Hur många liter dricker en häst normalt?

D

diartistakasha

Tycker min häst dricker ovanligt mycket jämförlse med de andra. Han får i alla fall i sig 52 liter i stallet och säkert en hel del i baljan ute i hagen. Vet dock inte hur mycket då det går fler hästar där men han dricker i alla fall alltid där när jag släpper ut honom efter jag tränat.

Hur mycket är normalt och när ska man fundrea på att något är fel? (njurar och sånt man tänker på ju)

Mina andra hästar i varierande storlek drcker ju knapt 20 liter på en natt. Han är dock störst så lite mer borde han ju dricka (173 hög och ca 600 kg)

Nån som vet?:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många liter dricker en häst normalt?

Tycker min häst dricker ovanligt mycket jämförlse med de andra. Han får i alla fall i sig 52 liter i stallet och säkert en hel del i baljan ute i hagen. Vet dock inte hur mycket då det går fler hästar där men han dricker i alla fall alltid där när jag släpper ut honom efter jag tränat.

Hur mycket är normalt och när ska man fundrea på att något är fel? (njurar och sånt man tänker på ju)

Mina andra hästar i varierande storlek drcker ju knapt 20 liter på en natt. Han är dock störst så lite mer borde han ju dricka (173 hög och ca 600 kg)

Nån som vet?:crazy:

En häst bör dricka 10% av sin kroppsvikt per dygn. Vilket betyder att en 600kg häst bör dricka 60 liter per dygn.

Den första hästen tycker jag dricker som den ska men den andra hästen som dricker 20 liter per dygn dricker allt för lite.

Tack för ditt svar. bra att veta hur många procent de ska dricka i förhållande till kroppsvikten, det ska jag komma i håg:)

Den som du menar dricker 20 liter dicker de 20 literna inomhus i boxen. Har inte mätt ut hur mycket de drcker ute. Där de är större delen av dagen. Kan ju tänka mig att båda dricker minst lika mycket där som mot vad jag mätt ut i boxen.
Det skulle då betyda att min stora häst dicker 104 liter och den andra omkring 40 (den kan nog väga ca 400 kg=10% som du sa) Men 104 liter låter ju för mig mycket?

:angel:
putt putt

Tackar!!
Ska göra en noggranare mätning på hur mycket han dricker, kan ju vara så att han eventuellt inte alls drcker så mycket ute.

Nån som vet om ett för hogt proteinintag kan göra att hästen dricker mer?

Ställ en fråga till agrias veterinär. www.agria.se :rofl:
Enda jag kan hjälpa med :p

he he...hur mycket får du betalt för den reklamen :P
Jag har gjrt det förut och fick iofsg ett rätt bra svar men det tar sån tid innan man får svar och så är jag för snål för att ringa:D
Tänkte ju att ni bukare kunde bidra med er oehörda kunskap:)

Sedan kan man kanske också ta med i beräkningen om hästen får betfor eller hösilage, eller äter gräs - då får de också i sig en hel del vätska.

Immer

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar