Hon trugar inte längre. Däremot försöker jag utnyttja hennes bra dagar till att få en bättre kontakt.

/Timsetim

Alexandra_W skrev:
Har du aldrig sett ett sto och ett föl någon gång?

Eller två kompisar som kliar varandra i hagen?

Eller uppvaktningen en hingst utsätter ett sto för innan betäckning?

Eller hur en osäker/rädd ranglägre häst ställer sig väldigt nära en ranghögre och trycker sig mot den för att få stöd/trygghet?

Och vad gör infångade, hopfösta vildhästar, står med en meter mellanrum, eller gärna står ihoptryckta mot varandra i en klump?
etc.

vad bra, nu slapp jag skriva ner just detta, hästar ÄR fysiska med varandra, framförallt yngre djur, eller om de blir rädda .

Själv rör/smeker jag mina hästar hästar ofta, vid all hantering, masage, ridning mm.
Men de härliga kelstunderna prioriteras bort alltför ofta, pga runt i kring jobbet i ett stall, familj och jobb.
Men som tur är har de ju varandra i hagen, om de nu skulle sakna mig.. ;)

kkaarriinn skrev:
HRM! Tänk på hästar i frihet ! Har dom någon fysiskt kontakt ? NEJ! Hästen är absolut inte i behöv av fysisk kontakt Fölåt att jag låter lite sur.. :( men asså... jag håller på med NH... och visst kan hästarna tycka ett det är skönt att bli klappade..!! De gör min häst och jag klappar henne, men inte 15-20 minuter per deg ! den lilla fysiska kontakt de får med andra ute i hagen, den räcker. Går man fram till en häst, och den inte får lukta på din hand innan du börjar klappa den, så har du utsatt den för en kränkande handling. // LILLA JAG

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

ojj ojjj ojj.....ingen kommentar...

Tycker också att man ska röra ofta vid hästen.
Om inta annatså för sin egen skull. Det är ju sååå härligt!!

Märkt lite samma saka när jag varit ute och klippt en del hästar åt folk nu i vinter. På alla hästar och speciellt oroliga hästar tar jag mig tid att klappa lite innan jag klipper och medans jag håller på och det flesta hästar jag har klippt har varit väldigt snälla att klippa.

Jag rör glory flera minuter varje dag. Står och smeker honom på gången, i boxen, i hagen.. När jag får tid så står jag och myser och pratar med honom. :)
Han blir lite petig och "bråkig" när vi borstar och jag rör mig mycket runt honom, men om jag ställer mig/sätter mig bredvid honom en stund så varvar han ner och kan faktiskt somna på gången :)

Min pålle säger tydligt ifrån att jag ska ta av mig handskarna och "mjukas" :love: Jag har åxå experimenterat lite med vad som får honom lugnast när det gäller beröring, men jag har inte kommit fram till något riktigt svar. ALL beröring funkar!
Såhär i pälsfällningstider kan jag visserligen börja med en ordentlig genomgång med piggborste/ryktsten/rotborste för att det värsta "kliet" ska gå över, men sedan vill både jag och pållen ha en stund (15 - 45 min) då vi bara "snackar" och "mjukas"!

Jag behöver kanske inte tillägga att det hör till vår dagliga rutin vid nattningen :angel:

Trevligt att du svarade även om mitt svar var ämnat för trådskaparen. :) Har svårt att hitta rätt knapp för att det ska bli riktat till rätt person. :crazy:

Beröring är något hästar måste lära sig att tycka om så truga på du och såsmåningom ger hon upp och erkänner att det är ganska trevligt att bli smekt och gosad med. :p

Jag har ägt min häst i 3 1/2 år och han tycker inte om fysisk beröring. Varför måste dom tycka om det? Vi har 9 andra hästar som tycker om att bli smekta men min häst tycker inte om det och jag respekterar det. Han är en väldigt "nära" häst men han har en gräns. När jag är i hagen står han oftast som klistrad vid mig men börjar jag smeka/ta på honom går han bort. Han är heller inte fysisk med dom andra hästarna i hagen så han är helt enkelt bara sån. Jag tycker det är tråkigt men jag har ingen lust pracka på honom något bara för att han "måste".

kkaarriinn skrev:

Även jag pysslar med NH och har deltagit i kurser med en duktig instruktör. Om jag inte har blivit helt senil förespråkade denna instruktör faktiskt fysisk kontakt med hästen, så länge man gör det på ett respekfullt och ej hotande sätt.
Jag har lite svårt att se varför du använder vilda hästar som exempel för att att fysisk kontakt är överflödig.

Vild eller tam, de flesta levande varelser behöver den trygghet och värme de kan få vid kontakt med en annan individ, det känner det flesta förhoppningsvis till?

"Hästar som tillhör samma flock visar sin ömsesidiga samhörighet genom att putsa varandras sida och rygg med tänderna" (citat från boken Djurens Språk- samtal om makt, sex och barnuppfostran; av Per Jensen)

Håller med dig.
Jag har åtta djur. Två katter, två hundar och fyra hästar. Det är häpnadsväckande hur lite de behöver för att må bra. Men att de behöver beröring är helt uppenbart. Mina får kanske fem till femton minuter per dag, minst, många gånger betydligt mer beroende på vad vi gör.
Eva

Se mitt inlägg nedan...

Senast ändrad av en moderator:

Gretha skrev:
Jag har ägt min häst i 3 1/2 år och han tycker inte om fysisk beröring. Varför måste dom tycka om det? Vi har 9 andra hästar som tycker om att bli smekta men min häst tycker inte om det och jag respekterar det. Han är en väldigt "nära" häst men han har en gräns. När jag är i hagen står han oftast som klistrad vid mig men börjar jag smeka/ta på honom går han bort. Han är heller inte fysisk med dom andra hästarna i hagen så han är helt enkelt bara sån. Jag tycker det är tråkigt men jag har ingen lust pracka på honom något bara för att han "måste".

Givetvis finns det undantag, och dessa ska självfallet respekteras. :) Har också träffat på en och annan häst som helt enkelt inte gillar fysisk kontakt, men iaf 99% älskar det, när de väl börjat lita på en.

kkaarriinn skrev:

Men så dumt... Tror du på det där själv? Klart hästar tycker om fysisk kontakt och har behov av det, studera dem istället för att hitta på dumheter vet jag.

Oj, massor. :love:
Jag klappar honom minst 15-20 minuter varje dag. Sen kliar jag manken och i öronen också, eller bara klappar på halsen och i ansiktet.
Han gillar både när man stryker och klappar ganska hårt.
Massor med pussar får han också. Minst 20 stycken (mycket fler än sambon :o ).
Ibland står vi bara och gosar, typ han sover nära mitt ansikte. Ibland så buffas vi lite tuffare.
Han brukar greja med mulen i mitt hår eller på mina kläder och "bits" lite lätt när han vill kela tillbaka.
Ibland om jag står och gör något annat, till exempel rättar till ridstövlarna eller grejar med ryktlådan, så har jag en mule på ryggen när jag kliver upp. :D
Han är mycket fysisk och säger bokstavligen till om det blir för lite "gos".
Vem säger att hästar inte har behov av fysisk kontakt? Min pålle har det i alla fall. :love:

Allmännt inlägg:
Visst finns det hästar som inte tycker om beröring men då har dom 1)antingen förkknippat det med obehag nån gång 2) inte fått "lära" sig tycka om det.
Alla hästar har samma biologi och samma hormoner men för en häst som är ovan vid beröring tar det ett tag att "släppa på" hormonflödet. Såna hästar kan tränas till att tycka om beröring. Nästan alla hästar har, om man letar, nåt ställe på kroppen där dom tycker om att bli kliade/smekta. Det är där man ska börja på en häst som visar obehag.

Du har satt igång en bra diskussion och jag tror också vi rör alldeles för lite på våra hästar. Mitt stall visar att din beräkning borde vara rätt, 99% gillar beröring (9 av 10 hästar). Jag ville bara få fram att det finns hästar som inte gillar det och att man då som hästägare inte ska känna sig "misslyckad". Jag vet att min häst litar på mig, speciellt från marken och jag har försökt under dessa år att få honom njuta men det har inte funkat. Har låtit andra personer hålla på med honom med samma resultat. Jag vet att inget hänt tidigare eftersom han var ohanterad innan jag köpte honom. Han har alltså inte "lärt" sig tycka om det men jag låter det vara nu. Så du har rätt med din tanke, jag var bara lite motvalskärring ;) .

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hämta min lilla islandshäst från hagen i onsdags 30/5 Tog in henne i stallet och st'llde upp henne på uppbindningsplatsen. Först såg...
Svar
13
· Visningar
5 709
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama