Hur många måltider om dagen?

Mina hundar har i stort sett fri tillgång. De får mat 3 ggr om dagen men är inte säkert att de äter då, ibland äter de inte upp frukosten förrän till kvällen etc. Så i praktiken står deras mat alltid framme.
De äter inte upp varandras mat heller utan har koll på sina egna matskålar :)
Vuxna hundar båda två.

Här ges tre portioner om dagen och så några bitar precis innan läggdags. Började med det med lagotton då hon hade gastrit, har sen fortsatt så med labben då hans mage verkligen skriker på morgonen om den är helt tom. Han har dessutom mycket djupare bröstkorg, så jag ger hellre fler små mål än få stora med tanke på risken för magomvridning.
Kommer förmodligen köra på samma sätt med nästa hund, om den fungerar på det.

En gång om dagen, på kvällen. Valpar 3 ggr om dagen tills de är 12 veckor, sen 2 tills de är 16 v ca sen som de andra.

Det finns ju egentligen ingen mall för vad som är bäst. Individ i sig, foder, hundens eventuella arbete, men också ras (tänker bla på det @hemlig är inne på i sitt inlägg) spelar roll.

Tinja får 2 gånger om dagen, morgon och kväll. Har vi alltid gjort med våra hundar, det funkar bra för oss. Men skulle jag få en hund som mår bättre av att äta en gång eller tre per dag så får jag anpassa mig till det :D

Tanten får 4ggr/dag då hon fått taskig mage på äldre dar. Vips får 3ggr/dag för att inte bli alltför avis ;)

Varför tar du bort maten? För mig symboliserar det ett galet gammalt makttänk. Typ, "jag bestämmer när hunden ska äta och hen ska äta när jag säger att hen ska äta". Varför inte låta maten stå där den står? Låt hunden äta när han vill.

För mina stora hade det inte gått för då hade vissa rullat fram o vissa aldrig fått äta.

Sedan så upplever jag inte alls att den metoden biter på de jag haft som varit kinkiga med maten, de har ätit ännu mindre när de vet att de alltid har mat (fråga mig inte varför). På precis samma sätt är det lättare att få kinkiga att äta om jag har ett matvrak i flocken, för risken att matskålen plötsligt är tom verkar trigga ätandet.

TS: jag hade testat som du funderar på och flytta fram ena målet. Bara o testa vad som funkar för er, finns inga fel o rätt på det viset :)

Varför ta bort den? Hunden kanske inte vill äta just då utan tio minuter, en halvtimme eller en timme senare.
Fast när man pratar om att ta bort maten om hunden inte äter så är det väl inom en halvtimme/timmes tid? Åtminstone för mig, dessutom så skulle jag nog oroa mig om våran inte åt inom en halvtimme om jag inte kunde hänvisa det till något.
På morgonen när vi ska ut och jaga så äter han inte, men det har jag lärt mig numera så dels packar jag matsäck med högenergi foder åt honom som är lättsmält och dels ser jag till att hans "frukostranson" är rejält uppblött så att han får i sig mycket vatten när han väl äter den när vi kommer hem. Men jag brukar kunna ställa in den i kylen för att maten inte ska bli dålig, antagligen onödigt men för mig känns det bättre.

Har han inte ätit när daghunden kommer så plockar jag bort maten, hon är så pass dominant att han inte vågar ta maten om hon vill ha, och hon ska verkligen inte äta upp hans mat, alldeles för stort portion och fel foder för henne.

Varför ta bort den? Hunden kanske inte vill äta just då utan tio minuter, en halvtimme eller en timme senare.
Mina hundar är tillräckligt smarta för att säga till om dom skulle bli hungriga senare - eller vad dom nu vill :) Dessutom blir färsk mat rätt äcklig av att stå framme - främst sommartid och dra till sig spyflugor (fast den skulle inte stå framme många minuter, för lämnar en så skulle övriga äta upp efter ett tag) :D

Men nu har jag hundar som oerhört sällan ratar mat som ställs fram, så jag behöver inte bekymra mig. Enbart dräktig tik kan få en period av dålig matlust, men där finns lösningar utan att ha maten ståendes på golvet :)

När Tinja matvägrade på morgonen som liten så ställde vi henne på ena sidan glasdörren med sin skål. Benji stod på andra sidan och inhalerade sin mat. Sen lämnade vi en tillräckligt stor glipa i dörren för att Benji nääääästan skulle kunna få in huvudet. Där stod han och suktade efter hennes mat. Åt hon inte, då släppte vi in honom och hennes mat försvann på 2 sekunder.

Vi hade gjort ALLT för att få henne att äta under någon veckas tid. Benji löste det på någon dag :rofl: Sen dess har hon ätit med god aptit.

Vi skulle absolut inte kunna ha mat stående. För det första får hon nu färskfoder och för det andra skulle det ätas upp av både Skorpan och Benji.

Speciellt Skorpan. Hon blir helt till sig när jag ska ge Tinja färskfoder. Själv får hon nöja sig med torrfoder :p

Min har fri tillgång på torrfoder och han äter när han känner för det. Det har aldrig funkat att fodra honom på speciella tidpunkter så vida han inte har konkurrens om maten vilket han inte har normalt sett iom att han är ensamhund. Men om jag och gubben (som har en labbe...) flyttar ihop någong gång hoppas jag att det ska lösa sig för där går det fan inte att ha någon mat stående framme.

Beroende på var i livet min har varit har hon fått
0-1år 3 gånger/dag
1-8år 2gånger/dag
8- år 4gånger/dag (njursjuk så för att belasta njuraran jämnare)
Hon kan absolut inte ha fri tillgång äter till det är slut

Men det viktigista är väl att din hund trivs med foderrutinerna inte när och hur ofta

För mina stora hade det inte gått för då hade vissa rullat fram o vissa aldrig fått äta.

Sedan så upplever jag inte alls att den metoden biter på de jag haft som varit kinkiga med maten, de har ätit ännu mindre när de vet att de alltid har mat (fråga mig inte varför). På precis samma sätt är det lättare att få kinkiga att äta om jag har ett matvrak i flocken, för risken att matskålen plötsligt är tom verkar trigga ätandet.

TS: jag hade testat som du funderar på och flytta fram ena målet. Bara o testa vad som funkar för er, finns inga fel o rätt på det viset :)
Upplever detsamma. Jag har träffat och tagit hand om några hundar som haft extremt(!) dålig matlust, sådär så att de nästan sett ut som vandrande staket. De har ändå fått röra på sig och bott med andra hundar.

Det jag gjort med dem är att bara ge dem så mycket som jag vet att de äter. Äter de bara 1/2 dl torrfoder så får de bara det. Sedan har jag gett dem mer motion än vanligt på dagen och gett så mycket mat som jag vet att de äter på kvällen. När jag är helt säker på att de äter sin mat, då har jag ökat mängden på kvällen lite (så att de ska vara hungriga efter motion), när jag känt mig säker på att skålen blir tom så har jag ökat även på morgonen, gjort likadant, ökat på kvällen osv tills hunden äter lämplig mängd mat. Hittills har det fungerat klockrent på de hundar jag testat metoden på, även en bekanting testade det på sin lilla ensamhund som hade fri tillgång på mat först och det fungerade bra.

(Det betyder såklart inte att metoden fungerar på alla hundar, men det kan vara värt att tänka på just det att fri tillgång eller "massor av mat" till de som inte vill äta kanske inte är det bästa. Jag tror det är bra om hunden vänjer sig vid att skålen ska bli tom, om de har lite dålig matlust)

Upplever detsamma. Jag har träffat och tagit hand om några hundar som haft extremt(!) dålig matlust, sådär så att de nästan sett ut som vandrande staket. De har ändå fått röra på sig och bott med andra hundar.

Det jag gjort med dem är att bara ge dem så mycket som jag vet att de äter. Äter de bara 1/2 dl torrfoder så får de bara det. Sedan har jag gett dem mer motion än vanligt på dagen och gett så mycket mat som jag vet att de äter på kvällen. När jag är helt säker på att de äter sin mat, då har jag ökat mängden på kvällen lite (så att de ska vara hungriga efter motion), när jag känt mig säker på att skålen blir tom så har jag ökat även på morgonen, gjort likadant, ökat på kvällen osv tills hunden äter lämplig mängd mat. Hittills har det fungerat klockrent på de hundar jag testat metoden på, även en bekanting testade det på sin lilla ensamhund som hade fri tillgång på mat först och det fungerade bra.

(Det betyder såklart inte att metoden fungerar på alla hundar, men det kan vara värt att tänka på just det att fri tillgång eller "massor av mat" till de som inte vill äta kanske inte är det bästa. Jag tror det är bra om hunden vänjer sig vid att skålen ska bli tom, om de har lite dålig matlust)

Den metoden har jag också kört framgångsrikt. :)

Ruben får lunch vid 12 och middag vid 20. Kan diffa lite om vi är iväg.
Mest av egoistiska skäl, vill inte bli väckt av hungrig hund som vill ha frukost :p
Nu är han rätt morgontrött själv så det funkar bra

Jag pratar inte om fritillgång. Det jag vänder mig emot är att maten tas bort om hunden inte genast börjar äta. Har man fler hundar så får man såklart lösa det men att ta bort maten bara för att ser jag ingen mening med.
Min hund åt bättre om jag tog bort maten ifall han inte hade börjat äta inom en given tid. Att ha matskålen ståendes framme gjorde att han inte åt alls..

Verkar dock som vovven inte har så mkt aptit alls just nu. Han är nog lite för upptagen med tikspaning och revirpinkande...

I alla år så har hundarna fått mat 2 ggr/dag. För nått år sedan så fick nuvarande hunden problem med magen. Idag får han mat 6 ggr/dygn, dvs var fjärde timme. Han får två mindre mål på natten ur en foderautomat, fungerar super!

Så jag skulle säga att gå på vad som fungerar för just din hund. Det viktigaste är att hunden mår bra!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 469
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 671
Senast: machafuko
·
Samhälle Ska prova hålla mig kort. Jag och sambon hade presentkort på ett närliggande hotell så vi bestämde oss för att boka in det hotellet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 695
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar