Hur många måltider om dagen?

Korekatten

Trådstartare
Vi brukar erbjuda frukost och middag till hunden (17 månader)
Ofta vill han inte ha så mycket frukost. Tittar på oss, gnyr, springer runt, ibland gör han lekinviter istället, som det är något han vill säga oss.... Äter han inte plockar vi undan maten. Sen blir han vrålhungrig framåt eftermiddagen istället och har svårt och komma till ro under dagen för han är så hungrig.
Känns som att han skulle behöva nya matrutiner. Vet inte om det finns något rätt/fel i frågan? Vad anser ni? Ge lunch och middag istället? Eller bara middag?
Eller försöker han säga något vettigt till oss som vi inte förstår?

Ofta vill han inte ha så mycket frukost. Tittar på oss, gnyr, springer runt, ibland gör han lekinviter istället, som det är något han vill säga oss.... Äter han inte plockar vi undan maten. Sen blir han vrålhungrig framåt eftermiddagen istället och har svårt och komma till ro under dagen för han är så hungrig.
Känns som att han skulle behöva nya matrutiner. Vet inte om det finns något rätt/fel i frågan? Vad anser ni? Ge lunch och middag istället? Eller bara middag?

Vi ger frukost, lunch och middag. Vill hunden ha lunch och middag så skulle jag ge den det, så länge hunden är helt frisk. Finns inget rätt eller fel så länge hunden får mat och slipper må dåligt.

Hur ser rutinerna ut under dagen? Våran behöver få komma ut och röra på sig innan han äter frukost, andra vill ha frukost direkt och sen komma ut. Sen hade vår en period i unga år då han bara åt en gång om dagen, numera måste han ha mat med 12 h emellan för att må bra.

Ge mat när hunden äter. Kanske räcker det med ett mål om dagen på em? Eller som du skriver lunch och middag.

Mina hundar får frukost och kvällsmat. Den ena äter alltid men den andra kan vara kinkig på morgonen. Äter han inte gör vi någon aktivitet och erbjuder maten senare igen. Efter ett rejält träningspass brukar aptiten vara bra :)

Hade jag inte jobbar dagtid och hundarna oftast tränat på kvällen hade jag nog gärna gett ett stort mål någon gång under dagen efter träningen för det känns mest naturligt för hunden att äta efter den jobbat. Men att ge ett så stort mål precis när vi ska sova känns inte optimalt så de får två lite mindre mål istället.

Jag ger mina (vuxna) en gång om dagen. Gammeltanten jag hade innan vägrade äta före kl 12 och då rationaliserade vi bort frukost. Har fortsatt på samma sätt iom att det funkar för mina hundar och i vårt vardagsliv.
Ge hunden mat på tider den trivs med, en gång om dagen eller fyra spelar ingen roll så länge hunden trivs, mår bra och ni får det att funka med rutinerna.

Mina hundar har fri tillgång till torrfoder och äter i regel en stor portion om dagen (oftast på eftermiddagen) och ibland ytterligare en liten portion sent på kvällen.

Ger 3 ggr upp till de är 4-5 mån sen 2 ggr om dagen. Ungtiken vi har nu är 6 mån och får fortfarande 3 ggr för hon är galet aktiv och förbränner mycket.

Tack för era svar! Vi går ut med honom innan hans frukost, så han får kissa och bajsa.
Tror dock han behöver röra sig en del och rensa ur systemet innan han blir hungrig. Samtidigt så vill han inte äta om han blir för varm heller (Leonberger).
Vi är också borta dagtid mest, och han är morgontrött så något träningspass /långrunda på morgonen innan vi ska iväg är inget som passar honom. Det är en kamp att få upp honom innan 7. När han är hungrig och vi är inomhus "jobbar" han gärna lite för maten. Vilket alltid funkar bra på kvällen.
Tror vi ska prova med att ge han lunch och middag istället.....

• Gilla
Reactions: Laa

Varför tar du bort maten? För mig symboliserar det ett galet gammalt makttänk. Typ, "jag bestämmer när hunden ska äta och hen ska äta när jag säger att hen ska äta". Varför inte låta maten stå där den står? Låt hunden äta när han vill.

Min får tre gånger om dagen och är 9 år, det är vad som fungerar absolut bäst för honom. När det blir för långt mellan måltiderna verkar han bli lite illamående samt att han blir extremt fokuserad på mat. Så ja, jag tänker att det viktigaste är att det fungerar för individen och så får en göra det bästa av situationen :)

Varför tar du bort maten? För mig symboliserar det ett galet gammalt makttänk. Typ, "jag bestämmer när hunden ska äta och hen ska äta när jag säger att hen ska äta". Varför inte låta maten stå där den står? Låt hunden äta när han vill.
Det finns flera fördelar med att ha koll på när hunden äter. Jag själv skulle aldrig våga ha fri tillgång på mat till mina även om de åt lagom mycket, för jag vill tex inte att de äter nära inpå motion pga risk för magomvridning.

Vår uppfödare var mycket bestämd angående detta. Har aldrig riktigt köpt det, därför frågade jag här om det verkligen fanns ngt rätt eller fel, och vad andra anser.
Om vi ger mat i skål så gör det inte jättemycket om den står framme (dock vill jag inte att katterna äter hans mat). Dessutom sölar han massa vatten i maten, så den blir rätt ofräsch.
När han tex får mat i en pappersförpackning och det ligger oäten mat på hela golvet så har vi inte gärna det framme i flera timmar heller....

Och vi som har fler hundar då ? Då lär någon bli urfet och någon smal ;)
ärligt så har jag provat detta med ensamlevande hundar och det har slutat med att dom äter ännu sämre med fri tillgång....

Det är väl perfekt att ge lunch och middag. Det är då han vill äta och det fungerar för er att ge honom.

Det finns flera fördelar med att ha koll på när hunden äter. Jag själv skulle aldrig våga ha fri tillgång på mat till mina även om de åt lagom mycket, för jag vill tex inte att de äter nära inpå motion pga risk för magomvridning.

Nej fritillgång har jag inte pratat om utan detta att ta bort maten om hunden inte genast börjar äta. Är problemet att de äter för nära inpå motion och då haft hela dagen på sig att äta så visst, då är jag helt med på att ta bort maten den stunden men inte att ge hunden en viss tid på sig att börja äta och om hen inte gör det så tas maten bort.

Jag ger 1-3 ggr/dag. Det enda "fasta" jag har är att jag ger strax innan vi går och lägger oss. Vilket förvisso varierar:D
I övrigt varierar det väldigt mycket beroende på vad vi ska göra under dagen.

Och vi som har fler hundar då ? Då lär någon bli urfet och någon smal ;)
ärligt så har jag provat detta med ensamlevande hundar och det har slutat med att dom äter ännu sämre med fri tillgång....

Jag pratar inte om fritillgång. Det jag vänder mig emot är att maten tas bort om hunden inte genast börjar äta. Har man fler hundar så får man såklart lösa det men att ta bort maten bara för att ser jag ingen mening med.

Mina får frukost och kvällsmat. Frukost direkt när vi vaknar och kvällsmaten ca kl 20. Valpen får än så länge ett extra mål mat under dagen eller så får hon den portionen som träningsgodis beroende på vad vi gör. :)

Mina fhar alltid fått när de varit hungriga.
Men oftast vid 11 när vi vaknar, 16 och 21. Men märker jag att någon är hungrig så kan jag dela upp tex kvällsmaten i 2 delar, inget är spikat.

När den ena var valp så erbjöd vi honom att äta flera gånger.
La upp en liten del och ställde fram, ville han inte ha så stoppade vi undan och erbjöd kanske en timme senare.
Ville han äta så fyllde jag på med hela mängden för ex lunchen.
På det viset slapp jag slänga en massa mat som han sölade ner och lekte med om han inte var intresserad.

Min får mat 2 ggr per dygn. Sen får hon ibland av min mat utöver det.

@TinyWiny
Min förra hund hade fri tillgång och åt bra. Men om hon blev magsjuk kunde hon efter det gå lite i baklås och tappa aptiten. När jag fick henne var hon inte intresserad av mat. Och även om jag lyckades väcka det intresset med annan mat etc så kunde hon gå tillbaks i det och ha noll intresse för mat. Då fick man ta bort skålen. Annars åt hon inte hur länge man än väntade(dygn). Men tog man bort väcktes intresset när den kom ner igen ca gång 2-3.
Hennes barnbarn jag har nu är lite likadan.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 469
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 671
Senast: machafuko
·
Samhälle Ska prova hålla mig kort. Jag och sambon hade presentkort på ett närliggande hotell så vi bestämde oss för att boka in det hotellet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 695
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar