Hur många kvm är ett hektar resp. ett tunnland?

A

Albin

Skäms lite för att fråga, det borde man ju ha koll på....Kan någon vänlig själ upplysa mig? :confused:

Sv: Hur många kvm är ett hektar resp. ett tunnland?

tunnland, gammalt ytmått för åkerjord, egentligen den yta som kan besås med en tunna utsäde. I Sverige var tunnlandet vanligen 32 kappland = 14*000 kvadratalnar = 56*000 kvadratfot = 4*936,6 m2 (0,494 ha). I Dalarna var ett tunnland 40 snesland = 5*077,2 m2. Ett danskt tunnland var 1,12 svenskt = 5*516 m2.

hekta_r (beteckning ha), ett ytmått som motsvarar 100 ar, detsamma som 10*000 m2.

Kopierat från Bonniers Multimedialexikon :D

Immer

Sv: Hur många kvm är ett hektar resp. ett tunnland?

Tack allihopa för snabba svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Shaggy
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 718
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka